بازی جدید عربستان با جنگ یمن با ابزار آتش‌بس



گروه جهان/ ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی سرانجام تحت فشار جامعه بین الملل به خاطر گسترش شیوع ویروس کرونا، به آتش‌بس دو هفته‌ای در یمن تن داد. این آتش‌بس که از ظهر پنجشنبه گذشته به وقت محلی آغاز شده در حالی است که سعودی‌ها از چند سال قبل و پس از تجاوز به یمن این کشور فقیر را در محاصره قرار داده‌اند و نمی‌گذارند، نیازهای اولیه غذایی، بهداشتی و درمانی در اختیار مردم یمن قرار بگیرد.
به گزارش الجزیره، چندین روز پس از آنکه سازمان ملل متحد خواستار پایان جنگ در یمن به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا شد، ترکی المالکی، فرمانده ائتلاف متجاوز عربی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این ائتلاف به مدت دو هفته آتش‌بس اعلام می‌کند اما نیروهای مردمی انصارالله یمن اعلام کردند تا زمانی که محاصره چند ساله یمن پایان نیابد این آتش‌بس معنایی ندارد و آنها به آتش‌بس پایبند نخواهند بود.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) که بیانیه ترکی المالکی را منتشر کرده در گزارشی اعلام کرد این آتش‌بس با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در یمن و همچنین فرصت دادن به حوثی ها برای ملحق شدن به مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل انجام می‌شود.
انگلیس، ترکیه، اتحادیه عرب، امریکا، بحرین، تونس و مصر از اعلام آتش‌بس در یمن استقبال کرده‌اند اما سخنگوی نیروهای مردمی انصارالله یمن به الجزیره گفت، ائتلاف سعودی - اماراتی همچنان با استفاده از نیروی هوایی خود حریم هوایی یمن را محاصره کرده است. او افزود: تا زمانی که این محاصره ادامه دارد ما به جنگ و هدف قرار دادن مقرهای نظامی آنها [ائتلاف] ادامه می دهیم زیرا از نظر ما این یک آتش‌بس نیست. یا باید محاصره تمام و کمال پایان یابد یا جنگ ادامه خواهد یافت. سلطان السامعی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن هم این آتش بس را یک بازی جدید خواند.
عربستان سعودی این روزها مانند دیگر نقاط جهان با بحران همه گیری ویروس کرونا روبه رو است و احتمالاً جنگ یمن  را دو هفته متوقف کرده که این بحران را مدیریت کند. بویژه اینکه روزنامه انگلیسی نیویورک تایمز در گزارشی از ابتلای 150 نفر از اعضای خاندان پادشاهی عربستان به ویروس کرونا خبر داد. در همین حال رویترز نیز در گزارشی خبر داد، دولت کانادا در حال لغو ممنوعیت صادرات تسلیحات به عربستان سعودی است و مذاکرات مجدد برای قرارداد تسلیحاتی 14 میلیارد دلاری به ریاض را آغاز کرده است. اما همزمان یک نماینده مجلس نمایندگان امریکا خبر داده، برخی نمایندگان در حال ارائه طرحی به این مجلس هستند که خواهان خروج نیروهای امریکایی از عربستان می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7318/3/540292/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها