شهروند مجـــازی




یگانه خدامی

#سیم_کارت

با اینکه وزیر ارتباطات تأکید کرده بود که برای دریافت سیم‌کارت رایگان ویژه وام یک میلیون تومانی نباید صفی مقابل دفاتر اپراتورها تشکیل شود باز هم شاهد این اتفاق بودیم. مسأله‌ای که انتقادهای زیادی همراه داشت و خیلی‌ها با انتشار عکس‌هایی از این صف‌ها درباره‌اش نوشتند: «‏امروز با کلی دردسر تونستم سیم‌کارت به‌نام خودم بگیرم. از تغییر مالکیت سیم‌کارتی که دستمه تا صدور مجدد یه سیم‌کارت قدیمی که به نامم بوده و فراموشش کرده بودم رسیدم به صدور سیم‌کارت جدید. با کلی قطعی سیستم و رفت‌وآمد‎. بعضیا هم پیگیری این وام و پیگیری‌کننده‌گانش رو با دیده تحقیر می‌نگرند که خدمتشون عرض کنم عزیزان ببخشید که با وجود اقتصاد قوی و فضای مناسب کسب و کار من و امثال من بر اثر بی‌عرضگی و تنبلی درآمد ماهانه 20 میلیونی و خونه و ویلا نداریم و باید دنبال اینا باشیم»، «ا‏ین که جمعیت کثیری از افراد ایستاده در صف سیم‌کارت افراد سالمند هستن (اکثراً بدون دستکش و ماسک) خیلی نگران‌کننده است. باید منتظر موج دوم ‎کرونا با مرگ و میر بالا در دوهفته آینده باشیم»، «‏دیروز عصر برا عمه‌جانم سیم‌کارت گرفتم. اما هنوز فعال نشده!فروشنده ایرانسل هنوز داره سیم‌کارت می‌فروشه بدون اینکه فرصت فعال کردن داشته باشه!. عده‌ زیادی به همین دلیل وام یک میلیونی گیرشون نمیاد درحالیکه با خرید سیم‌کارت مقداری به دولت سود میرسونن (مشکل سود وام)»، «‏مگه آذری جهرمی دیروز اینقدر باید باید نکرد پس چی شد؟ امروز هم که مثل دیروز صف بستن جلوی دفاتر پیشخوان برای سیم‌کارت»، «‏سیم‌کارت رایگان نمی‌دیم، بورس هم ثبت‌نام نداریم کارمندش نیومده، هرکی مدارک داره، بیاد تو، پنج تا پنج تا بیایین تو... بقیه برن... اگه نرید، زنگ می‌زنم نیروی انتظامی بیاد همه‌تون رو ببره....جواب مسئول دفتر پیشخوان دولت؛ امیریه تهران؛ بعد از مهدیه»، «‏به نظرم موج جدیدکرونایی‌ها چند روز دیگه اعلام میشه فقط به خاطر دریافت سیم‌کارت بنام برای وام یک میلیونی»، «‏امروز درخیابان داشتم ردمی شدم صف‌های طولانی درنمایندگی‌های ‎اپراتورهای تلفن همراه مشاهده کردم. با توجه به پروتکل‌های وزارت بهداشت و دولت الکترونیک که این همه تبلیغ می‌شود زیبنده جامعه ما نیست. ‎وزارت ارتباطات و وزیرمحترم کجا تشریف دارن؟ ثبت‌نام الکترونیکی وپست کردن سیم‌کارت واقعاً سخت است؟»، «‌‎همین الآن دفتر پیشخوان اصفهان خیابان امام خمینی مردم برای سیم‌کارت تو هم لول می خورن»، «‏همه‌ اینهایی که جلوی دفاتر خدماتی صف بستن برای خرید سیم‌کارت اونجا نیستن. دفاتر خدماتی خیلی کارهای دیگه هم انجام میدن‌ها. ثبت‌نام کارگزاری‌ها، خدمات خطوط موبایل، خدمات تلفن، خدمات پستی ‏و اینکه این دفاتر مجبورن به‌خاطر کرونا در رو ببندن و به تعداد خیلی کم سه چهار نفر بفرستن داخل دفتر، اینه که صف میشه پشت در»، «‏الآن وقت ‎سیم‌کارت رایگان دادن بود؟ تمام افراد مسن صف کشیدن برای سیم‌کارت»، «‏سیم‌کارت رایگان نمی‌دیم، بورس هم ثبت‌نام نداریم کارمندش نیومده، هرکی مدارک داره، بیاد تو، پنج تا پنج تا بیایین تو... بقیه برن... اگه نرید، زنگ می‌زنم نیروی انتظامی بیاد همه‌تون رو ببره....جواب مسئول دفتر پیشخوان دولت؛ امیریه تهران؛ بعد از مهدیه»، «‏به نظرم موج جدیدکرونایی‌ها چند روز دیگه اعلام میشه فقط به خاطر دریافت سیم‌کارت بنام برای وام یک میلیونی.»

 
شبکه شاد یا غمگین؟

شبکه آموزش مجازی دانش‌آموزان که به «شاد» معروف است تقریباً هرروز خبرساز است. کاربران زیادی به این مسأله اشاره می‌کنند که بسیاری از خانواده‌های کم‌بضاعت و اهالی استان‌های محروم امکان تهیه گوشی‌های هوشمند را ندارند تا از این شبکه استفاده کنند. از طرف دیگر معلمان، دانش‌آموزان و والدینی که اکنون از این شبکه استفاده می‌کنند از سختی کار با آن و از مشکلاتش می‌گویند: «‏اسم برنامه‌ آموزش پرورش رو گذاشتین «شاد»؟ واقعاً؟ پس این همه دانش‌آموز کنکوری که هرسال زیر بار استرس و سرکوفت و صد تا مرض دیگه می‌میرن، خوشحالن؟ خیلی پارادوکس مزخرفیه.»، «‌‏هنگام راه‌اندازی ‎شبکه شاد کسی به بچه‌هایی که به اینترنت دسترسی ندارند هم فکر کرده؟
نخبگان‌ تصمیم‌گیری و مدیریت از نگرانی‌ها بابت ترافیک شبکه هم سخن می‌گویند»، «‏آموزش وپرورش یه appبه‌عنوان شبکه ‎شاد درست کرده ولی باید اسشمو گذاشت غمگین. اون بنده خدایى که پول نداره گوشی بخره با این اوضاع احوال ‎بیکاری باید چه کار کنه؟ خیلی‌ها هستن حتی گوشی ساده هم ندارن. بازم فشار به اقشار پایین جامعه وارد شد اینبارتوسط نهاد فرهنگ ساز جامعه»، «‏در ایران شبکه درسی به‌نام شاد راه‌اندازی شده که کشور از آن بهره‌مند شد. به جای غرغر در مدارس سعی درتکامل این انقلاب فرهنگی کنیم تاروستاهای دوردست و فرزندان محروممان بتوانند از این مهم به بهترین شکل بهره‌مند گردند.»، «‏نرم افزار ‎شاد رو چند روزیه برای داداش کوچیکه روی گوشی خودم نصب کردم. گروه‌ها درحال عضو‌گیری اند، کلاس‌ها داره آروم شکل می‌گیره و آروم از واتس‌اپ دارند جدا میشن. امکان چت بین دانش‌آموزها(پچ‌پچ، تقلب) فراهم نیست، فقط معلم و دانش‌آموز. داداشم بشدت مشتاقه ببینه بهتر از واتس‌اپه یا نه!»، «برای احراز هویت توی نصب شبکه شاد از ده بار بیشتر شد که جمع دوتا عدد رو تو ‎شاد زدم.ولی بازم قبول نمیکنه...چقد دیگه جمع ببندم؟»، «‏امان از این سامانه ‎شاد. امااااان»، «از اطلاعاتی که می‌خواد بگذریم...»، «‏از دور و نزدیک می‌شنوم که این برنامه ‎شاد آموزش پرورش برای برخی مشکلی درست کرده، از مراجعه به کافی‌نت بسته، تا اخذ پول برای نصب تا همخوان نبودن با اندروید قدیمی و آی‌اواس».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7326/16/540960/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها