میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان:

اصلاح‌طلبان باید برای پیگیری مطالبات مردم در صحنه بمانند




آینده اصلاحات چه خواهد شد؟
حالا که مشخص است حضور اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم در حداقلی‌ترین حد ممکن رقم خورده، برای آینده سیاست ورزی چه خواهند کرد؟ آیا آنچه در ماجرای انتخابات 2 اسفند رقم  خورد به معنای پایان اصلاح‌طلبی قدرت محور است؟ پاسخ محمود میرلوحی، عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به این پرسش‌ها این است که: اصلاح‌طلبان باید در صحنه بمانند و حتی باید برای  ۱۴۰۰ آماده بازگشت به قدرت شوند. اعتقاد او بر پایه این گزاره است که «سال ۸۸  هم می‌گفتند اصلاح‌طلبان تمام شدند. اما نشد، چون نمی توان یک جناح و جریان قابل توجه در کشور را حذف کرد.»
میرلوحی در گفتگو با خبرآنلاین انتخابات مجلس یازدهم را یک سه‌ضلعی توصیف کرد که «یک سو شورای نگهبان، اصولگرایان و جریان جبهه پایداری بود که توانستند سهم شان را از مجلس یازدهم دریافت کنند، طرف دیگر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون بودند که به کل ردصلاحیت شدند، سوی دیگر هم  جامعه و مردم هستند که ناظر و شاهد این مسائل بوده و هستند.»
او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان فهمیده بودند مسأله مشارکت حداکثری برای برخی اولویت نیست و حتی اگر همه اصلاح‌طلبان آبروی خود را می‌گذاشتند به دلیل نارضایتی‌ها یخبندان انتخابات آب نمی‌شد پس تصمیم گرفتند که لیست ندهند، گفت: با این حال اصلاح‌طلبان به عنوان جریانی که مترجمِ خواست و مطالبات مردم هستند مجاز نیستند گوشه‌ای بنشینند، باید در صحنه بمانند، مطالبات مردم را دسته‌بندی کنند و پیگیر آنها باشند ولو از مجلسی که به آن نقد دارند و فرآیند انتخاباتش را به شدت مورد انتقاد قرار می‌دهند. باید با همین مجلس هم گفت‌وگو کنند؛ به امید اینکه این روند اصلاح  شود هرچند که افراد حاضر در مجلس یازدهم نظر اکثریت جامعه نیستند.
میرلوحی در عین حال تأکید کرد: «اصلاح‌طلبان اکنون باید سرمایه‌های اجتماعی خود را احیا و از نو با مردم گفتگو کنند. آنها باید مجدداً اعتماد افکارعمومی را جلب کنند تا این مناسبات دوباره بازسازی شود. باید به مردم ثابت شود که اصلاح‌طلبان کنار مطالبات مردم ایستاده اند. در این انتخابات هم نشان دادیم که حاضریم از کرسی‌های مجلس سهمی نداشته باشیم اما کنار مطالبات مردم باقی بمانیم.»
این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اعتقاد به اینکه تفسیرهای شورای نگهبان، قوای انتخابی کشور را بلاموضوع کرده است و این شرایط باید از طریق رفراندوم حل شود، درباره احتمال بازگشت اصلاح‌طلبان به گردونه رقابت و قدرت در انتخابات ریاست جمهوری  ۱۴۰۰ افزود: جریان اصلاحات آمادگی بازگشت به عرصه قدرت را دارد و پیش بینی کرد که اصولگرایان در مجلس یازدهم همه مشکلات را گردن دولت بیندازند و حرف‌هایی از جنس حرف‌های نمایندگان مجلس هفتم بزنند.
او در عین حال پوست اندازی در ساختار درونی اصلاح‌طلبان را محتمل دانست و افزود: شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان یک مرحله در مسیر حرکت اصلاح‌طلبانه بود... اگر شرایط فراهم شود به سمت تشکیل پارلمان اصلاحات و تشکیل یک حزب واحد پیش خواهیم رفت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7304/3/538896/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها