بررسی برگزاری جلسات مجلس به صورت مجازی توسط هیأت رئیسه



در شرایطی که به نظر می‌رسد اوضاع برای برگزاری جلسات علنی مجلس به این زودی‌ها مهیا نشود، اهالی بهارستان رایزنی‌ها با وزارت ارتباطات را جهت برگزاری مجازی جلسات خود آغاز کرده‌اند. اتفاقی که نه تنها در ایران بلکه حتی در جهان هم کم نظیر بوده. مثل خیلی از اتفاقات دیگری که شرایط خاص اپیدمی کرونا به وجود آورده است. با وجود این مقامات مجلس می‌گویند که زمان قطعی روی آوردن به این روش اصلاً مشخص نیست.
خبر این تصمیم را روز پنجشنبه اسدالله عباسی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اعلام کرد و گفت که هیأت رئیسه مجلس هم امروز شنبه بابت بررسی بیشتر همین موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. او گفته است که «با توجه به اینکه ممکن است مقابله با شیوع ویروس کرونا زمانبر باشد و در سال آینده نیز کشور را درگیر کند، بنابراین ضروری است تا درباره نحوه برگزاری جلسات علنی تصمیم‌گیری شود.» به گفته عباسی، در آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نحوه برگزاری جلسات علنی به صورت مجازی (دیجیتال و دوسویه) راهکار قانونی وجود ندارد و قرار است هیأت رئیسه برای پیدا کردن راهکاری در همین زمینه به بحث و تبادل نظر بپردازد. با این حال او تأکید کرده که از یک سو نباید بیش از این مجلس را تعطیل نگه داشت و از سوی دیگر تنها راه موجود برای آغاز به کار مجدد مجلس، برگزاری جلسات به صورت مجازی است. او البته در گفت‌وگوی دیگری به خبرگزاری خانه ملت، گفته است: «زمان قطعی تشکیل جلسات با به‌کارگیری فناوری دیجیتال مشخص نیست، اما این زمان قطعاً هفته آینده نخواهد بود‌.»
مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شامگاه سه‌شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره آمار نمایندگان مبتلا به کرونا و امکان برگزاری جلسات صحن علنی مجلس گفته بود: «با توجه به آلوده بودن ۲۲ نماینده از تعداد ۱۰۰ نفر تست شده احتمالاً اگر از همه نمایندگان تست کرونا گرفته می‌شد حدود ۶۰ نفر مبتلا به کرونا شناسایی می‌شد پس اصلاً صلاح نبود که مجلس باز بماند.»
اما دیروز با وجود سخنان سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس نیز در گفت‌وگو با خانه ملت، درخصوص برخی گمانه‌زنی‌ها درباره استفاده از فناوری دیجیتال دوسویه برای تشکیل جلسات علنی مجلس در هفته پیش رو گفت: استفاده از این فناوری برای برگزاری جلسات علنی در هفته آینده، صحت ندارد، بلکه این امکان، یکی از راه حل‌هایی است که با توجه به منع صریح ستاد ملی مقابله با کرونا از تشکیل جلسات مجلس، توسط هیأت رئیسه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به پیچیدگی استفاده از این امکان، زمان قطعی به کارگیری آن مشخص نیست. پدرام پاک آیین این توضیح را نیز داده است که «از گذشته و قبل از شیوع بیماری کرونا، سامانه‌ای تحت عنوان «مجلس یار» مبتنی بر فناوری دیجیتالی دو سویه  برای استفاده نمایندگان محترم طراحی شده بود که موضوع جدیدی نیست.» وی با این حال تأکید کرده است که در صورت ادامه پیدا کردن بحران کرونا در کشور«هیأت رئیسه از هر امکانی استفاده خواهد کرد تا مجلس شورای اسلامی بتواند به وظایف قانونی‌اش عمل کند.» اسدالله عباسی و پدرام پاک‌آیین در سخنان خود اشاره کرده‌اند که مجلس هم اکنون برای بررسی امکان استفاده از فناوری دیجیتال مشغول رایزنی با وزارت ارتباطات است.
در روزهای اخیر تعطیلی مجلس به دلیل کرونا باعث بروز انتقاداتی در بین سیاسیون شده است. انتقاداتی که برخی نمایندگان مجلس هم با آن همراهی می‌کنند. از جمله در همین رابطه امیر خجسته نماینده همدان در این باره گفته است: «تعطیلی مجلس در شرایطی که ساعت کاری همه کارمندان به حالت اولیه برگشته، توجیهی ندارد. البته مجلس ماه‌هاست از مسیر خود خارج شده و تصمیمات در خارج از آن گرفته می‌شود؛ گویا عده‌ای نیز بدشان نمی‌آید تا پایان دوره دهم هم تعطیل بمانند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7302/3/538694/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها