ساعت های هوشمند خورشیدی در راه بازار



صهبا ملک / محققان سلول‌های خورشیدی ویژه و قابل انعطافی طراحی کرده‌اند که می‌تواند در آینده، فناوری‌های پوشیدنی بسیار تأثیرگذار باشد. این سلول‌های خورشیدی 10 بار باریک‌تر از موی انسان هستند و تنها 3دهم میکرومتر قطر دارند. این سلول‌های خورشیدی آنقدر سبک هستند که می‌توان آنها را روی گلبرگ‌های گل قرار داد. موضوع مهم دیگر این است که این سلول خورشیدی در عین سبک بودن، بسیار قدرتمند است و می‌تواند به ازای هرگرم وزن خود 9.9 وات انرژی تولید کند. این بدان معناست که می‌توان با استفاده از آن، انرژی مورد نیاز یک ساعت مچی هوشمند را به راحتی تأمین کرد. شاید در آینده روزی فرا برسد که هیچ یک از ساعت‌های هوشمند خورشیدی نیازی به باتری نداشته باشند. این موضوع می‌تواند خبر خوشی برای دوستداران محیط زیست باشد چراکه باتری‌ها بخش زیادی از زباله الکترونیک جهان را به‌خود اختصاص می‌دهند و حذف آنها می‌تواند کمک بزرگی به کره زمین باشد.
 این تکنولوژی می‌تواند کمک کند تا وسایل دیجیتال بویژه فناوری‌های پوشیدنی مدت زمان زیادی بدون نیاز به شارژ الکتریکی کار کنند. نتایج آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این سلول خورشیدی که به‌جای باتری در ساعت هوشمند کار گذاشته می‌شود پس‌از 4هزار و 700ساعت کار کردن تنها 4.8درصد آثار کهنگی در آن دیده می‌شود و تا 20هزار ساعت که کار کرده باشد هنوز آثار فرسودگی چندانی روی آن دیده نمی‌شود بنابراین عمر مفید این سلول‌های خورشیدی به طور متوسط 11.5 سال است که رقم مناسبی برای یک باتری محسوب می‌شود.
البته درحال حاضر انرژی که این باتری کوچک می‌تواند تولید کند تنها برای وسایل و فناوری‌های کوچک پوشیدنی ازجمله ساعت یا دستبندهای هوشمند کارآیی دارد و برای وسایل بزرگ‌تر احتمالاً یا باید این سلول را در ابعادی بزرگ‌تر طراحی کرد یا اینکه به‌گونه‌ای، سطح آن را بیشتر در معرض نور خورشید قرار داد تا انرژی بیشتری تولید کند. این سلول خورشیدی در حال حاضر می‌تواند تا 13درصد انرژی خورشیدی تولید کند. این رقم نسبت به سلول‌های خورشیدی معمولی که بیش از 20درصد انرژی خورشیدی تولید می‌کنند چندان زیاد نیست هرچند می‌تواند انرژی ساعت‌های هوشمند را تأمین کند. البته باید برای ساخت این سلول خورشیدی از فناوری پرینت سه بعدی تشکر کرد چراکه شاید اگر این فناوری نبود هنوز نمی‌توانستیم شاهد طراحی و تولید چنین سلول‌های خورشیدی باشیم. البته باید گفت که محققان در انتظار فرصتی هستند تا فناوری این سلول خورشیدی را تجاری‌سازی کنند هرچند غالباً چندین سال طول می‌کشد تا چنین طرح‌هایی به مرحله تولید انبوه برسد. البته پیش از این نیز از سلول‌های خورشیدی برای ساعت‌های هوشمند استفاده شده ولی این نخستین بار است که قرار شده در ساعت هوشمند آینده، هیچ باتری یدکی هم وجود نداشته باشد. پیش از این کمپانی ماتریکس به این بخش وارد شده و ساعت هوشمندی ارائه داده بود که هم ضربان قلب را می‌تواند اندازه‌گیری کند و هم مجهز به جی‌پی‌اس است و با سلول خورشیدی کار می‌کند اما یک باتری یدکی هم دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/13/541305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها