به مناسبت29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

ارتش در خط مقدم مقابله با بلایای طبیعی




احمد حسینیا
پژوهشگر تاریخ جنگ
پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروه‌ها و سازمان­‌های مارکسیستی و چپ و توده­‌ای­، وقتی حمایت امام‌(ره)و پشتیبانی مردم را از ارتش ملاحظه کردند و تلاش خود را برای انحلال ارتش بی‌ثمر دیدند، سعی کردند با استفاده از عوامل خود نظم و مقررات ارتش را از طریق اتهام به فرماندهان برهم ریخته و با سر دادن شعارها و نفوذ به مراکز نظامی، ارتش را دچار بی‌سر و سامانی و آشوب نمایند. براین اساس دشمنان کمین کرده این ملک ومیهن و به تبعیت از آنان دوستان نا آگاه، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سردادند و ارتش در حساس‌ترین شرایط کشور با بحرانی‌ترین دوران حیات خود مواجه شد.
همزمان با مأموریت ارتش برای مقابله با ناآرامی‌های مناطق غرب و شمال غرب کشور، جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور نیز شدت گرفت و سازمان‌ها و احزاب چپ، به دنبال آن بودند تا ارتش را یک نیروی ضدمردمی و عامل امپریالیسم و سرکوب مردم معرفی کنند و خواستار انحلال آن باشند. آنان می‌گفتند ارتش باید جای خود را با یک ارتش خلقی یا بی‌طبقه توحیدی عوض کند.مشکلات فراوان ارتش سبب شد فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران از امام خمینی(ره) درخواست کنند برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره‌اندیشی شود.
امام(ره) قاطعانه به حمایت از ارتش برخاسته حتی با پیشنهاد گروه‌های اسلامی و برخی اشخاص مبنی بر تشکیل یک  نیروی مسلح دیگر غیر از ارتش، مخالفت کردند و برای تأکید بر حفظ ارتش و حمایت نظامیان روز 29 فروردین ماه سال 1358 را به عنوان روز ارتش نامیدند و به این وسیله، پشتیبانی خویش را از ارتش اعلام داشتند:«...روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌های بزرگ با ساز وبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران  و حضور خود را برای  فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.» (صحیفه نور، ج7، ص20)
پس از آن نیزامام خمینی(ره) از روز ارتش با اعتقاد و احترام خاصی یاد می‌کردند کما اینکه همه ساله در سالگرد روز ارتش با صدور اعلامیه بر حمایت خود از ارتش تأکید و از قهرمانی‌های ارتش تجلیل به عمل می‌آوردند: « فرارسیدن روز 29 فروردین، روز ارتش شجاع و متعهد به جمهوری اسلامی را به ملت ایران  و به قوای مسلح و ارتش مجاهد تبریک می‌گویم.در این سال تبریک به ارتش و قوای مسلح  و ملت که چنین ارتشی دارند که با مجاهدت بزرگ و فداکاری شجاعانه، کشور عزیز خود را از شر جنود ابلیس که با پشتیبانی دو قدرت بزرگ و سایر قدرت‌های وابسته، به کشور عزیزمان هجوم آورده‌اند نجات داده و چون سدی عظیم و بنیانی مرصوص در مقابل آن ایستادگی کرده و می‌کنند، افزون و مضاعف است. روز ارتش در این سال، روز حماسه‌ ملت است، روز افتخار کشور است، روز سرافرازی ارتش و سایر قوای مسلح است. تبریک به ارتش و ملت شعار نیست، شعور و حقیقت است؛ حقیقتی که در جبهه‌های کارزار جلوه‌گر است. حقیقتی که صدامیان و جنود ابلیس آن را لمس نموده و می نمایند.» (همان،ج14، ص300)
امام خمینی(ره) همواره از فعالیت‌های ارتش و رزمندگان ارتش و کلیه عملیاتی که توسط ارتش در جبهه‌های جنگ تحمیلی انجام ‌گرفت، تقدیر و تجلیل می‌نمودند، تا جایی که مخالفان ارتش را در ردیف منافقان برمی‌شمردند: «کجا شما دیدید که (کشوری) سربازهایش، ارتشی‌هایش و رؤسای ارتشش این طور فداکاری کنند؟ از آنها کشته می‌شود، باز جلو بروند. در کجا هست این مسائل؟ یک مسائلی است که جز  در راه صراط مستقیم انسانی حل نمی‌شود برای این است که ملت ما با دولتش، با ارتشش... دو تا نیستند. همه از هم هستند، از هم نمی‌ترسند.»(همان، ج13، ص294)
ارتش سرباز و فدایی مردم و میهن
ارتش در کلیه حوادث و رویدادهای طبیعی از قبیل سیل و زلزله در صف مقدم کمک به مردم قرار داشته و در عمل نشان داده که همواره سرباز و فدایی مردم و میهن است.اعزام تجهیزات مهندسی - تدارکاتی مانند احداث آشپزخانه، خبازخانه برای پخت نان، حمام و بیمارستان‌های صحرایی در کلیه حوادث مزبور از جمله اقدامات ارتش بوده است. فعالیت‌های ارتش در کلیه حوادث طبیعی کشور برگ زرینی در کارنامه درخشان ارتش به شمار می‌رود که به منظور کمک‌رسانی به مردم در کلیه رویدادها و حوادث طبیعی به بهترین نحو ممکن وارد عمل شده و نیروهای ارتشی، مشارکت صادقانه و اثرگذاری در امداد و نجات مصدومین و ارسال محموله‌های امدادی داشته‌اند. در اینجا به صورت بسیار مختصر به کمک‌های مردمی ارتش در سال 1398 و قبل از آن تا کنون اشاره می‌شود.
امداد به آسیب‌دیدگان ناشی از سیل خوزستان و لرستان
ایجاد کمپ در سیل خوزستان و اسکان مردم سیلزده، اعزام گروه امداد و نجات قایقرانی و همچنین کمک‌رسانی بالگردهای شنوک از پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان به مناطق سیلزده پلدختر و دزفول. در پی وقوع سیل در برخی مناطق استان لرستان، ارتش امکانات لجستیکی خود را از کرمانشاه به لرستان اعزام کرد. علاوه بر آن ده‌ها  فروند قایق از نیروی دریایی و نیروی زمینی همراه با غواصان و نیروهای ویژه تیپ 65 هوابرد به منطقه جهت امدادرسانی به سیلزدگان اعزام شدند.
کمک‌رسانی به زلزله و سیلزدگان در غرب کشور
نیروی زمینی ارتش بلافاصله پس از وقوع زلزله کرمانشاه یگان‌های خود در منطقه غرب کشور را به مناطق وقوع زلزله اعزام  کرد و ضمن برقراری امنیت شهرهای سرپل‌ذهاب و قصرشیرین، با مسئولیت جانشین منطقه غرب نزاجا مشغول گشتزنی در سطح شهرها و روستاها برای امدادرسانی به مردم شدند. در زلزله سرپل ذهاب و بعد از آن پس از جاری شدن سیل در شهر سرپل ذهاب کلیه کارکنان و تجهیزات مورد نیاز تیپ ابوذر از نیروی زمینی ارتش و گردان 113 قره‌بلاغ به یاری مردم شتافتند. در این امدادرسانی امکاناتی از قبیل جرثقیل، کامیون‌، خودروهای سبک و پمپ‌های تخلیه آب همراه  با کارکنان تیپ ابوذر در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب به کار گرفته شد. همچنین در مسیر کمپ‌های زلزله‌زدگان و مسیر رودخانه که به دلیل شدت سیل دچار آسیب بیشتری بود، تیپ71 ابوذر با اعزام تجهیزاتی از قبیل بیل‌های مکانیکی، تجهیزات مهندسی و لودر وارد عمل شده و به یاری مردم حادثه‌دیده شتافت.
سیل گلستان
در حادثه سیل گلستان نیز نیروی زمینی ارتش برابر طرح‌های مردم‌یاری که در زمان صلح باید انجام دهد، بلافاصله 5 گروه را با تجهیزات کامل به منطقه اعزام کرد که به امدادرسانی و کاوش پرداختند. یگان‌های ارتش و مخصوصاً نیروی زمینی ارتش از 27 اسفند سال 97 جهت کمک به مردم به‌ویژه مردم سیلزده گلستان در شهرستان‌های گنبد حضور داشتند و بیش از 150 دستگاه خودروی سنگین و سبک برای کمک‌رسانی به منطقه اعزام گردید.همچنین توسط ارتش بیمارستان‌های صحرایی (تخصصی‌ و دارای بخش‌های اورژانس، جراحی، اتاق عمل، بستری، داروخانه، دندانپزشکی و آزمایشگاه) در آق‌قلا مستقر گردید که روزانه بیش از 1000 نفر به آن مراجعه می‌کردند و بیش از 1000 تخته چادر، بیش از 10هزار تخته پتو و همچنین بیش از 30هزار قوطی انواع کنسرو به مناطق سیلزده گلستان ارسال شد.
سیل سیستان و بلوچستان
با وقوع سیل در استان سیستان وبلوچستان تمامی واحدهای نیروی زمینی، هوایی، دریایی و پدافند هوایی ارتش ، مستقر در منطقه علاوه بر نیروهای امدادی و تجهیزات به کار گرفته شده با تمامی امکانات و نیروی انسانی حاضر درمنطقه جنوب شرق در خدمت مردم عزیز سیلزده قرار گرفت. به‌طوری که از لحظه وقوع سیل در جنوب شرق کشور تیم‌های امدادی، خودروهای تاکتیکی سبک و سنگین، شناورهای سبک و بالگردهای نیروی دریایی با ارسال بسته‌های غذایی و همچنین استقرار بیمارستان صحرایی به همراه تیم‌های پزشکی سیار یاری‌گر مردم عزیز منطقه بودند. بالگردهای هوانیروز پایگاه کرمان و تیپ‌های متحرک هجومی نیروی زمینی مستقر در منطقه نیز عازم منطقه سیلزده شدند تا به مردم این خطه از کشورمان خدمات‌رسانی کنند.
برف و کولاک گیلان
اهالی و مسافرانی که به مقصد گیلان قصد سفر داشتند برف و کولاک غیرمعمول سال گذشته این منطقه را به خاطر دارند. در این پیشامد یگان امداد و نجات تیپ قزوین از نیروی زمینی ارتش با تجهیزات و نیروی انسانی به کمک مردم گرفتار در برف و کولاک گیلان شتافت و مقدار زیادی مواد غذایی، کنسرو و پتو توسط یگان امداد و نجات تیپ در اختیار مردم گرفتار در برف و کولاک قرار گرفت. سربازان جان برکف ارتش در این واقعه نیز آرامش و امنیت را به بسیاری از شهروندان عزیز هدیه نمودند.   
خدمات ارتش به مردم برای شکست کرونا
در لیست خدمات‌رسانی فرزندان مردم در ارتش جمهوری اسلامی به اقدامات این نهاد دلسوز در شیوع ویروس کرونا می‌توان اشاره کرد که بخشی از آن در کمک به مردم برای مقابله با بیماری کرونا  بدین شرح است:
- معاونت بهداشت و درمان ارتش از اوایل بهمن ماه  1398 با پیش‌بینی ورود کرونا به کشور زودتر از همه قرارگاه پدافند زیستی را تشکیل داده و رزمایش پدافند بیولوژیک را طراحی کرد.
- فعال کردن بیش از ۳۴ بیمارستان ویژه مبارزه با کرونا در سطح کشور.
-  بزرگترین مرکز نقاهتگاهی کشور با تجهیزات کامل بیمارستانی  و ۲۰۰۰ تخت توسط نیروی زمینی ارتش که در کمتر از ۴۸ ساعت راه‌اندازی شد.
- اختصاص بیش از ۲۱۳۰ تخت بیمارستانی ارتش به بیماران کرونایی و آماده‌سازی بیش از ۶۶۳۰ تخت نقاهتگاهی توسط ارتش .
- در رزمایش بیولوژیک ارتش بیش از ۹۵ شهر بزرگ و ۱۷۸ مرکز مهم روزانه توسط یگان‌های جنگ نوین ارتش ضدعفونی شدند.
- کنترل ورودی و خروجی ۲۱ استان کشور توسط ارتش انجام شده و هر اتومبیل ورودی ابتدا از تونل‌های ضدعفونی ویژه ساخت ارتش عبور و پس از غربالگری توسط متخصصان پزشکی ارتش اجازه عبور پیدا می‌کنند.
- ۲۲۱ ایستگاه غربالگری بیماران کرونایی توسط ارتش در سرتاسر کشور فعال شده  و روزانه هزاران نفر از این طریق تست اولیه کرونا می‌دهند.
- دانشگاه علوم پزشکی ارتش بعد از آزمایشگاه پاستور، اولین آزمایشگاه پیشرفته تشخیص بیماری کرونا در ایران را فعال کرده است.
 - بیش از ۱۰هزار  پزشک و پرستار و کادر درمانی ارتش هم‌ اکنون در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند که به‌طور شبانه‌روزی خدمات رسانی می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7323/7/540624/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها