حوزه فرهنگ در کنار مردم و کادر درمانی

در برابر کرونا می‌ایستیم





ایران: بخش و حوزه‌ای نیست که تحت تأثیر بیماری کرونا قرار نگرفته باشد. حوزه فرهنگ هم از این قاعده اجباری مستثنی نیست. از تعطیلی سینماها، کنسرت‌ها و سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری به‌دلیل شیوع این بیماری تا تعطیلی پروژه‌های سینمایی و بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی. در کنار این تأثیری که کرونا بر حوزه فرهنگ گذاشته اهالی این حوزه تأثیرگذار تلاش می‌کنند در کاهش اثرات منفی بیماری، آمار مبتلایان و بهبود شرایط بهداشتی و پزشکی جامعه مؤثر باشند.
خانه سینما با همکاری شهرداری تهران 20 پوستر طراحی کرده‌اند تا مردم را تشویق به ماندن در خانه و قطع زنجیره سرایت کرونا کنند. روی پوسترها جملاتی مثل اینها نوشته شده است: «در خانه می‌مانیم و دید و بازدید نمی‌رویم تا سالم بمانیم»، «نوروز امسال سفر نمی‌رویم»، «در خانه می‌مانیم و فیلم می‌بینیم تا سالم بمانیم.»
بسیاری از چهره‌های سینمایی با بازنشر این پوسترها در شبکه‌های اجتماعی‌شان تلاش کردند مردم را به ماندن در خانه تشویق کنند.
البته هنرمندان برای رساندن این پیام تنها از این پوسترها استفاده نکرده‌اند و از روزهای قبل بسیاری از آنها با نوشتن پیام‌های مختلف و با به اشتراک گذاشتن تصاویر مرتبط با این مسأله از مردم دعوت کردند از ترددهای غیرضروری در شهر و سفر رفتن پرهیز کنند.
اما کار متفاوت این روزها متعلق به گروهی است که با همکاری چند هنرمند ویدئویی را برای این روزها طراحی کرده و ساختند. ویدئو با پیام عجیب و ترسناکی آغاز می‌شود: «بابک حمیدیان کرونا گرفت» همراه تصویری از او و بهروز شعیبی که می‌گویند مبتلا به این بیماری شده‌اند. البته در اردیبهشت 99. جواد رضویان و مسعود فروتن هم در این ویدئو از این می‌گویند که اگر امکان بازگشت به گذشته را داشتیم خیلی‌ها نکات بهداشتی را رعایت می‌کردند و در خانه می‌ماندند تا کرونا نگیرند و بابک حمیدیان و بهروز شعیبی با اعلام اینکه اکنون اسفند 98 است و می‌توانند از بیماری پیشگیری کنند می‌گویند که در خانه بمانید.
جبران خسارت سینمایی‌ها
در کنار این همراهی خیلی‌ها از این می‌گویند که پروژه‌های سینمایی و سینماداران از تعطیلات اجباری پیش آمده متضرر شده‌اند. بسیاری از تهیه‌کنندگان و سینماداران هم درخواست کرده‌اند تا با حمایت و در نظر گرفتن برنامه‌های خاص ضرر و زیان این مدت برایشان جبران شود. به همین دلیل سازمان سینمایی قرار است با یک بسته حمایتی به بخش‌های آسیب پذیر سینما کمک کند.
به‌گفته محمود اربابی معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی در جلساتی که میان مدیران و معاونان این سازمان تشکیل شد پیشنهادهایی برای حمایت از سینمایی‌ها مطرح شده که بخشی از این برنامه‌ها می‌تواند زود اجرایی و اعلام شود و بخشی دیگر لازم است که بعد از بررسی کمیته اجرایی آن به اطلاع بخش‌های مربوطه رسانده شود.
درواقع حدود 25 محور پیشنهاد شده است که در حال کارشناسی شدن است و بزودی اجرایی می‌شود.
او درباره نحوه تخصیص بسته حمایتی و شکل اجرای آن گفت: «بیشترین بخشی که در این بسته حمایتی مورد توجه قرار گرفته‌اند بخش‌های آسیب پذیر تمام حوزه‌های سینمایی و سینماداران بخصوص سینماهای تک سالن و شهرستان هاست. به‌عنوان مثال پروژه‌هایی که وام از صندوق اعتباری هنر و صندوق امید گرفته‌اند و به خاطر تعطیلی کار نمی‌توانند اقساط آن را پرداخت کنند، یا بیمه تکمیلی اهالی صنف که قادر به پرداخت آن نیستند خصوصاً آنهایی که به‌لحاظ سلامت جسمی در شرایط بیماری کرونا باید مورد مداوا قرار بگیرند، کارکنان سینما و استودیوها که سهم کارفرما برای پرداخت بیمه آنان به تأمین اجتماعی دچار مشکل شده است که در این مورد اخیر سازمان سینمایی وارد عمل می‌شود و آن را پرداخت می‌کند یا با رایزنی با بیمه تأمین اجتماعی پرداخت آنها با تعویق مواجه می‌شود.»

اطلاعیه شماره چهار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد
تمامی برنامه‌های فرهنگی تا پایان سال تعطیل خواهد بود

پیرو اطلاعیه‌های قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و باتوجه به ادامه شرایط انتقال بیماری کرونا، تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور تا پایان سال تعطیل خواهد بود. به‌گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن اطلاعیه به شرح ذیل است:«پیرو اطلاعیه‌های قبلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به علت استمرار شرایط انتقال بیماری در کشور، بدینوسیله اعلام می‌شود با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا و تأکید صنوف مرتبط، تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی سراسر کشور تا پایان سال ادامه دارد. همچنین طبق تصمیم سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری کلیه شوراهای پروانه ساخت تا اطلاع ثانوی تعطیل و پروانه ساختی برای آثار سینمایی و غیرسینمایی صادر نخواهد شد. ضمن اینکه «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» نیز تشکیل شده است.» یادآور می‌شود از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سه نوبت با اطلاعیه‌هایی تعطیلی تمامی برنامه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی را اطلاع‌رسانی کرده بود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7302/16/538678/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها