توپ هوشمند برای بازیکنان راگبی



علیرضا احمدی / راگبی یکی از بازی‌های  پرطرفدار در جهان محسوب می شود اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آن، چالش‌های داوری مسابقات آن است. در همین راستا فعالان حوزه فناوری برای رفع این مشکل دست به کار شده و توپ هوشمند راگبی را ارائه داده‌اند.
این توپ هوشمند مجهز به تعدادی سنسور است و می تواند همه حرکات بازیکنان را ثبت کند تا اگر در طول بازی خطایی انجام شد، داور به راحتی بتواند خطا را بگیرد. سخت افزار به کار رفته در ساخت این توپ، توسط کمپانی بریتانیایی Sportable تولید شده و خود توپ هم توسط شرکت Gilbert طراحی شده است. برخی از سنسورهای این توپ هوشمند شتاب سنج، مغناطیس سنج و ژیروسکوپ هستند و برخی نیز سنسورهای حساس به دما محسوب می شوند. این سنسورها و سایر ابزارهای به کار رفته در این توپ هوشمند، اطلاعاتی همچون موقعیت و نحوه چرخش توپ، فاصله و ارتفاع طی شده توسط توپ، توقف توپ و... را جمع آوری می کند. این اطلاعات توسط تکنولوژی RFID منتقل می شود. درواقع هر بازیکن یک برچسب RFID روی لباسش چسبانیده شده بنابراین تمام حرکات آنان در طول بازی قابل ردیابی است به همین دلیل هم در بازی پربرخورد راگبی هرگونه خطا کاملاً قابل شناسایی است.
گفته می‌شود مربیان نیز می توانند از امکانات این توپ هوشمند بیشترین بهره را بگیرند و میزان آمادگی بازیکنان خود را محک بزنند. به عنوان مثال مربی می تواند مدت زمانی که یک توپ پس از شوت بازیکن در هوا باقی می ماند، شدت ضربه به توپ و... را اندازه گیری کند. این توپ سال گذشته به صورت آزمایشی در تورنمنت  RugbyX لندن مورد استفاده قرار گرفت و داوران و برگزارکنندگان این مسابقه از عملکرد آن رضایت داشتند هرچند ایراداتی نیز به آن وارد می دانستند. این مسابقه به دلیل سرعت بالا، یکی از بهترین میادین برای آزمایش این توپ هوشمند به شمار می رفت. حالا با رفع مشکلات این توپ هوشمند، قرار است این وسیله پرکاربرد در اختیار تیم های ورزشی قرار بگیرد. البته پیش از این نیز شاهد طراحی و تولید توپ های هوشمند برای فوتبال، بسکتبال، بیسبال نیز بوده ایم اما هیچ یک به هوشمندی این توپ جدید راگبی نبوده‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/13/541307/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها