آزادسازی 1.6 میلیارد دلار از پول‌های ایران در لوکزامبورگ


گروه سیاسی/ رئیس کل بانک مرکزی از یک موفقیت حقوقی برای آزاد سازی 1.6 میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور خبر داد و همزمان تأکید کرد که پیگیری ها برای دریافت وام از صندوق بین المللی پول ادامه دارد. هشتم فروردین  ماه بود که عبدالناصر همتی اعلام کرد: «بانک مرکزی، در ادامه رویکرد فعال و تلاش‌های خود، با همراهی و پشتیبانی وزیر محترم امور خارجه، تمام توان و همت خودش را صرف تأمین منابع ارزی مورد نیاز کشورمان، از محل منابع متعلق به ایران، برای تدارک دارو، تجهیزات پزشکی و انساندوستانه نموده و به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد. تلاش برای دسترسی به تأمین مالی سریع از صندوق بین‌المللی پول، به‌عنوان حق قانونی و قطعی ایران و پیگیری آزادسازی منابع ارزی بانک مرکزی ایران که به‌ناحق و با اعمال فشار دولت امریکا، مسدود شده است، همگی در این راستا است. بحمدالله، پیگیریها در هر دو مورد تاکنون روند مثبتی داشته است.» حال با پیگیری‌های حقوقی انجام شده از سوی دولت، دادگاهی در لوگزامبورگ ۱.۶ میلیارد دلار از منابع مالی ایران را رفع توقیف کرده و همزمان دادگاه دیگری با دستور موقت، از انتقال این منابع به امریکا جلوگیری کرده است. رئیس کل بانک مرکزی پنجشنبه اعلام کرد: « با رصد هوشمندانه تلاش‌های ایالات متحده امریکا و پیشدستی در انجام اقدامات حقوقی و همچنین در نتیجه پیگیری های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، دو پیروزی حاصل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد. ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ 1.6 میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد «کلیراستریم» لوکزامبورگ که از تاریخ  1394.10.25در توقیف بود رفع توقیف شد و سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به امریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه یازده سپتامبر به ایران پیشگیری شد.» همتی همچنین عصر پنجشنبه در تماس تلفنی رئیس جمهوری گزارشی از نحوه پیگیری استفاده از منابع بانک مرکزی در بانک‌های خارج از کشور و سایر منابع در دسترس برای تأمین نیازهای مردم به‌ ویژه مواد مورد نیاز در مبارزه با کرونا، ارائه کرد.وی همچنین در این گفت‌وگو از موفقیت حقوقی ایران در رفع توقیف یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع بانک مرکزی در «کلیر استریم لوکزامبورگ»، گزارش داد. او در این گفت و گو همچنین گزارشی از پیگیری دریافت وام از صندوق بین المللی پول را به حسن روحانی ارائه کرد و گفت که درخواست ایران، در مرحله طرح در هیأت اجرایی صندوق است و ما مصمم به پیگیری آن هستیم.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری هم پس از دریافت این گزارش با رد هرگونه تبعیض بین ایران و دیگر کشورها، تصریح کرد: صندوق بین‌المللی پول در این شرایط سخت باید بدون تأثیرپذیری از شیطنت‌های دشمنان ملت ایران، به وظیفه خود نسبت به تعهدات بین‌المللی عمل کند. با فراگیر شدن بیماری کرونا در جهان صندوق بین المللی پول ۵۰ میلیارد دلار برای مقابله و کمک به کشورها تخصیص داد که ایران هم به همین منظور تقاضای 5 میلیون دلار وام کرده است. با این حال پس از اعلام لیست کشورهای دریافت کننده وام از این صندوق نام ایران در آن نبود. با توجه به جایگاه و نفوذ و رأیی که واشنگتن در این نهاد مالی دارد به نظر می رسد یکی از موانع پیش روی تهران امریکا باشد. نماینده امریکا از آنجا که نام ایران در لیست ادعایی کشورهای حامی تروریسم کاخ سفید است باید علیه ایران رأی بدهد. با این حال بسیاری بر این اعتقاد هستند که موضوع انسانی و بهداشتی کرونا را باید از مسائل سیاسی و خصومت های دیرینه جدا کرد.
همتی در صفحه اینستاگرامی خود اظهار امیدواری کرده که در این برهه تاریخی، مخالفت امریکا به وجهه تخصصی صندوق و نیزکارکرد آن برای کمک به کشورهای عضو به‌ویژه ایران، آسیبی نرساند.او تأکید کرد:«ما مصمم به پیگیری درخواست خود در قالب «تأمین مالی سریع» RFI هستیم و دیروز نیز در نامه‌ای به رئیس صندوق، این مسأله را تأکید کردم. انتظار داریم که صندوق به سرعت، به درخواست ایران که خود از بنیانگذاران این صندوق بوده است، پاسخ مثبت دهد.»  
رئیس کل بانک مرکزی افزوده:  « واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب‌دیده، باشد. امیدوارم صندوق بین‌المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایفش به‌سرعت عمل کند. همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود، به‌مانند قبل، برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر مشکلات استفاده خواهد کرد.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7318/10/540283/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها