کرونا راه کوچ را بسته است




عشایر به دلیل سبک زندگی خود نیز مانند دیگر مردم در همه نقاط کشور در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند و یکی از راهکارهای رهایی از این ویروس جلوگیری از کوچ زودهنگام و خارج از تقویم است.
عشایر کوچرو در طول سال دوبار کوچ دارند، یکبار ابتدای فصل بهار از مناطق گرمسیری خوزستان به سمت مراتع چهارمحال و بختیاری حرکت و کوچ می‌کنند و دیگر بار نیز در آغاز فصل پاییز، به سمت خوزستان می‌روند که این کوچ همان «مالکنون» است.
در کنار عشایر کوچرو برون استانی، عشایر یکجانشین و عشایر درون کوچ نیز فعال هستند، که در همان استان خود دست به کوچ کوچک در ابعاد جغرافیایی می‌زنند.
اما در سالیان گذشته، برخی از عشایر مستقر در خوزستان برای رسیدن به مراتع بهتر در فصل بهار، گاهی تقویم کوچ را مورد توجه قرار نمی‌دادند و زودتر از تقویم وارد استان و مراتع می‌شدند.
البته این عشایر نیز توجیه خود را داشتند، آنها بر این عقیده بودند که عشایر درون کوچ و روستاییان، که دام دارند، پیش از حضور عشایر برون کوچ به مرتع، گَله و دام خود را وارد مراتع مختص عشایر می‌کردند که این مسأله، باعث ضعیف شدن چراگاه دام عشایر برون کوچ می‌شد.
حالا با شیوع کرونا، چه عشایر کوچ‌رو و چه دامداران روستایی، برای حفظ سلامتی مجبورند در کوچ درنگ کنند، تا سلامت خود و خانواده هدیه بهاری برای آنها باشد. به گزارش ایرنا رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ورود دام به مراتع استان از ۲۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود، اظهار داشت: ورود پیش از موعد مقرر دام به مراتع و بدون پروانه چرا ، طبق مواد قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور
جرم است.
فرامرز مردانی با بیان اینکه مراتع استان امسال با توجه به بارندگی‌ها و عقب‌افتادن سرما هنوز آمادگی پذیرش دام عشایر و دامداران را ندارد، افزود: جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع، نقش مهمی در حفظ مراتع و جلوگیری از تخریب آنها دارد.
وی، با اشاره به مدیریت مرتع در ۳۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی استان، تصریح کرد: تاکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ فقره پروانه چرا در استان صادر شده است که ۸۰ درصد آن مختص عشایر و مابقی متعلق به دامداران و مرتعداران است. فرماندار کیار نیز با اشاره به وجود ۵۲ استقرارگاه عشایری در این شهرستان، بیان کرد: ۴ هزار و ۲۸۲ نفر از عشایر استان، شامل ۹۷۰ خانوار عشایری در شهرستان کیار هستند که از این تعداد ۱۷۰ خانوار برون کوچ و مابقی درون کوچ هستند.
علی فتح نصیریان، به توزیع بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌ کننده بین عشایر درون کوچ این شهرستان اشاره کرد و افزود: علاوه بر توزیع بروشور ایمنی و آموزش بهداشت فردی و عمومی به آنها در راستای جلوگیری از شیوه کرونا و ابلاغ طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با رعایت تقویم مندرج در دستورالعمل، برای جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به این شهرستان به آنها پیامک ارسال شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7313/12/539839/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها