شورای عالی بورس تصویب کرد

کد بورسی به طور مجازی صادر خواهد شد




گروه اقتصادی / بدنبال ازدحام مردم برای دریافت کد بورسی شورای عالی بورس تصویب کرد که احراز هویت به‌صورت غیرحضوری و کد بورسی به طور مجازی صادر شود.
وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه شورای عالی بورس از ممنوعیت صدور وکالتنامه برای مدیریت سهام عدالت و همچنین آماده‌سازی زیرساخت احراز هویت غیرحضوری خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به شرایط کرونایی و جلوگیری از ازدحام جمعیت در دفاتر پیشخوان، در شورای عالی بورس مقرر شد تا بورس و سامانه «سجام» برای احراز هویت به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی عمل کرده و کد بورسی به‌صورت مجازی صادر شود.
وزیر اقتصاد افزود: برای رعایت حقوق سهامداران سهام عدالت و جلوگیری از هرگونه سوء‌استفاده، وکالت برای سهامداری ممنوع بوده و این موضوع به دفاتر اسناد و واحدهای استانی نیز ابلاغ خواهد شد.
دژپسند ادامه داد: چون سهام به‌نام شرکت سرمایه‌گذاری استانی است نمی‌توان برای سهام وکالتی تعلق بگیرد اما افراد می‌توانند به‌صورت مدیریت مستقیم از امتیاز سهامداری بهره‌مند شوند. وی در پایان گفت: مشکل نرم افزاری معاملات سریعاً رفع ایراد شد تا در روزهای آینده مشکلی در انجام معاملات وجود نداشته باشد.
احراز هویت غیرحضوری سجام در انتظار تأیید مراجع ذی‌صلاح
در همین حال مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از آمادگی زیرساخت‌های این شرکت برای احراز هویت غیرحضوری و الکترونیکی مشتریان بورسی در سامانه سجام خبر داد. حسین فهیمی در این زمینه اعلام کرد: همه زیرساخت‌های لازم در این زمینه در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مهیا است و با هیچ‌گونه مشکلی برای این اقدام روبه‌رو نیستیم. وی ادامه داد: این اقدام نیازمند تصمیم مراجع ذی‌صلاح است که در صورت تأیید این مراجع بزودی اجرای آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.
‌ترمز بورس در آستانه کانال یک میلیون واحدی کشیده شد
سخنان وزیر امور اقتصادی در حالی مطرح شد که بازار سهام روز گذشته کار خود را با روند صعودی آغاز کرد اما معاملات بازار به مرور در مسیر کاهشی قرار گرفت و معاملات درحالی به پایان رسید که روند حرکت این بازار برخلاف روزهای گذشته (که صعودهای چشمگیری را تجربه کرده بود)، نزولی شد.
شاخص کل بورس روز سه‌شنبه با 1466واحد افزایش به رقم 980571 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز نزولی بود و با ۱۷۹۲ واحد کاهش به رقم ۳۱۰ هزار و ۲۸۲ واحد رسید. روز گذشته یک میلیون معامله انجام شد که ۱۵۷ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال ارزش داشت.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گروه مپنا و س. نفت و گاز و پتروشیمی تأمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و در مقابل فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان و توسعه معادن و فلزات نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند.
بانک‌های ملت و تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، گلوکوزان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نمادهای پربیننده بورس بودند. در همین حال چراغ فرابورس نیز روز گذشته مانند بورس قرمز شد و شاخص کل این بازار نیز با ۵۴ واحد کاهش در رقم ۱۱ هزار و ۱۷۲ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار ۶۹۴ هزار معامله به ارزش ۵۵هزار و ۶۸۷ میلیارد ریال انجام دادند.
پتروشیمی تندگویان، تولید نیروی برق دماوند، تولید برق عسلویه مپنا و صنایع ماشین‌های اداری ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را در فرابورس داشتند. سهامی ذوب‌آهن اصفهان، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، صنایع ماشین‌های اداری ایران، سیمان لار سبزوار، بانک دی، س. توسعه و عمران استان کرمان و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان نمادهای پربیننده فرابورس بودند.
سرخابی‌ها مردادماه وارد بورس می‌شوند
از سوی دیگر رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه واگذاری مجدد سهام عدالت برای مشمولان جدید ظرفیت قانونی ندارد، گفت: امیدواریم در پایان مرداد ماه، سرخابی‌ها وارد بازار بورس شده و پذیرش آنها انجام گیرد. علیرضا صالح پس از نشست کمیسیون اقتصادی درباره وضعیت بازار بورس و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی، در جمع خبرنگاران گفت: هرچه عرضه سهام بنگاه‌های دولتی در بازار سرمایه افزایش یابد، بازار عمیق‌تر شده و تنوع سهام بیشتر می‌شود بنابراین نگرانی مردم و خریداران نسبت به حبابی شدن رشد بورس کاهش می‌یابد.
وی با بیان اینکه دولت درصدد افزایش عرضه اولیه سهام بنگاه‌های دولتی است، افزود: از آنجایی که پذیره‌نویسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی از روز گذشته آغاز شده، تنوع بخشی و عمق بخشی به بازار سرمایه محقق می‌شود.
صالح با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس با ریسک همراه است و نمی‌توان ادعا کرد که این بازار هر روز ۵ درصد سود داشته باشد، اظهار داشت: مردم باید به‌عنوان سرمایه‌گذاری بلند مدت به بورس بنگرند، مطمئناً بورس در بلندمدت مطمئن‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری است.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره واگذاری سهام عدالت به مردمی که در سال ۸۵ جا ماندند، گفت: در حال حاضر تنها اقدامات مربوط به آزادسازی سهام عدالت مشمولانی که در سال ۸۵ با موافقت رهبر معظم انقلاب در زمره دارندگان این سهام قرار گرفتند، در حال انجام است، واگذاری مجدد سهام عدالت برای مشمولان جدید ظرفیت قانونی ندارد. وی همچنین درباره خصوصی‌سازی سرخابی‌ها توضیح داد: جلسات بسیاری با وزیر ورزش برگزار شده است، امیدواریم بتوانیم در پایان مرداد ماه، سرخابی‌ها با دارایی‌های جدید وارد بازار بورس شده و پذیرش آنها انجام گیرد. کشف قیمت آنها در تابستان صورت خواهد گرفت.
30 شرکت استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند
اما اخبار بورس بدون در نظر گرفتن موضوع سهام عدالت که هفته گذشته رهبر معظم انقلاب فرمان آزاد‌سازی آن را صادر کرد تمام نمی‌شود. آخرین خبر حاکی از آن است که مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت اعلام کرده است که با آزادسازی سهام عدالت بزودی 30 شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت وارد بورس می‌شوند. بعد از اینکه آزادسازی سهام عدالت انجام شد، این شرکت‌ها به نیابت از مردم به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام می‌کنند. داریوش پاک‌بین، در پاسخ به این دغدغه مردم که اگر روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند، باز هم مدیریت این سهام بعد از 14 سال در اختیار دولت خواهد بود، افزود: در بند 3 ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت ترجیح داده شده است که مردم باید در شرکت‌های سرمایه‌گذاری به انتخاب مدیران بپردازند و مدیریت دست مردم باشد و ترجیح این است که مردم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بمانند.
وی افزود: اگر کسی خودش سواد بورسی دارد می‌تواند مدیریت سهام عدالت را خودش برعهده بگیرد و در بورس آن را مدیریت کند.
پاک‌بین در پاسخ به اینکه مردم می‌گویند مدیران شرکت‌های استانی سهام عدالت را هم دولت انتخاب می‌کند، بنابراین دولت همچنان می‌خواهد اختیار سهام عدالت را در دست داشته باشد، ‌گفت: تا سال 93، در شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت پرتفوی خود در سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به ایجاد کانون‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اقدام کرده بودند که در این کانون مدیران حرفه‌ای‌تر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی هم حضور داشتند.
به گفته وی، اگر سهامداران عدالت روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کنند به نفع آنها خواهد بود چون هزینه خرید و فروش سهام برای آنها کمتر خواهد شد و یک مدیریت حرفه‌ای سهام آنها را اداره می‌کند.

برش
تخفیف ۷ هزار میلیارد تومانی دولت به مردم

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس معروف به ETF نیز از تازه وارد‌های بازار سرمایه‌اند که دولت در این بخش تخفیف‌های ویژه‌ای برای مردم در نظر گرفته است.
در این باره، معاون وزیر اقتصاد ارزش روز سهام موجود در صندوق ETF را حدود ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: رقم تخفیف از کل مجموعه واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق حدود ۷ هزار میلیاردتومان (معادل ۳۰ درصد) است.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، عباس معمارنژاد افزود: پس از تخفیفات مختلف که بر مبنای مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی محاسبه شده است، حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول از مردم برای این صندوق، دریافت می‌شود. بر این اساس، رقم تخفیف از کل مجموعه واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق حدود ۷ هزار میلیاردتومان (معادل ۳۰ درصد) را شامل می‌شود. معاون وزیر اقتصاد در امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی اظهار کرد: پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم از روز گذشته آغاز شد، واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق شامل سهام سه بانک تجارت، ملت و صادرات ایران و همچنین دو شرکت بیمه البرز و بیمه اتکایی امین است. معمارنژاد توصیه کرد: افراد می‌توانند از طریق مراجعه به درگاه‌های غیرحضوری بانک‌هایی که در اطلاعیه مذکور اعلام شده است، برای پذیره‌نویسی این واحدها اقدام کنند، همان‌طور که پیشتر اعلام شده بود، برای پذیره‌نویسی در این صندوق، نیازی به داشتن کد بورسی نیست، اما افرادی که دارای کد بورسی هستند باید حتماً از طریق کارگزاری‌ها اقدام به پذیره‌نویسی کنند؛ افرادی هم که کد بورسی ندارند می‌توانند با کد ملی خود به پذیره‌نویسی واحدهای این صندوق اقدام کنند.
وی تصریح کرد: رقم خرید برای هر کد ملی، ۲ میلیون تومان است که تا روز ۳۱ اردیبهشت این پذیره‌نویسی ادامه داشته و امکان واریز آن وجود دارد.
معمارنژاد در پایان گفت: امیدوارم با این اقدام، اهداف دولت در جهت مردمی شدن و خصوصی‌سازی اقتصاد محقق شود.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7340/8/542461/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها