رئیس جمهوری تشریح کرد

بسته‌های حمایتی دولت برای اقشار نیازمند


گروه سیاسی/ روز گذشته در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت با نمایندگان بخش خصوصی و اتاق اصناف و با همکاری و همفکری دو طرف، بسته‌های حمایتی برای اقشار و گروه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی تدوین و مصوبات آن نهایی شد. این تصمیمات و مصوبات که در پایان جلسه از سوی رئیس جمهوری تشریح شد، حوزه‌های مختلف از امهال پرداخت مالیات، تا امهال پرداخت اقساط بانکی در سه ماه، امهال پرداخت حق بیمه سهم کارفرما، و وام‌ها و کمک‌های معیشتی به اقشار نیازمند را شامل می‌شود.
حجت الاسلام حسن روحانی حتی اعلام کرد که مردم می‌توانند قبوض آب، برق و گاز و حتی عوارض شهرداری را نیز پس از سه ماه پرداخت کنند. او در این جلسه درعین حال به مردم تأکید کرد که همه نیازهای ضروری چه در حوزه کالاهای اساسی و چه کالاهای بهداشتی و درمانی، تهیه شده و به هیچ عنوان قرنطینه‌ای، نه برای تهران و نه برای هیچ شهر دیگر کشور وجود نخواهد داشت، هرچند او از مردم درخواست کرد که پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی مقابله با کرونا در این ایام را رعایت کنند.
کمک به اقشار و مشاغل آسیب دیده از کرونا، وعده رئیس جمهوری و دولت به مردم بود. روحانی در جلسه چهارشنبه گذشته هیأت دولت گفته بود که از فشار اقتصادی برخی اقشار جامعه مطلع هستیم و «بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه ، معاونت اقتصادی که مسئولیت این جلسات را بر عهده دارد همه تلاش کردند؛ مصوبات را دیدم و این مصوبات را روز یکشنبه آینده با حضور مسئولین اتاق‌ها و اصناف مرور می‌کنیم و هر امکانی در اختیار دولت باشد در این زمینه تلاش خواهد کرد.» این همان جلسه ای است که روز گذشته به ریاست روحانی برگزار شد.
 شرایط زندگی مردم باید عادی باشد
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در این جلسه با اشاره به اینکه تصمیم و تأکید جمع این بود که علی رغم مواجهه به کرونا و لحاظ کردن پروتکل‌های بهداشتی، شرایط و روند اقتصادی، تعامل مردم و  فعالیت‌های اقتصادی عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود، تأکید کرد: ما چیزی به نام قرنطینه اصلاً نداریم، اینکه شایع شده در تهران یا در بعضی از شهرها برخی از فروشگاه‌ها، برخی از مشاغل قرنطینه می‌شوند، چنین چیزی اصلاً وجود ندارد، نه امروز قرنطینه است و نه در ایام عید نوروز و نه بعد از آن و نه قبل از آن.
او با بیان اینکه همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند و خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید، افزود: اما تلاش ما این است که فعالیت‌های اقتصادی و خدماتی دولت، حتی‌الامکان به گونه‌ای باشد که مردم بیشتر در خانه بمانند، در جایی اجتماع نکنند یا اگر اقدامی انجام می‌گیرد در چارچوب یک پروتکل بهداشتی باشد.
روحانی تأکید کرد که باوجود این، مرجع اینکه کاری یا کسب خاصی، روزی یا ساعتی تعطیل شود یا با محدودیت مواجه شود، فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است، استان‌ها، استاندارها و بخش‌های بهداشتی، به هیچ عنوان در این زمینه‌ها حق تصمیم‌گیری ندارند. اینگونه محدودیت‌ها و هرگونه محدودیتی، صرفاً در ستاد ملی در تهران تصمیم‌گیری می‌شود و بنابراین در استان‌ها در این زمینه اقدامی اصلاً نباید انجام گیرد. رئیس جمهوری، ضمن ابراز اطمینان به مردم مبنی بر اینکه کالای مورد نیاز آنان، اعم از کالاهای بهداشتی و درمانی یا کالاهای مصرفی تأمین، ذخایر کافی وجود و بنادر پر از کالا است، گفت: با کشورهای همسایه خود در حال مذاکره هستیم تا رفت و آمد افراد به ویژه برای نقل و انتقال کالا در مرزها در چارچوب پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی انجام ‌گیرد.
 حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده
روحانی در ادامه با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای حمایت از کسب و کارهایی که تحت فشار قرار گرفتند یا تعطیل شدند، اظهارکرد: در بخش مالیات مهلت سه ماهه به آنان داده شود، در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی نیز بخش خصوصی هر کمکی که بتواند در تأمین لوازم و تجهیزات مورد نیاز انجام دهد. اینها همه جزو هزینه‌هایی خواهد بود که مشمول مالیات نشده و جزو پرداخت‌هایی است که جزو مالیات محسوب می‌شود.
رئیس جمهوری درباره اقساطی که مردم باید به بانک‌ها پرداخت کنند هم گفت: این اقساط به طور کلی برای سه ماه امهال می‌شود و مردم می‌توانند ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت را به عنوان زمانی که به آنان مهلت داده شده، تأخیر بیندازند. او درباره مسأله چک‌ها نیز گفت: نسبت به چک‌هایی که احتمالاً در این دو تا سه ماه به خاطر شرایط کسب و کار برگشت می‌خورد از لحاظ حقوقی آنان که بدهکار هستند بعداً باید بدهکاری خود را به یک صورتی پرداخت کنند و در این زمینه ما تصمیمی اتخاذ نکردیم، اما برای استفاده از خدمات بانکی محدودیت‌هایی برای آنان ایجاد می‌شد که برای این سه ماه این محدودیت‌ها را برداشتیم. روحانی در همین زمینه اضافه کرد: همه کسب ‌و کارها در این دو سه ماه اگر چک‌شان دچار مشکل می‌شود و برگشت می‌خورد، خدمات بانکی آنان متوقف نخواهد شد.
رئیس جمهوری در زمینه حق بیمه سهم کارفرما نیز با بیان اینکه تصمیم گرفتیم حق بیمه سهم کارفرما در این سه ماه یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت برای کسانی که حق بیمه‌شان تأخیر می‌افتد، ملزم به پرداخت نیستند، ادامه داد: این حق بیمه را ملزم نیستند در ماه بعد یکجا پرداخت کنند و می‌توانند آن را بتدریج تا پایان سال پرداخت کنند.
روحانی همچنین گفت که مردم در زمینه آب، برق، گاز، عوارض شهرداری، بدهکاری‌هایی که در این سه ماه خواهند داشت می‌توانند آنرا به تعویق بیندازند و این مهلت هم به اینها در اینجا داده شد.
بسته‌های حمایتی از اقشار نیازمند
رئیس جمهوری در تشریح بسته‌های حمایتی برای اقشار و افراد کم‌درآمد و دچار مضیقه که در این ایام مضیقه‌شان بیشتر می‌شود، اظهار کرد: فرض کنید دستفروشی است یا جایی می‌رفت و موقت کار می‌کرد که در این چند ماه اینها دچار مشکل هستند، برای اینها نیز اکنون 3 میلیون نفر پیش‌بینی شده، فهرست این افراد مشخص است و برای 4 نوبت یک بسته حمایتی به آنان پرداخت خواهد شد.
او با بیان اینکه نخستین بسته حمایتی تا آخر همین هفته یعنی قبل از آغاز سال جدید پرداخت خواهد شد و سه بسته دیگر هم در ماه‌های بهار سال 99 به آنها پرداخت خواهد شد، اضافه کرد: این بسته از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان است که تفصیل آن را سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه برای مردم تبیین و بیان می‌کنند.
رئیس جمهوری ادامه داد: برای 4 میلیون خانواری که معمولاً در این ایام دچار مشکل بودند، غیر از آن 3 میلیونی که در شرایط زندگی سخت هستند، این 4 میلیون هم که این شرایط، زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده، یک میلیون تا دو میلیون وام دریافت خواهند کرد که این وام با یک بهره بسیار نازل و کمی هست. آنان 4درصد برای این وام پرداخت خواهند کرد، 8 درصد دیگر را دولت به بانک‌ها پرداخت می‌کند، تضمینی نیاز نیست و بتدریج از یارانه‌ای که به آنان پرداخت می‌شود کسر می‌شود. تفصیل این را هم وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه برای مردم تبیین می‌کنند.
روحانی در پایان این بخش از سخنان خود خطاب به مردم تصریح کرد: هم در زمینه پرداختی‌هایی که مردم در این سه ماه در بحث مالیات یا بیمه و اقساط بانکی، مهلتی برای آنان قرار دادیم، هم برای کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند و نیز برای افرادی که در زندگی دچار سختی هستند یارانه ویژه‌ای برای آخر ماه اسفند و همچنین سه ماه بهار در نظر گرفتیم، برای خانوارهایی هم که نیازمند بودند غیر از 3میلیون، 4میلیون دیگر آنان هم  وام با بهره 4درصد برای آنان مدنظر قرار دادیم که اینها مصوبات جلسه بود که برخی از اینها فردا (دوشنبه) اعلام می‌شود. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه این روزها، روزهای راحتی نیست و مشاغل و مردم با سختی‌هایی مواجه هستند، به مردم اطمینان داد که نیازهای بهداشتی و درمانی آنان و همچنین ارزاق عمومی و نیازمندی‌‌های ضروری زندگی آنان تأمین شده و در حد امکان هم دولت حمایت خود را نسبت به افرادی که الان اعلام کردم انجام خواهد داد.
روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد که مردم با مراعات همه دستورالعمل‌های بهداشتی بتوانند به زندگی معمولی خود در فعالیت‌های اقتصادی ادامه دهند. خداوند هم در این روزهای پایان سال ان‌شاءالله به مردم ما کمک خواهد کرد و از این مقطع سخت عبور خواهیم کرد.

بــــــرش

گفت‌وگوی ویدئو کنفرانسی روحانی با کادر درمانی بیمارستان امام خمینی(ره)
دولت با همه توان در کنار پرسنل خدوم بخش بهداشت و درمان است

علاوه بر جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و بخش خصوصی و اتاق اصناف، رئیس جمهوری در نشستی با رئیس، مدیران و کادر درمانی بیمارستان امام خمینی(ره) تهران که از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد، با توضیحات کارشناسی و فنی مسئولان این مجتمع درمانی در جریان چگونگی و روند ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این مرکز قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی همچنین در گفت‌وگو با مسئولان بخش‌های مختلف بیمارستان امام خمینی(ره) از جمله متخصص کنترل عفونت بیمارستان، معاون درمان، معاون آموزش و پژوهش و معاون پشتیبانی بیمارستان و مدیر پرستاری این مرکز، درباره کمبودها و مشکلات پیش روی آنان در راستای ارائه خدمات بهتر به مردم با آنان گفت‌وگو کرد. روحانی با قدردانی از تلاش‌ها و فداکاری‌های پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان امام خمینی(ره) و سایر مراکز درمانی در سراسر کشور گفت: تلاش‌ها و خدمات خستگی‌ناپذیر پزشکان، پرستاران و کادر درمانی کشور در این ایام بسیار ارزشمند است. رئیس جمهوری افزود: بیمارستان امام خمینی(ره) جزو بیمارستان‌های حائز اهمیت و افتخارآفرین کشور است و در این ایام که مردم با مشکلاتی مواجه شده‌اند مسئولیت بزرگی را در ارائه خدمات درمانی به مردم بر عهده دارد. مطمئناً مردم ایران قدردان تلاش‌ها و فداکاری‌های پرسنل بهداشت و درمان کشور در این مقطع حساس هستند.
او با بیان اینکه آرامش نسبی که امروز در کشور علیرغم شیوع ویروس کرونا وجود دارد، به خاطر اعتماد مردم به بخش درمان و بهداشت کشور است، گفت: اگر افتخارآفرینان کشور در بخش بهداشت و درمان این طور به میدان نمی‌آمدند امروز شاهد اضطرابی چند برابری میان مردم بودیم. روحانی تصریح کرد: امروز خوشبختانه یک آرامش نسبی در جامعه وجود دارد چرا که مردم می‌دانند اگر خدای ناکرده دچار این بیماری و ویروس شوند کادر درمانی و پزشکان و پرستاران فداکار در کنار آنها هستند. رئیس جمهوری تأکید کرد: دولت با همه توان و امکاناتی که در اختیار دارد، برای تأمین تجهیزات و امکانات و نیز حمایت و پشتیبانی از پرسنل خدوم بخش بهداشت و درمان انجام وظیفه می‌کند. روحانی با اشاره به اینکه همه مردم باید به دور از حساسیت‌های بی دلیل، مراقبت‌های بهداشتی را انجام دهند، گفت: این خود مردم هستند که باید بیشتر به خودشان کمک کنند و در این راه مسئولان بخش بهداشت و درمان باید راه و مسیر را به مردم نشان دهند تا بتوانیم از این مقطع سخت عبور کنیم. رئیس جمهوری اظهارکرد: در برابر همه پزشکان، پرستاران و پرسنل و کادر خدوم بهداشت و درمان کشور تواضع دارم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7304/2/538852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها