در پی شدت گرفتن حملات جبهه مقاومت مردمی عراق علیه پایگاه های نظامی امریکا دراین کشور

امریکا از عراق فرار می کند




گروه جهان/ ائتلاف به اصطلاح ضدتروریسم به رهبری امریکا در روزهای اخیر از سه پایگاه خود درعراق خارج شده است، تصمیمی که به عقیده برخی از ناظران می تواند «مرتبط با حملات اخیر به این پایگاه ها یا شرایط شیوع همه گیری کووید 19 در عراق»باشد هرچند که پنتاگون این اظهارنظرها را رد می کند.
به گزارش نشنال اینترست، ائتلاف امریکایی خروج نیروهایش از سه پایگاه عراق را در راستای انتقال مسئولیت به مقامات عراقی توصیف می کند اما همزمانی خروج این نیروها از عراق با افزایش شیوع ویروس کرونا در عراق و همچنین افزایش حملات به پایگاه های امریکایی باعث شده تحلیل ها سمت و سوی دیگری بگیرد. بویژه اینکه برخی منابع خبری روز پنجشنبه با استناد به بیانیه سخنگوی ائتلاف امریکایی از استقرار سامانه های دفاعی امریکا در عراق خبر دادند و نوشتند، این سامانه‌ها برای حمایت از عراقی‌ها و نیروهای ائتلاف در برابر تهدیدات هوایی که علیه پایگاه‌های امریکا وجود دارد مستقر می شود.
در روز 20 مارس (حدود دو هفته پیش) سخنگوی ائتلاف امریکایی در عراق درباره تصمیم خروج نیروهای امریکایی از عراق گفته بود: در پی موفقیت نیروهای امنیتی عراق در جنگ علیه داعش، ائتلاف نیروهای خود را از پایگاه های کوچکتر خارج می کند و این پایگاه ها تحت کنترل ارتش عراق می ماند و ما هم به همکاری مشاوره ای خود برای شکست قطعی داعش در عراق ادامه خواهیم داد.
یکشنبه گذشته بود که امریکا نیروهای خود را از پایگاه هوایی K1 در حومه کرکوک عراق خارج کرد. امریکا همچنین از پایگاه هوایی قیاره در نزدیکی موصل روز پنجشنبه گذشته خارج شد. در اوایل ماه گذشته میلادی هم امریکا پایگاه القائم را در منطقه مرزی عراق – سوریه ترک کرده بود. پایگاه هوایی K1 امریکا در ماه دسامبر هدف حملاتی از سوی نیروهای مقاومت عراق قرار گرفته بود و یک امریکایی در این حملات کشته شده بود. همچنین در اوایل ماه مارس (ماه گذشته میلادی) دو امریکایی در جریان حملات نیروهای مقاومت به کمپ تاجی در عراق کشته شدند. کتائب حزب‌الله، جبهه مردمی مقاومت عراق هم حدود 10 روز قبل با صدور بیانیه ای به زبان عربی ضمن متهم کردن نیروهای امریکایی مستقر در عراق به انجام «تحرکات مشکوک برای رسیدن به اهداف مشکوک» ائتلاف امریکایی را تهدید کرده بود. در این تهدید آمده بود، ما مواضعی را که امریکا قصد دارد هدف قرار دهد، به قبرستان امریکایی ها تبدیل می‌کنیم. روزنامه نیویورک تایمز امریکا هم در روزهای اخیر در تأیید این سخنان کتائب حزب الله که می گوید امریکا درصدد انجام تحرکات مشکوک در عراق است در گزارشی نوشته بود، وزارت دفاع امریکا به فرماندهان نظامی دستور داده برای تشدید جنگ در عراق و عملیات علیه حزب الله برنامه‌ریزی کنند.
کتائب حزب الله همچنین معتقد است، امریکا با سوءاستفاده از «شرایط دشوار» شیوع ویروس کرونا درصدد سرعت بخشیدن به تحرکات مشکوک خود است.
مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا بارها گفته است، کشورش به شدت این حملات را تلافی می کند اما آنچه درعمل اتفاق افتاد خروج شتابان نیروهای امریکایی از پایگاه های نظامی شان در عراق بود.
امریکا همچنین علاوه بر خروج از سه پایگاه نظامی در عراق، آموزش های نظامی به نیروهای عراقی را به بهانه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به حالت تعلیق درآورده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7313/4/539804/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها