در نامه‌ای به ترامپ اعلام شد

رهبران مذهبی امریکا خواستار رفع تحریم‌های ایران شدند


گروه سیاسی/ به رغم تداوم و عمیق تر شدن اپیدمی کووید 19 در جهان، یکجانبه گرایی امریکا در پیگیری سیاست فشار حداکثری علیه ایران و نادیده گرفتن مقررات انسانی در هماهنگی و همکاری متحد با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. سیاستی که با انتقاد شدید شمار زیادی از کشورها و نهادهای جامعه بین الملل همراه شده است. درهمین چارچوب، رهبران مذهبی در امریکا با ارسال نامه‌ای به «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری امریکا از وی خواسته‌اند تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.
ائتلاف «ACT» که ائتلافی جهانی متشکل از بیش از ۱۴۵ کلیسا و سازمان‌های مرتبط با آن که در بیش از ۱۲۰ کشور می باشند، «شورای جهانی کلیساها» و «شورای ملی کلیساهای مسیحی» در این نامه مشترک بر ضرورت رفع تحریم‌ها تأکید کرده‌اند. به گزارش ایرنا رهبران مذهبی دنیا علاوه بر این از اثرگذاری تحریم‌ها بر روی زندگی مردم ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها نوشته‌اند تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران در مبارزه ایران با ویروس کرونا اخلال ایجاد کرده است. درخواست جهانی از امریکا برای برداشتن تحریم های ضد ایرانی در اوج گیری بحران فراگیر کرونا در حالی است که  مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا و سایر مقام‌های دولت این کشور در روزهای گذشته بارها مدعی شده‌اند تحریم‌های امریکا اخلالی در ارسال کمک‌های بشردوستانه با ایران ایجاد نمی‌کند اما این ادعا نه فقط از سوی ایران که از سوی بسیاری از کشورهای طرف تجارت با کشورمان نیز رد می شود با این  استدلال که تحریم‌های بانکی امریکا شرکت‌ها و مؤسسات بین المللی اقتصادی را برای انجام هر گونه مبادله با ایران بی‌میل می‌کند. رئیس‌جمهور امریکا هم پنجشنبه گذشته در کنفرانسی خبری در کاخ سفید با اشاره به اولین تراکنش مالی ایران و اروپا از طریق سازوکار و اینستکس مدعی شد که مشکلی با اقدام اروپا مبنی بر ارسال مواد دارویی به جمهوری اسلامی ایران ندارد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیشتر در واکنش به این نوع ادعاهای مقام‌های امریکایی گفته بود که ایران به صدقه امریکا نیاز ندارد بلکه آنچه مورد نیاز است توقف ممانعت از فروش نفت و دیگر محصولات و همچنین خرید نیازمندی‌ها و انجام و دریافت پرداخت‌ها توسط ایران است.

استقبال ایران از ایده گذرگاه سبز
با وجود مانع تراشی های امریکا برای جلوگیری از کمک به ایران در مسیر مبارزه با کرونا، رایزنی های دیپلماتیک ایران با مقام های جهانی و بررسی پیشنهاداتی که از سوی کشورهای مختلف مطرح می شود، همچنان ادامه دارد. در همین رابطه ظریف چند روز پیش از ایده روسیه برای ایجاد گذرگاهی برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به‌جای تحریم در شرایط شیوع ویروس «کووید۱۹» استقبال کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «کشورهای مختلف، برای مهار شیوع ویروس کرونا، مرزهای جغرافیایی خود را بستند، اما آنها را برای کمک‌رسانی باز می‌کنند.» ظریف همچنین روز گذشته در گفت وگوی تلفنی با «زهراب مناتسکانیان»، همتای ارمنستانی و «المار محمدیاروف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، آمادگی ایران را برای انتقال تجربیات در مبارزه با ویروس کرونا به همتایان خود اعلام کرد. در رابطه با این همکاری ها «اندری اسلپنیکوف»، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در گفت وگو با کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه با غیرمنطقی خواندن تحریم‌های امریکا، از اقدامات ایران در مبارزه با کرونا حمایت کرد و گفت که آماده است نیازهای ایران در این خصوص را به اطلاع کشورهای عضو برساند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7318/10/540284/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها