واکاوی دلایل اقدام آلمان علیه حزب‌الله لبنان

خطای استراتژیک آلمان در ملاحظات صهیونیستی




ندا آکیش
خبرنگار
در پی اقدام آلمان علیه حزب‌الله لبنان مبنی بر «تروریستی خواندن» این جنبش مردمی و ممنوع اعلام کردن تمام فعالیت‌های حزب‌الله در خاک آلمان، وزارت خارجه لبنان جورج برگلن، سفیر آلمان در بیروت را احضار کرد و نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داد و خطاب به آقای سفیر و دولت برلین اعلام کرد: حزب‌الله یکی از تشکیلات و احزاب اصلی در لبنان و نماینده طیف گسترده‌ای از ملت لبنان و جزئی از پارلمان این کشور است. سفیر آلمان هم ادعا کرد، دولت برلین حزب‌الله را به‌عنوان یک گروه تروریستی معرفی نکرده بلکه تنها خواستار توقف فعالیت‌های این جنبش در خاک آلمان شده است.
این در حالی است که برخی از محافل از احتمال پیوستن سایر کشورهای اروپایی به مسیری که آلمان در آن قدم گذاشته است، سخن می‌گویند. در همین ارتباط حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در تحلیل چرایی این اقدام آلمان علیه حزب‌الله و گمانه زنی‌ها درباره ادامه این حرکت توسط سایر اروپایی‌ها به «ایران» گفت، در اروپا اقدام علیه حزب‌الله از دو کشور بزرگ انگلیس و آلمان آغاز شد اما به دو دلیل احتمال اینکه این اقدام‌ها به دیگر کشورهای اروپایی سرایت کند بسیار کم است. نخست آنکه حزب‌الله در دیگر کشورهای اروپایی فعالیت‌هایی ندارد و درنتیجه اصل موضوع ممنوع الفعالیت کردن این جنبش در آن کشورها بی‌معنا می‌شود و هیچ بهانه‌ای برای این اقدام نمی‌ماند. دوم آنکه انگلیس و آلمان به خاطر روابطی که با رژیم صهیونیستی دارند برخی ملاحظات و تعلق خاطرهایی به این رژیم دارند و برای خوشایند این رژیم دست به اقدام‌هایی علیه حزب‌الله می‌زنند. انگلیس به خاطر بیانیه بالفور و به این دلیل که به نوعی بنیانگذار رژیم صهیونیستی بوده به این رژیم تعلق خاطر دارد و آلمان هم به خاطر بحث نازیسم ملاحظاتی دارد. اما دیگر کشورهای اروپایی چنین ملاحظات یا تعلق خاطری به رژیم صهیونیستی ندارند و بعید است برای خوشایند این رژیم علیه حزب‌الله لبنان اقدام‌هایی بکنند. در همین حال حسن صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به احتمال وقوع چنین رویدادی و پاسخ احتمالی حزب‌الله به آن به «ایران» گفت، تعجب آور است که وزارت خارجه آلمان چنین اقدامی علیه حزب‌الله انجام داده است. اگر نگاهی به سوابق روابط آلمان با دولت لبنان و حزب‌الله بیندازیم می‌بینیم که دولت برلین همواره در تنش‌ها نقش میانجی را ایفا می‌کرد و در تنش‌ها راهکارهای انساندوستانه‌ای نظیر مبادله اسرا را ارائه می‌داد. آلمان از قدرت حزب‌الله باخبر است و مانیفست این جنبش را هم می‌شناسد و می‌داند که حزب‌الله همواره در دفاع از خود دست به سلاح شده و هرگز آغازگر حمله نبوده است. به‌نظر می‌رسد اقدام آلمان در تروریستی خواندن حزب‌الله نتیجه ضعف آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و نرمش او در مقابل دعواهای حزبی است. زیرا از آنجا که احزاب آلمانی بر جانشینی مرکل متمرکز شده‌اند، این احزاب به امید کمک گرفتن از لابی صهیونیستی و همچنین امریکا فشارهایی بر دولت آورده‌اند و وزارت خارجه آلمان هم تحت این فشارها علیه حزب‌الله اقدام کرده است. این در حالی است که برخلاف رژیم صهیونیستی که در اروپا جایگاه مردمی ندارد، حزب‌الله در قاره سبز دارای جایگاه نسبتاً خوبی است.
در چنین شرایطی واکنش حزب‌الله به اقدام آلمان باید این باشد که از این پس اجازه هیچگونه میانجیگری را به این کشور ندهد و در واقع به جای آنکه آلمان حزب‌الله را بلوکه کند، حزب‌الله آلمان را بلوکه کند. دولت برلین مرتکب یک خطای استراتژیک شده و باید تاوان این خطا را هم بدهد زیرا حزب‌الله بخش اصلی بافت سیاسی کشور لبنان است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7340/4/542445/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها