اخبــــار



حکم روزه هنگام شیوع کرونا از نظر رهبر معظم انقلاب

پایگاه اطلاع‌رسانی دفترمقام معظم رهبری، فتوای ایشان برای حکم روزه در ماه رمضان هنگام شیوع ویروس کرونا را به شرح زیرمنتشرکرد.
سؤال: در شرایط کنونی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است، روزه گرفتن در ماه رمضان چه حکمی دارد؟
پاسخ: روزه به‌عنوان یک تکلیف الهی درحقیقت نعمت خاص خداوند بر بندگان است و از پایه‌های تکامل و اعتلای روحی انسان به‌شمار می‌رود و بر امت‌های پیشین نیز واجب بوده است.
 از آثار روزه پدید آمدن حالت معنوی و صفای باطن، تقوای فردی و اجتماعی، تقویت اراده و روحیه مقاومت در برابر سختی‌هاست و نقش آن در سلامت جسم انسان نیز روشن است و خداوند اجرعظیمی برای روزه داران قرار داده است. روزه از ضروریات دین و ارکان شریعت اسلام است و ترک روزه ماه مبارک رمضان جایز نیست مگر آنکه فرد، گمان عقلایی پیدا کند که روزه گرفتن موجب:
1) ایجاد بیماری
2) یا تشدید بیماری
3) یا افزایش طول بیماری و تأخیر در سلامتی می‏ شود.
دراین موارد روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.
بدیهی است در صورتی که این اطمینان از گفته پزشک متخصص و متدین نیز به‌دست آید، کفایت می‎کند. بنابراین اگر فردی نسبت به امور یاد شده خوف و نگرانی داشته و این خوف منشأ عقلایی داشته باشد، روزه ساقط ولی قضای آن لازم است.

ظریف به دمشق می‌رود

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که محمدجواد ظریف روز دوشنبه به‌منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات سوریه عازم دمشق می‌شود. به‌گفته موسوی ظریف دراین سفر یک روزه با بشار اسد رئیس‌جمهوری و ولید‌المعلم وزیر امور‌خارجه سوریه دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و نیز آخرین تحولات سیاسی و میدانی مبارزه سوریه علیه تروریسم گفت‌و‌گو و تبادل نظر خواهد کرد.
قرار بود نشست سران سه کشور روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) درباره صلح سوریه در ماه پایانی سال گذشته در تهران برگزار شود که به‌دلیل شیوع کرونا این نشست برگزار نشد.

درخواست امریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران
روسیه: هیچ بحث رسمی درباره بازنگری کردن در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت وجود ندارد

ایران درخواست امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی را تلاشی برای انحراف توجهات از تداوم تروریسم اقتصادی امریکا علیه مردم ایران دانست. به گزارش ایرنا«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا دو روز پیش از شورای امنیت سازمان ملل خواست که تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند. پمپئو ادعا کرد که «شورای امنیت قبل از آنکه خاورمیانه وارد مسابقه تسلیحاتی جدیدی شود تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند». او پیشتر در اوایل اسفندماه سال گذشته نیز در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا این خواسته را مطرح کرده و گفته بود که امریکا از جامعه ملل خواهد خواست تحریم‌های سازمان ملل برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف به ایران را تمدید کند.
این درخواست مقام‌های امریکایی در حالی مطرح می‌شود که ایران از تاریخ ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) این امکان را خواهد داشت که تسلیحات نظامی مورد نیاز خود را از کشورهای خارجی خریداری کند. پیشتر مطابق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ و همزمان با عملیاتی شدن برجام، اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده بود.
مقام‌های امریکایی بارها از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. اما کمی بعد از درخواست وزیر پمپئو برای تمدید این تحریم‌ها «ولادیمیر ارماکوف»، مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که هیچ رایزنی و بحث رسمی درباره بازنگری کردن در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد، نه در شورای امنیت و نه در هیچ جایگاه دیگر». میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز در توئیتر خود در مورد درخواست پمپئو برای تمدید تحریم تسلیحاتی نوشت: «رقابت تسلیحاتی معمولاً یک‌جانبه نیست. این موضوع تلاش جمعی در سطح قدرت‌های بزرگ یا زمینه منطقه‌ای است. خطر رقابت تسلیحاتی را به ندرت می‌توان از طریق اعمال تحریم بر یک کشور از بین برد. این موضوع به تلاش‌های جمعی از طریق مذاکره و گفت‌وگو نیازمند است».
مجید تخت روانچی نماینده ایران در سازمان ملل نیز در واکنش به این درخواست وزیر خارجه امریکا در توئیتر نوشت: «این یک تلاش دیگر از سوی ایالات متحده برای انحراف توجهات از تداوم تروریسم اقتصادی این کشور علیه مردم ایران است».
او افزود: «این بار ایالات متحده دارد از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که قطعنامه 2231 خود این شورا را نقض کنند و محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را ادامه دهند اما ایالات متحده در ترغیب دیگران برای نقض قوانین بین‌المللی توفیق نخواهد یافت».


طرحی برای تحول ساختاری مجلس یازدهم؛
اختیارات رئیس مجلس کاهش می‌یابد

عضوهیأت رئیسه مجلس از تهیه طرحی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس برای ایجاد تحول ساختاری در مجلس یازدهم خبر داد. آن‌طور که دیروز خبرگزاری مهر گزارش داد این طرح در هفت فصل تهیه شده و از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به‌کاهش اختیارات رئیس مجلس اشاره کرد. براین اساس طرح یاد شده در حوزه قانون‌گذاری به‌دنبال ایجاد نظام پیش‌نویس طرح‌ها و لوایح، ارتقای عملکرد کمیسیون‌های تخصصی مجلس به‌عنوان مهم‌ترین رکن قانونگذاری، کارآمدسازی صحن علنی مجلس، تعیین زمان رسیدگی به مصوبات مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام و محدودکردن مراجع قانونگذاراست. علاوه براین، این طرح ذیل راهکارهای مهمی برای کارآمدسازی نظارت مجلس از طریق اعمال مقررات دقیق‌تر و جدی‌تر در سؤال از وزرا، فرآیند سؤال از رئیس جمهوری، استیضاح وزرا و نظارت بر رفتار نمایندگان دارد. طرح مذکور همچنین به‌دنبال تفویض و تقلیل برخی اختیارات رئیس مجلس است.
طراحان هدف این طرح را در7 بند و سرفصل شامل تصمیم مبتنی بر نظر مردم، نظارت براساس خواسته مردم، اقتدار و‌شأن سیاسی برای پاسخگوسازی، پاسخگویی به ولی و به مردم، انقلاب سازوکاری شامل رویکردی، فرآیندی، ساختاری، نظارت فعال مالی و نظام جامع شفافیت عنوان کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7326/2/540971/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها