کرونا شرکت های امریکایی را کوچکتر می کند



شرکت و مؤسسات امریکایی به‌دنبال کوچک کردن مجموعه‌های خود هستند تا بتوانند ضرر و زیان ناشی از ویروس کرونا را جبران کنند.
به‌گزارش رویترز، از زمانی که ویروس کرونا در کشور امریکا شیوع پیدا کرده است، خیلی از شرکت‌های این کشور که در سال میلادی گذشته به‌دنبال جذب نیرو بودند، طی هفته‌های اخیر تصمیم گرفتند که 20 الی 30 درصد نیروی کار خود را تعدیل کنند. البته شرکت‌های امریکایی در تعدیل نیروی خود عنوان کردند که اگر فضای اقتصادی آنها مطلوب شد و توانستند به روزهای اوج برگردند؛ برگشت نیروی کار تعدیل شده در اولویت خواهد بود.
از سویی عنوان شده شرکت‌های امریکایی در صدد کاهش شعبه‌های خود هم هستند؛ این امر در مورد رستوران‌ها و مراکز غذایی این کشور هم صدق می‌کند. از آنجا که میزان فروش مراکز غذایی در این کشور بیش از 60 درصد کاهش یافته است، مدیران رستوران‌های زنجیره‌ای و کسب و کارهایی که بیشترین سروکار را با مردم داشتند، درصدد تعطیلی شعبه‌های خود هستند.
اتفاق دیگری که بواسطه شیوع ویروس کرونا در شرکت‌های امریکایی رخ داده، کاهش حقوق‌ها است به‌طوری که دستمزد و حقوق تعداد قابل توجهی از پرسنل شرکت‌ها و مجموعه‌ها 20 تا 40 درصد کاهش یافته است.
ویروس کرونا اتفاق دیگری در بخش خصوصی امریکا ایجاد کرده و آن کاهش فضای شرکت‌ها است. خیلی از شرکت‌های امریکایی تصمیم گرفتند، فضایی را که اجاره کرده بودند، برگردانند و سراغ دفاتر کوچک‌تر بروند. اما حرکت به این سمت چالش‌هایی را هم خواهد داشت که به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران بازار این کشور، قیمت ملک کاهش پیدا می‌کند و این امر در مناطقی که سال‌ها قیمت آن ثابت بوده است، مشهودتر خواهد شد.
در منهتن که آسمانخراش‌های آن، مدت‌ها است که گرانترین دفاتر کار در امریکا را جای داده‌اند، ممکن است در ادامه رفتن شرکت‌ها به‌سمت کاهش مساحت، شاهد رکود در این املاک باشند.
ارزیابی‌ها حاکی از آن است که از زمان وقوع بحران اقتصادی در امریکا، سرانه فضا به ازای هر کارمند، در شرکت‌های امریکایی، نصف شده و به 11 و نیم تا 14 متر مربع، رسیده است. آنگونه که خبرگزاری فارس به نقل از رویترز گزارش داده است، گسترش حجم دورکاری و ارتباط شبکه‌ای کارمندان و دفاتر مرکزی شرکت‌ها، ممکن است باعث شود که شرکت‌ها و مؤسسات امریکایی به‌سمت کوچک کردن دفاتر خود بروند. دورکاری میلیون‌ها نفر از کارمندان در امریکا در چند سال گذشته، باعث شده بود، رشد قیمت املاک اداری در این کشور کمتر از دیگر املاک باشد.
با شیوع ویروس کرونا و افزایش شدید میزان دورکاری در شرکت‌ها و مؤسسات امریکایی، ممکن است شرایط برای املاک اداری حتی بدتر از این هم بشود، چرا که تجربه خوب دورکاری می‌تواند شرکت‌ها و مؤسسات را بر آن دارد تا مساحت دفتر خود را کاهش دهند.
در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر مایکروسافت و گوگل، پای کار آمده و با ارائه نرم افزارهایی شرایط را برای ارتباط آسان بین کارمندان و کارفرمایان به‌صورت دورکاری فراهم کرده‌ اند. گینا سزیمانسکی، کارشناس مؤسسه مدیریت سرمایه AEWT می‌گوید: نرم‌افزارهای فراهم‌کننده ارتباط بین همکاران و کارمندان تأثیرات بلند مدتی بر حجم شرکت‌ها و مؤسسات امریکایی خواهد گذاشت و احتمالاً همان کاری را خواهد کرد که فروش اینترنتی و تلفنی با مغازه‌ها و فروشگاه‌ها کرد.
تام هارتی، مدیر عامل یک شرکت تبلیغاتی در امریکا است. او می‌گوید: بحران کووید 19 محیط تجاری بسیار چالش برانگیزی ایجاد کرده است که یکی از آنها لغو و تأخیر در تبلیغات است. ما با آنکه پشتوانه مالی خوبی داریم، اما برای آنکه بتوانیم از بحران به وجود آمده که معلوم نیست چه زمانی پایان پیدا می‌کند، فاصله بگیریم، نیازمند اقدام‌های خاص هستیم. یکی از کارهایی که باید انجام داد، تقویت نقدینگی و انعطاف‌پذیری مالی است. برای رسیدن به چنین امری کاهش نیرو و دستمزد را برنامه‌ریزی کردیم.
رویترز همچنین گزارش داده است که یکی از شرکت‌های اجاره اتومبیل در امریکا می‌خواهد 10 هزارنفر از نیروی کار خود را به‌خاطر کووید 19 اخراج کند. این شرکت سال 2019 بیش از 39هزار نفر نیروی کار داشت اما رکود اقتصادی و شیوع ویروس کرونا سبب شده، این مجموعه با 29 هزار نفر کار خود را ادامه دهد. اما آنگونه که شرکت هرتز پیش‌بینی کرده است در ماه‌های آینده دوباره کاهش نیرو خواهد داشت. میامی هرالد هم در گزارشی نوشته است، یکی از شرکت‌های امریکایی 26 درصد نیروی کار خود را کاهش داده است. سخنگوی این شرکت گفته است: ما با کارکنان خود درمورد تأثیر کووید 19 صحبت کردیم و به آنها گفتیم که با پرداخت مزایا مجبور به اخراج دائم نیروی کار هستیم.
این شرکت مدعی شده است که به خاطر ویروس کرونا بدهی بیش از 250 میلیون دلاری دارد و تا احیای شرکت که زمانبر خواهد بود امکان حفظ نیروی کار خود را ندارد.
تیم کوک، مدیرعامل اپل هم اخیراً با نیروی کار خود درباره آینده کاری آنها صحبت کرده است. او گفته است: این شرکت در برابر روندهای اقتصادی در سراسر جهان مصون نیست، اما هدف‌گذاری ما سوق دادن سرمایه به‌سمت تحقیق و توسعه است. با آنکه خیلی از شرکت‌ها و مجموعه‌ها در امریکا به‌دنبال کاهش نیروی کار خود هستند، برخی از مجموعه ها با تمهیدات دیگر به‌دنبال ثبات مجموعه خود هستند. این مجموعه‌ها از نیروی کار خود کم نکردند اما از میزان دستمزد مدیران کم کردند تا بتوانند وضعیت شرکت‌شان را حفظ کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/10/541290/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها