تورم وارداتی؛ 189 درصد




تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ٩٨، برابربا ١٨٩.١ درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالانه­ بهار ٩٨، ٣٩.٥ درصد افزایش یافته است.
قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله می‌باشد و تغییرات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.
تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل ١٣٩٨، ٣٤,٢ درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١٣٩٨ (برابر با ٣٤.٦ درصد) حدود ٠.٤ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری نیز در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ٩.٧ درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی بهار ١٣٩٨ (برابر با ١٠.٥ درصد) حدود ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است.
در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به دو گروه « پوست خام، چرم و …» و «مروارید طبیعی یا پرورده و …» (صفردرصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «محصولات نباتی» (٧٩.٨٩ درصد) است.
تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٢٥,٢ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار ١٣٩٨ (برابر با ١٨٣.٠ درصد) حدود ٤٢.٢ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٦.١ درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار سال ١٣٩٨ (برابر با ٣٨.٨ درصد) ٧.٣ واحد درصد افزایش داشته است.
در گروه‌های اصلی طبقه بندی HS کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه «چوب و اشیا چوبی و …» (٥,٥ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه «آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی و …» (٣١٩.٢ درصد) است.
/ مرکز آمار ایران

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7303/9/538720/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها