اخبار




معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:
اصناف بدون مجوز وزارت بهداشت اجازه بازگشایی ندارند

 معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همه اصناف و مراکز صنعتی از امروز باید با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه مجوز بازگشایی بگیرند در غیر این صورت فعالیت آنها غیرقانونی است. محسن فرهادی  افزود:  از امروز صبح همه مالکان، مدیران و متصدیان واحدهای صنفی و صنعتی، مثلاً مسئول نانوایی نه کارگران آن، باید به سایت وزارت بهداشت، به آدرس salamat.gov.ir مراجعه کنند و اطلاعات خودشان را شامل کد ملی، آدرس و مشخصات واحد صنفی و صنعتی وارد کنند و تعهد دهند که مقررات بهداشتی را رعایت می‌کنند و می‌توانند با رعایت شرایط بهداشتی فعالیت خودشان را منطبق کنند. وی  افزود: مالکان و مدیران واحدهای صنفی و صنعتی که تعهدنامه وزارت بهداشت را امضا می‌کنند، متعهد به اجرای پروتکل‌ها هستند. وزارت بهداشت با همکاری نیروی انتظامی، تعزیرات، بازرسان اتاق اصناف و بازرسان دفاتر خصوصی خدمات سلامت بر کار این مراکز نظارت دارند و در صورت تخلف واحدهای متخلف پلمب می شوند. وی با بیان اینکه رد وبدل پول نقد در نانوایی‌ها ممنوع است افزود: باید جلوی نانوایی یا واحد صنفی میزی گذاشته شود که مردم وارد نشوند و مردم باید به رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک متری تشویق شوند. در مورد نانوایی فقط کسی که نان به مردم می دهد باید ماسک و دستکش داشته باشد و شاطر و بقیه کادر نانوایی ملزم به استفاده از این وسایل نیستند. گذاشتن میز بیرون نانوایی نیز ممنوع است. فرهادی  درباره انتقال کرونا از طریق آب نیز گفت: امکان حضور ویروس در آب هست. میزان کلر در تصفیه‌خانه‌ها باید از نیم درصد به ۸ دهم درصد افزایش یابد در این صورت ویروس کرونا یا کاملاً از بین می رود یا غیرفعال می‌شود بنابراین از نظر آب شرب تصفیه شده نگرانی وجود ندارد. فرهادی با اشاره به اینکه همه زباله‌های خانگی عفونی تلقی می‌شوند، افزود: در این پروتکل‌ها آمده است که جمع‌آوری دستی زباله ممنوع است و کارگران جمع‌آوری زباله باید لباس محافظتی کامل داشته باشند. زباله‌گردی نیز در همه شهرها و روستاها به طور کلی ممنوع است و شهرداری‌ها مسئول ممانعت از این کار و مسئول دفع بهداشتی زباله‌ها هستند. دفع زباله‌ها نیز باید به شکل سوزاندن باشد به جز اقلامی که برای بازیافت تفکیک می‌شود. او با اشاره به مخالفت وزارت بهداشت مبنی بر اجرای طرح ترافیک در گام دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: در مورد تاکسی‌ها ابلاغ شده است که در صندلی عقب بیش از دو نفر نمی‌توانند سوار کنند، اتوبوس‌ها نیز باید با نصف ظرفیت و با رعایت فاصله در نشستن صندلی‌ها فعالیت کنند و در متروها هم فرد ایستاده‌ای نباشد و در صندلی‌ها فاصله نیم تا یک متری رعایت شود. اجرای این پروتکل‌ها موجب صف می‌شود بنابراین از شهرداری خواسته‌ایم فعلاً طرح ترافیک را اجرا نکند.

 اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های پایتخت از امروز

حمیده امینی فرد/  امروز اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی وارد مرحله تازه ای می شود، ادارات دولتی هفته گذشته با یک سوم ظرفیت ، فعالیت خود را آغاز کردند و  از امروز قرار است در یک مدل پلکانی، این ظرفیت به دوسوم افزایش یابد. مراکز آموزشی، فرهنگی ، تفریحی و برخی اصناف غیر ضرور همچنان تعطیل هستند، سی ام فروردین ماه فعلاً آخرین زمان تعطیلی ها اعلام شده است، اما رفتار مردم تعیین کننده زمان پایان قرنطینگی است. تهران در هفت روز گذشته با یک رفتار متفاوت ترافیکی روبرو شد، علی رغم همه هشدارها و توصیه ها، برخی از اصناف و مغازه داران ( غیر ضرور) به صورت خودسرانه اقدام به بازگشایی کسب و کار خود کردند و سختگیری برخی کارفرمایان در برابر کارمندان و کارگران موجب شد تا شهر به روزهای پرازدحام و عادی خود برگردد. به طوریکه زنگ خطر وضعیت قرمز در پایتخت به صدا درآمد و  موج نگرانی ها را بالا برد. هفته گذشته اتوبوس های بی آر تی و واگن های مترو در ساعاتی با شلوغی های خیره کننده مسافران مواجه شدند ، به طوریکه برخی ها بی توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی ، در فاصله های چند سانتی متری از یکدیگر بدون دستکش و ماسک قرار گرفتند تا طی یک روز میزان مراجعه به کلینیک های درمانی را به ٣٠ درصد افزایش دهند، با توجه به بروز علایم ویروس کرونا طی ١٤ روز، همچنان باید منتظر ماند تا نتیجه این بی توجهی تا پایان این هفته مشخص شود! با اینهمه با توجه به افزایش چند برابری حضور مردم در ادارات و خیابانها از امروز، تمهیدات ویژه ای برای رعایت فاصله اجتماعی در نظر گرفته شده است. ظاهراً اجرای طرح ترافیک از امروز به شرایط عادی برمی گردد، در این صورت ، با افزایش چند درصدی استفاده کنندگان از مترو و اتوبوس مواجه خواهیم شد. در هفته گذشته بخشی از ترافیک خودروها به علت استفاده از خودروهای شخصی گزارش شده بود، به گفته مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی، این سازمان امروز با همه ظرفیت خود و با استفاده از بیش از ٥ هزار و ٥٠٠ دستگاه به استقبال مسافران می رود و علاوه بر این اتوبوس های دربستی نیز به کمک شهر می آیند، این اتوبوس ها اغلب سرویس ادارات و سازمان ها هستند و ارتباطی به بخش خصوصی و عمومی ندارند، کرایه آنها نیز متفاوت از کرایه های عادی است. محمود ترفع به «ایران» می گوید: فعلاً از اتوبوس‌های بین شهری استفاده نخواهد شد، بحث رزرو هم مربوط به همین شرکت‌هاست که با استفاده از نرم افزار به همراه و تعیین مبدأ و مقصد ، شهروندان می توانند صندلی خود را رزرو کنند. این اتوبوس ها در نقاطی که تقاضای سفر وجود داشته اما خط اتوبوسرانی نبوده، در برخی خطوط تندروی پرازدحام و همینطور در خطوط پرمسافر غیر تندرو به کار گرفته خواهد شد.
اما به گفته او، تا زمانی‌که خروج از منزل دارای پروتکل نباشد، ظرفیت برای اجرای طرح فاصله گذاری محدود خواهد بود. او تأکید می کند: متأسفانه خروج از منزل شهروندان مدیریت نشده است و اگر مثل گذشته همه مردم بیرون بیایند ، با ازدحام اتوبوس ها روبرو خواهیم بود. ترفع با بیان اینکه طی هفته گذشته، تعداد مسافران اتوبوس یک دهم روزهای مشابه سال‌های قبل بود، می گوید:رفتار مردم غیر قابل پیش بینی است و نمی دانیم این هفته چه اتفاقی خواهد افتاد، البته ما صندلی اتوبوس ها را علامت گذاری کرده ایم اما نمی توان بر اجرای درست آن نظارت کرد، همه چیز به مردم بستگی دارد. به گفته او، اتوبوس‌ها و مینی بوس های رزروی باید با ٥٠ درصد ظرفیت خود در بخشی از خطوط ثابت پر مسافر فعالیت کنند. البته این طرح فعلاً به صورت آزمایشی است. با اینهمه او از مردم خواست تا کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کرده و سوار اتوبوس های شلوغ نشوند. از هفته گذشته طرح فاصله گذاری در تاکسی های پایتخت هم آغاز شده و  رانندگان اجازه ندارند در صندلی عقب ، بیشتر از دو نفر سوار کنند. کرایه ها نیز تغییری نکرده است. توصیه اصلی اما همچنان استفاده از ماسک، دستکش و رعایت فاصله فیزیکی است.

افزایش 21 درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال جاری

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: با افزایش۲۱ درصد حداقل دستمزد سال جاری کارگران، با احتساب سایرآیتم‌های پرداختی، حداقل دستمزد، ۵۵ درصد هزینه معیشت یک خانوار کارگری ۳.۳نفری را پوشش می‌دهد. به گزارش سایت  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری  گفت: شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ را با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به غیر از سایر مزایای مستمر، یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان تعیین کرد. برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۱۵ درصد به اضافه ۹۱ هزار تومان تعیین شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7318/4/540281/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها