مرزهای شماری از کشورهای جهان به خاطر کرونا بسته شد

ویروس کرونا بر پیکر تب آلود جهان



بنفشه غلامی/ کرونا، کرونا، کرونا. گوش‌ها پرشده از نام کرونایی که همچون هیولایی درحال بلعیدن جهان است و کشورها را واداشته مودت‌ها را فراموش کنند. طوری که حتی برخی اعضای اتحادیه اروپا که دو دهه بود مرز برایشان افسانه بود، دیگر بار مرزها را به روی یکدیگر بستند.
به‌گزارش «بلومبرگ»، هر روز شاهد بسته شدن مرز جدیدی در اروپا به روی دیگران هستیم. پس‌از روسیه که روز شنبه از بسته شدن مرزهایش به روی لتونی، اوکراین و مولداوی خبر داد و حمل‌ونقل به این کشورها را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد، سوئیس نیز خبر داد، مرزهایش را به روی گردشگران ایتالیایی می‌بندد. در همین حال دانمارک، لهستان، جمهوری چک و ترکیه نیز اعلام کردند، مرزهای هوایی و زمینی آنها به روی سایر کشورها بسته می‌شود تا مبادا کرونا از طریق مرزها به داخل کشورهایشان رخنه کند. این وضعیت حداقل تا یک ماه دیگر در این کشورها ادامه خواهد داشت. در غرب اروپا، آلمان هم اعلام کرد، مرزهایش را سخت‌تر از هر زمانی کنترل خواهد کرد. آلمان توصیه کرده اگر در تمام اروپا قوانین بهداشتی سختگیرانه اعمال شود، قاره سبز که این روزها دچار تب کرونایی است، موفق به مهار ویروس خواهد شد. این درخواست خیلی زود به‌ گوش سران کمیسیون اروپا رسید. اورسلا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که پیشتر وزیر دفاع آلمان بود، در اظهارنظری در اکانت توئیترش از تشکیل شدن یک گروه بحران با هدف بررسی مسائل مرزی خبر داد و نوشت: «در شرایط کنونی سلامتی مردم مهم‌تر از هر چیزی است.»
این در حالی است که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه خواهان محدودویت‌های مرزی شده است. او می‌گوید، تنها با سختگیری مرزی است که می‌توان از بلای قرن رها شد. با این حال خبرها از فرانسه حاکی است، با وجود گسترش دامنه ویروس کرونا به فرانسه که باعث تعطیلی مراکز فرهنگی و گردشگری در آن شده، دیروز، طبق قرار قبلی، انتخابات شهرداری‌ها در این کشور برگزار شد. اما در نقطه مقابل در امریکا حزب دموکرات این کشور اعلام کرد، به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، انتخابات درون حزبی در ایالت جورجیا تا دو ماه دیگر به تعویق می‌افتد. پیشتر انتخابات درون حزبی در ایالت لوئیزیانا هم به همین دلیل به تعویق افتاده بود. البته هنوز مشخص نیست این اتفاق برای انتخابات درون حزبی برای سایر ایالت‌ها هم رخ می‌دهد یا نه.
در همین حال دونالد ترامپ نیز که هفته قبل فرودگاه‌های کشور خود را به روی اتحادیه اروپا بست، شنبه شب، انگلیس و ایرلند را هم از استثنا خارج کرد و خبر داد، محدودیت‌های سفر بین امریکا و آنها نیز برقرار خواهد شد. این در حالی است که در انگلیس نگرانی‌ها بابت کرونا افزایش یافته به‌طوری که ملکه انگلیس از کاخش به مکان امن تری منتقل شد. همچنین سازمان ملل هم دفتر خود در ژنو را به‌طور موقت بست. پیشتر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ملل در مقاله‌ای ویروس کرونا را دشمن مشترک جهانیان خوانده و خواستار اعلام جنگ علیه آن شده بود. اما شاید بتوان گفت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خوشحال‌ترین فرد به‌خاطر وجود کرونا است. زیرا دیروز وزارت دادگستری این رژیم تصمیم گرفت به‌خاطر این ویروس، جلسه محاکمه «بی‌بی» را دو ماه به تعویق اندازد. رژیم صهیونیستی در نظر دارد، برای مبارزه با این ویروس، از فناوری استفاده کرده و بیماران را مکان‌یابی کند. در همین حال وزارت اوقاف و امور دینی فلسطین نیز از بسته شدن مسجدالاقصی و مسجد قبه الصخره به‌خاطر شیوع کرونا خبر داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7304/4/538858/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها