احضار حافظ منافع امریکا به وزارت خارجه




نماینده حافظ منافع امریکا در ایران به وزارت خارجه احضار شد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه حضور سفیر سوئیس در وزارت خارجه ایران را به دلیل اظهارات بی اساس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا مبنی بر مسئول دانستن ایران در حمله به پایگاه نیروهای ائتلاف در التاجی عراق دانست.
جنگنده‌های امریکا پنجشنبه گذشته در تلافی حمله راکتی اخیر به پایگاه التاجی در عراق، مواضع و تاسیسات «کتائب حزب الله» را در نقاط مختلف عراق هدف قرار دادند. اقدامی که پس از آن صورت گرفت که بیش از ده فروند راکت به پایگاه نظامیان امریکا در التاجی (شمال بغداد) شلیک شد و امریکا با طرح این ادعا که این حمله کتائب حزب‌الله  وابسته به سازمان الحشد الشعبی عراق بوده، از کشته شدن سه نظامی و زخمی شدن ۱۲ نفر خبر داد. این در حالی بود که رئیس جمهور امریکا ادعا کرد که ایران مسئول حمله به پایگاه نیروهای ائتلاف در التاجی عراق است. ترامپ مدعی شد که معلوم نیست حمله به پایگاه التاجی عراق کار ایران بوده باشد ولی در عین حال گروه‌های همپیمان با ایران را به انجام این حمله متهم کرد. «کنت مکنزی»، فرمانده مقر تروریستی «سنتکام» ارتش امریکا نیز حمله راکتی به پایگاه «التاجی» در عراق را به صورت غیرمستقیم به ایران نسبت داد و گفت حادثه حمله به این پایگاه «هنوز در دست بررسی است»، اما این حمله «به احتمال زیاد توسط شبه نظامیان شیعه» انجام شده است. او ادعا کرد: «کتائب حزب‌الله که یک گروه نیابتی ایران است، تنها گروهی است که می‌دانیم پیش از این یک حمله غیرمستقیم در این ابعاد علیه نیروهای ایالات متحده و ائتلاف در عراق انجام داده است».
بعد از طرح این ادعاها  بود که سخنگوی وزارت خارجه ضمن اعلام خبر احضار سفیر سوئیس گفت: «به حافظ منافع ایالات متحده گفته شد رئیس جمهور امریکا به جای متهم کردن دیگران باید سیاست‌های غلط امریکا در حضور غیرقانونی در عراق و کشتن فرماندهان و سربازان عراقی، که عامل اصلی نفرت مردم عراق از امریکا شده است را به عنوان واقعیت بپذیرد و تأکید شد در واقع سیاست‌های غلط امریکا در عراق باعث ایجاد تنش‌های کنونی است و مقامات امریکا و بخصوص آقای ترامپ نمی‌توانند با اظهارات بی پایه و اساس و خطرناک از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند.» وی افزود: «همچنین به سفیر سوئیس نسبت به هرگونه اقدام نسنجیده از سوی طرف امریکایی و عواقب آن هشدار داده شد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7303/3/538802/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها