گروه 20 به طور لفظی از برقراری ثبات در بازار نفت حمایت کرد

مکزیک، آخرین مانع برسر راه کاهش تولید





گروه اقتصادی/ بازار جهانی نفت خام معلق در میان کاهش و افزایش عرضه نفت مانده است. قرار بود یک همکاری جهانی برای رساندن بازار به ثبات شکل بگیرد اما هیچ چیز مشخص نیست.  تاکنون برخی از کشورها به طور جدی اعلام آمادگی کرده اند، برخی به این همکاری پاسخ مثبت نداده اند و تعدادی از کشورها هم فقط به صورت لفظی حامی طرح کاهش عرضه نفت به بازار شده اند.
به عبارت دیگر، با وجود مذاکرات فشرده روز پنجشنبه و جمعه گذشته میان اوپک، اوپک پلاس وگروه 20، هنوز تولیدکنندگان موفق نشده اند سیاستی موثر برای مقابله با پیامدهای شیوع گسترده ویروس کرونا اتخاذ کنند. تلاش ها ادامه دارد اما طراحان مدام به درهای بسته می خورند. این موضوع را می توان در روند قیمت نفت نیز مشاهده کرد. فعالان بازار نفت هنوز نمی دانند که تولیدکنندگان می خواهند چه سیاستی را در بازار نفت اجرا کنند و به همین خاطر با وجود مذاکرات 2 روزه تولیدکنندگان، روز جمعه قیمت نفت خام نه تنها واکنش مثبتی نشان نداد بلکه با 4 درصد کاهش در کانال 31 دلار باقی ماند. سوال اینجاست که از حالا به بعد چه می شود؟
روسیه به رویکرد امریکا معترض است
کشورهای نفتی عضو G20 روز جمعه از طریق وبینار درباره تاثیر ویروس کرونا بر ثبات بازار نفت گفت وگو کردند. اولین باری بود که تولیدکنندگانی غیر از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) و همکاران آن از جمله روسیه، به طور رسمی به برقراری ثبات در بازار نفت می پرداختند؛ آن هم با حضور امریکا و کانادا. اما در بیانیه پایانی آنها هیچ عددی برای کاهش تولید کشورهای نفتی عضو این گروه به منظور حمایت از بازار قید نشد. تنها اعلام کردند که از برقراری ثبات در بازار نفت حمایت می کنند. درباره آنچه نشست فوق‌العاده وزیران نفت و انرژی G20 اتفاق افتاد، یک کارشناس حوزه انرژی به «ایران» می گوید: «نمی دانیم که امریکا چه راهی برای کاهش تولید دارد. تحت شرایط و قوانین موجود که راهی برای کاهش تولید این کشور نیست. شاید راهکاری را با کمیسیون راه آهن تگزاس طراحی کنند»
فریدون برکشلی، رئیس گروه مطالعات انرژی وین و رئیس اسبق امور اوپک ایران ادامه می دهد: «در اجلاس گروه ۲۰ هم بحث جدی در مورد کاهش تولید از طرف امریکا ارایه نشد. صحبت ها کلی بود. روسیه اعتراض کرد و عربستان سکوت.»
او توضیح می دهد: « روسیه معترض است و این موضوع مهمی است.
نروژ هم مانند دیگر کشورها صحبت کلی کرده است و جزئیات مشخص نیست. در مجموع بازار نفت نیز به این جلسه واکنس نشان نداد."
به گزارش رویترز، نروژ، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت غرب اروپا روز جمعه اعلام کرد: چنانچه توافق کاهش عرضه کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مطابق برنامه پیش برود، نروژ هم تولید نفت خود را کاهش می‌دهد.
توافق اوپک پلاس، در انتظار همکاری مکزیک
هیچ کس فکر نمی کرد که مانع اصلی توافق کاهش تولید اوپک پلاس این بار مکزیک باشد.اما این اتفاق افتاد و مکزیک با نپذیرفتن سهم خود در توافق کاهش 10 میلیون بشکه ای عرضه نفت، همه چیز را به حالت تعویق درآورد. با این حال خبرگزاری های بین المللی از ادامه مذاکرات عربستان با مکزیک برای اجرای توافق کاهش تولید نفت خبر می دهند. بازار نفت در نتیجه پاندمی شیوع کووید19 با بحران افت 16 میلیون تا 20 میلیون بشکه ای تقاضا مواجه شده و کاهش 10 میلیون بشکه ای تولید اوپک پلاس می تواند به کم شدن مازاد عرضه در بازار کمک کند. عربستان تهدید کرده که اگر مکزیک و ساید کشورها در این طرح همراه هم نشوند، دوباره جنگ قیمتی را در بازار آغاز می کند. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا مقاومت مکزیک در برابر این طرح می شکند یا خیر.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7319/5/540336/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها