اخبار



ساخت نمونه تجاری «سار هواپایه» در پژوهشگاه فضایی

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اهداف تجاری‌سازی دستاوردهای فضایی گفت: نمونه تجاری سامانه سار هواپایه با کاربردهایی در حوزه‌های مدیریت حوادث غیرمترقبه، نقشه‌برداری، کنترل مرزها در پژوهشکده مکانیک پژوهشگاه فضایی ایران در شیراز طراحی و ساخته شد.
به‌گزارش «ایران»، حسین صمیمی با بیان اینکه رادار دهانه مصنوعی (سار) نوعی از رادار است که بر سکوهای متحرکی مثل هواپیما، پهپاد و ماهواره نصب می‌شود، گفت: در هنگام حرکت سکو، رادار با ارسال متناوب پالس به سطوح و دریافت بازگشتی آن، قادر است تصویری دقیق از ناحیه هدف را ایجاد کند. صمیمی با اشاره به مزایای عمده تصویربرداری راداری نسبت به تصویربرداری اپتیکی تصریح کرد: قابلیت تصویربرداری از پشت ابر و در تمام ساعات شب و روز (مستقل از نور خورشید) و حتی نواحی پوشیده شده از دود و گرد وخاک، مستقل بودن کیفیت تصویر راداری از فاصله، امکان کشف اهداف یا اشیای فلزی استتار شده از مزایای این رادار است.
وی افزود: مزایای عمده تصویربرداری سار نسبت به تصویربرداری اپتیک، باعث توجه روزافزون همه کشورهای توسعه یافته به این فناوری شده و در دهه‌های اخیر، در این کشورها سرمایه‌گذاری هنگفتی در صنعت سار صورت گرفته است و فناوری آن را به انحصار خود درآورده‌اند.
 صمیمی با اشاره به اینکه طراحی، ساخت، آزمون و بهره‌برداری از این رادار تصویربرداری هواپایه حاصل تحقیقات و تلاش شبانه‌روزی نخبگان علمی و فنی پژوهشگاه فضایی ایران است، گفت: این سامانه به علت دستیابی به کیفیت بالا در استخراج تصاویر، قادر است بخش زیادی از نیازمندی کشور در این زمینه را برطرف سازد.
وی درباره تجاری‌سازی این پروژه اظهار کرد: پس از ساخت و آزمون نمونه مهندسی این سامانه در سال ۱۳۹۶ در پژوهشکده مکانیک و انجام آزمون‌های پروازی موفق، طراحی و ساخت نمونه تجاری این سامانه، با هدف تجاری‌سازی دستاوردهای فضایی، در دستور کار این پژوهشگاه قرار گرفت.

۱۱هزار کیلومتر روایت تاریخی دیجیتال در حال شکل گیری

سازمان فناوری اطلاعات، وزارت میراث فرهنگی، اپراتورها و پلتفرم‌ها در همکاری با یکدیگر قرار است ۱۱ هزار کیلومتر روایت تاریخی را به شیوه دیجیتال در دسترس کاربران قرار بدهند؛ این روایت تاریخی از اهواز آغاز خواهد شد.
به‌گزارش ایرنا، امیر ناظمی رئیس سازمان فناوری اطلاعات دراین خصوص گفت: هر روز یک ساعت از این روایت تاریخی ۱۱هزار کیلومتری میراث‌های فرهنگی، از طریق پلتفرم‌هایی که در این پروژه مشارکت دارند پخش می‌شود. روایت دیجیتالی این مسیر به شکل‌گیری همکاری خوبی بین دولت و بخش خصوصی منجر شده است.
معاون وزیر ارتباطات درباره چرایی انجام این کار افزود: کرونا چالش سخت جهانی است که در برخی موارد منجر به خلاقیت شده است. در ایام عید برنامه بازدید آنلاین از موزه‌ها را به شکل پایلوت به مرحله اجرا درآوردیم. در این مدت پخش مستقیم از۳۰۰ موزه را انجام دادیم. این کار بیش از برآورد ما مورد استقبال قرار گرفت. به‌همین دلیل تصمیم گرفتیم آن را ادامه بدهیم و به‌کارهای بزرگ‌تر فکر کنیم.

درخواست فرانسه از اپل برای توسعه برنامه ردیابی

فرانسه از اپل خواسته است که موانع فنی موجود بر سر راه توسعه برنامه ردیابی مستقیم را که برای مدیریت و نظارت بر شیوع کووید۱۹ طراحی شده است، از میان بردارد.
به گزارش ایسنا، این برنامه که مشابه برنامه‌هایی است که هم‌اکنون توسط شرکت‌های اپل و گوگل توسعه یافته و به بخشی از زندگی روزمره مردم چین تبدیل شده است، برای کمک به بخش‌های خدمات درمانی ساخته شده است تا تعیین کنند که افراد آلوده و مبتلا با چه کسانی در تماس بوده‌اند و به دولت‌ها در تصمیم‌گیری در مورد کاهش محدودیت‌های جابه‌جایی و اجتماعی کمک می‌کند. این برنامه که برای راه‌اندازی در فرانسه از تاریخ ۱۱ ماه مه توسعه یافته است، به فناوری بلوتوث متکی است، اما سیستم عامل اپل(iOS) اگر داده‌های به‌دست آمده از دستگاه منتقل شود، اجازه نمی‌دهد بلوتوث در حالت پس زمینه اجرا شود.
در حالی که این اقدامی است که برای محافظت از حریم شخصی کاربران توسط اپل طراحی شده است، اما اکنون در شرایط همه‌گیری کرونا به نوعی این محافظت از حریم شخصی افراد باعث شده امکان ردیابی و نظارت بر شیوع آن برای فرانسه سلب شود.
«سدریک او»، وزیر دیجیتال فرانسه در گفت‌و‌گو با بلومبرگ گفت: ما از شرکت اپل می‌خواهیم که موانع فنی را برطرف کند تا به ما اجازه دهد یک راه حل عالی بهداشتی برای اروپا تهیه کنیم که به سیستم بهداشتی ما گره بخورد.
 با این حال به نظر می‌رسد اپل پذیرای این درخواست نخواهد بود و درعوض به توسعه برنامه مشابه خود با همکاری گوگل می‌پردازد.
 این درخواست با توجه به مسائل بالقوه‌ای که برای حریم خصوصی مرتبط با این نوع برنامه‌ها به‌وجود می‌آورد، موضوع گسترده‌تری را برجسته می‌کند. اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا(ACLU) به‌تازگی یک مقاله طولانی منتشر کرده است که نگرانی‌های پیرامون فناوری ردیابی مستقیم که باید در نظر گرفته شود، ذکر می‌کند.
«جنیفر استیسا گرانیک»، مشاور نظارت و امنیت ACLU نوشت: در حالی که برخی از این برنامه‌ها می‌توانند بهداشت عمومی را ارتقا دهند، اما ممکن است خطرات قابل توجهی برای حریم خصوصی، حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی ایجاد کنند.

فروش اطلاعات ۲۶۷ میلیون کاربر فیس بوک در وب تاریک

محققان امنیتی اعلام کرده‌اند اطلاعات ۲۶۷ میلیون حساب کاربری فیس‌بوک در وب تاریک به قیمت فقط ۶۰۰ دلار فروخته شده است.
به‌گزارش مهر و طبق گزارش محققان شرکت امنیت سایبریCyble میلیون‌ها حساب کاربری فیس‌بوک که حاوی اطلاعات شخصی است در وب فروخته شده است. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل، شماره تماس، آی‌دی فیس‌بوک و غیره است.
محققان این شرکت خرید اطلاعات را  تأیید کردند. همچنین آنها مخزنی از اطلاعات مذکور برای کاربران ایجاد کردند تا بتوانند وجود اطلاعات خود در منابع سرقت شده را بررسی کنند. این مخزن اطلاعاتی در AmlBreached.com وجود دارد. هرچند در این عملیات هک اطلاعات حساسی مانند پسوردها فاش نشده، اما هکرها با داده‌های موجود می‌توانند از مردم سراسر جهان کلاهبرداری کنند. در پست وبلاگی محققان آمده است: ما هنوز نمی‌دانیم اطلاعات چگونه فاش شده است، اما احتمال می‌دهیم دلیل این امر افشای APIهای طرف سوم باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7329/13/541308/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها