فعالیت‌های هنری و پرکردن اوقات فراغت در روزهای خانه‌نشینی

کودکان به خلاقیت نیاز دارند


هانی حسینی
کارگردان تئاتر
هانی حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر کودک که این روزها به‌خاطر شیوع کرونا برای کودکان اجرا ندارد، اکنون نقشه راهی برای پرکردن اوقات فراغت کودکان به خانواده‌ها پیشنهاد داده است تا کودکان اوقات خوشی در خانه داشته باشند.
 
در شرایطی که شیوع بیماری کرونا  گریبانگیر کشور شده باید به بچه‌ها یاد بدهیم چگونه در روزهایی که در خانه هستند انرژیشان را تخلیه کنند تا حالشان خوب باشد و خاطرات خوبی از این ایام در ذهنشان بماند.
تلاش ما هنرمندان این است که بچه‌ها کم‌ترین میزان سختی را بکشند چون درک کمتری نسبت به اینگونه موضوعات دارند.سعی کنیم در این روزهای سخت به حرف‌های بچه‌ها بیشتر گوش دهیم.
حرف‌هایشان را بشنویم و زمان بیشتری برایشان وقت بگذاریم و پاسخ سؤالاتشان را صادقانه و بسیار ساده بدهیم. قطعاً این شرایط سؤالاتی در ذهن کودک به‌وجود می‌آورد که صادق نبودن اطرافیان نسبت به آنها نه تنها مفید نیست و ایجاد آرامش نمی‌کند، بلکه به اعتماد دو طرفه بین آنها و والدین ضربه هم می‌زند.
نباید از آگاهی دادن ترسید. چرا که باعث می‌شود کودکان ما از خطرات مصون بمانند. این روزها بهتر است اصول اولیه بهداشتی را با بازی‌های ساده به کودکانمان آموزش دهیم. مهم‌ترین آن این است که چگونه دست‌هایشان را بشورند. می‌توانیم به ایده‌های سنتی دوره کودکی خودمان برگردیم.
از فضای مجازی که با اخبار ضد و نقیض حالمان را بیشتر بد می‌کند کمی فاصله بگیریم. قدیم‌ها وقتی همه دور هم جمع می‌شدیم با هم قصه می‌خواندیم و شاهنامه خوانی می‌کردیم. این می‌تواند اتفاق خوبی برای ما باشد تا کودکان با ادبیات کهن آشنا شوند. اتفاق شنیداری دیگری که می‌تواند به بچه‌ها کمک کند گوش کردن به پادکست است.
بخصوص به پادکست‌های سن کودک مثل «آی‌قصه» که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. از کتابخوانی در کنار همدیگر هم نباید غافل شویم و مرجع‌هایی که مثل سایت «کتابک» در دسترس همه هستند بهره ببریم. در کنار اینها می‌توان از بازی‌های خلاق هم استفاده کرد. نکته این است که لازم نیست تمام وقتمان را به بچه‌ها اختصاص بدهیم بلکه باید آنها هم یاد بگیرند چگونه زمانشان را مدیریت کنند و خودشان راه‌حلی برای سرحال شدنشان پیدا کنند. قرارنیست همیشه ما به آنها راه حل بدهیم فضا بدهیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7303/15/538847/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها