دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خبر داد

جمع‌آوری معتادان متجاهر به صورت خوشه‌ای




مهسا قوی قلب
خبرنگار
با شدت گرفتن بحران کرونا و شیوع آن، نگرانی‌های مردم در خصوص معتادان متجاهری که در سطح شهر هستند، بیشتر شد. از این‌رو مسئولان امر از جمله ستاد مبارزه با موادمخدر و بهزیستی بر آن شد تا به جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهری که از اقامتگاه‌های خود راهی خیابان‌های شهر شده بودند سرعت عمل بخشد، این در حالی است که هفته گذشته بخشنامه‌ای هم در خصوص افزایش مدت نگهداری این افراد تا یکسال صادر شد.
 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، درباره نحوه جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر در دوران کرونا، به «ایران» می‌گوید: بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، جمع‌آوری و نگهداری معتادان متجاهر به‌صورت خوشه‌ای شروع شده است و تاکنون در دو مرحله هر مرحله 100 نفر یعنی در مجموع 200 نفر از محله‌های شوش، تجریش و شهرری جمع‌آوری شدند.
به گفته مصطفی هادی‌زاده، افراد، در مرحله اول به مدت 14 روز قرنطینه می‌شوند و چنانچه علائم ویروس کرونا داشته باشند، به مراکز درمانی سپاه منتقل می‌شوند. در غیر این صورت با اثبات سلامت و انجام تست کرونای اولیه و آزمایش از مخاط، به محل‌های نگهداری که سالن‌هایی با استانداردهای ابلاغی از سوی وزارت بهداشت است، منتقل می‌شوند. این مراکز همان مراکز ماده 16 هستند که معتادان به مدت 6 ماه در آن زندگی می‌کنند.
او در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس قانون، معتادان متجاهر باید یک تا سه ماه در مراکز نگهداری شوند، توضیح می‌دهد: در صورت ضرورت با دستور قاضی تا 6 ماه این افراد در مراکز باقی می‌مانند، اما با شیوع ویروس کرونا و خطراتی که این بیماری به‌همراه دارد، افرادی که داخل مراکز هستند با اجازه ستاد کرونا، بیش از 6 ماه در مراکز نگهداری شده و ترخیص نمی‌شوند. گفتنی است، در حال حاضر 4500 نفر دراین مراکز حضور دارند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر می‌گوید، مردم انتظار دارند که همه این افراد با هم جمع‌آوری شوند، در حالی که با توجه به شرایط کنونی که پلیس باید با لباس مخصوص و ماشین مخصوص در محل‌های مورد نظر حضور داشته باشد، ناگزیر هستیم، مرحله به مرحله این کار انجام شود. به‌عنوان مثال در فشافویه که حدود 100 نفر حضور دارند، تا 14 روز این افراد حق خروج از قرنطینه را ندارند، بر همین اساس برای 1000 نفر ده برابر سالن نیاز داریم. پس انتظار جمع‌آوری همزمان این افراد در شرایط کرونا، اوضاع را بدتر می‌کند.
هادی‌زاده درباره آغاز جمع‌آوری معتادان متجاهر در استان‌های دیگر بیان می‌دارد: فعلاً بنا بر این است که وقتی تعداد افراد جمع‌آوری شده در تهران به 500 نفر رسید، شرایط استان‌ها را بسنجیم و در سایر استان‌ها هم طرح را پیاده کنیم. قرار است روزانه 100 معتادمتجاهر و هفته‌ای 500 نفر در تهران که شهر پایلوت این طرح است، جمع‌آوری شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7338/7/542250/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها