بهزاد شیشه‌گران نمایشگاه نقاشی‌ «کرونا» را به فضای مجازی آورد




بهزاد شیشه‌گران
نقاش، طراح، گرافیست
در روزهای قرنطینه هنرمندان زیادی آثارشان را به‌صورت رایگان در فضای مجازی منتشر کردند تا سهمی در پرکردن اوقات فراغت مردم داشته باشند. بهزاد شیشه‌گران از هنرمندان پیشکسوت نقاشی نیز این روزها یک نمایشگاه مجازی با نام «کرونا» برگزار کرده است و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی می‌توانند آثار این مجموعه را از امروز یکم اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام با آدرس behzadshishegaran مشاهده کنند.

در قرنطینه در شرایط نامطمئن و بی‌ثبات و بحرانی در این روزهای کرونایی این سؤال را برای خود یافته‌ام که زندگی هنری من بی‌حرفه‌ام به چه کار می‌آید؟ هنر با دل آدمی با درون آدم‌ها پیوند دارد و من افتخارم در این است که نیم قرن با این دل پیوند دارم. امروز همه در انزوا با محدودیت‌ها، تنگناها، دشواری‌های بسیار زندگی می‌کنیم. همه درد می‌کشیم و همه در دل یکدیگر غریبیم. هنری که نسبت به زندگی و پیرامون خود و حافظه مشترک و همگانی مردم روزگار خود بی‌اعتنا باشد بی‌شک خنثی است. لذا از این تنگناها استفاده کردم و در قرنطینه و انزوای خود خواسته‌ام به‌عنوان یک فرصت مهم نمایشگاه نقاشی را تدارک دیده‌ام که متأثر از فضایی است که در آن زندگی می‌کنیم یعنی (کرونا) و حال در صددم این نمایشگاه را در شبکه‌های اجتماعی یا هر رسانه دیگر که چند سالی است در آنها فعالم و آثارم را به نمایش می‌گذارم با مخاطبین خود به اشتراک بگذارم تا شاید ادای دینی باشد به کادر درمانی فداکار کشورمان و هموطنانی که متأسفانه در بین ما نیستند.
حال چرا نمایشگاه آنلاین؟ با ظهور شبکه‌های عظیم اجتماعی از چند سال پیش مجالی یافتم تا از این پدیده شگفت‌انگیز برای عرضه آثارم با آزادی بیشتر در فضای تجسمی، بدون محدویت‌های حاکم بر دیگر رسانه‌ها، براحتی و با سرعت در هر موقعیتی از شبانه روز با مخاطبین وسیعتری آثارم را به اشتراک بگذارم. فضای مجازی به من کمک می‌کند تا در لحظه نسبت به مسائل پیرامونم واکنش نشان دهم. تا این حقیقت ناامید‌کننده و ناهنجار ترافیک تهران را تا حدود زیادی برای مخاطبین خود تسهیل کنم. تا بدون تعطیلی، بدون سرما و گرما، فراتر از مرزهای جغرافیایی از این دشواری عظیم عبور کنم و تصویر یا مطلب مورد نظر خود را در یک ثانیه با صدها و حتی هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارم. فضای مجازی به من کمک می‌کند علاوه بر بهره‌مند شدن از گالری‌های موجود در شهر تهران این امکان را داشته باشم تا با مخاطبین خارج از ایران هم در ارتباط باشم. به‌جای اینکه شما با دشواری از نمایشگاه من دیدن کنید، من براحتی در خلوت زندگی شما حضور می‌یابم وهمچنین امکان نظر‌سنجی و ارزیابی بسیار آسان‌تر و به‌روزتری است که از آخرین خواسته‌های مخاطبان خود مطلع می‌شوید.
 در این فضا هم با آدم‌های خاص و درجه یک و نظرات سازنده و خوبشان روبه‌رو می‌شوم و هم آدم‌های عام با اظهارنظرهای ناشیانه. گالری مجازی در کاهش هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی به من کمک می‌کند، همچنین در کاهش مصرف منابع سوختی برای وسایل نقلیه، کاهش آلودگی هوا، کاهش استهلاک وسایل نقلیه، کاهش رفت و آمدهای غیرضروری و به‌دنبال آن آرامش روانی بیشتر برای افراد جامعه به طور چشمگیری کمک می‌کند. فضای مجازی هزینه‌های هنگفت چاپ و نشر را نیز بشدت کاهش داده و لذا در استفاده از منابع زیست محیطی لازم برای تولید کاغذ نیز صرفه‌جویی‌های بسیاری به‌عمل می‌آورد.  من به‌طور اجمالی اشاره می‌کنم به9 نمایشگاه آنلاینی که ظرف چند سال گذشته به نمایش درآمدند، یک مجموعه طراحی پوستر با مضامین فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده‌اند، یک مجموعه از طراحی پرتره‌های شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ایران و جهان و چهار مجموعه از نقاشی‌هایم با عناوین «نقاشی‌های انتزاعی»، «نقاشی‌های سپید»، «آوار (زلزله کرمانشاه)» و «نقاشی‌های سیاه، سفید، خاکستری» که این مجموعه آثار مطلقاً در هیچ جایی دیده نشده بودند و سه نمایشگاه دیگر که منتخبی از آثار دیده شده و دیده نشده بوده‌اند و اکنون هم با نمایشگاه کرونا به خانه‌های مردم می‌آیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7326/16/540954/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها