# بورس




یگانه خدامی
بازار بورس و تغییراتش همچنان یکی از جذاب‌ترین موضوعات شبکه‌های اجتماعی است. دیروز و بعد از چند روز صعود، شاخص کمی سقوط کرد و جدول بورس به رنگ قرمز درآمد. همین باعث شد بازار تحلیل شرایط داغ شود. البته انتقاد از رفتارهای کسانی که تازه وارد بازار بورس شده‌اند هم مثل روزهای قبل ادامه داشت: «‏مشکلات و اختلالات هسته معاملاتی و سیستم ‎بورس، امروز باعث سردرگمی و نگرانی فعالان بازار شد. این مشکل تقریباً غیرقابل تحمل شده و‌مستلزم اقدام مؤثر اصلاحی از طرف سازمان بورس است»، «‏بورس رو دیدید کلاً سبز چمنی بود.
من دیروز سهام خریدم امروز شد قرمز جیگری. خب عزیزم بلد نیستی، سر در نمیاری مجبورت نکردن که تو هر کاری ورود کنی»، «‌‏همه اونایی که ‎بورس باز بودن از قدیم، تو این شرایط خودشون رو کنار کشیدن. الان یه سری از همه جا بی‌خبر زندگیشون رو گذاشتن تو بورس به این امید که یهو یه پول قلمبه دستشون بیاد»، «‏کاش می‌فهمیدم این همه موج منفی و ترسوندن مردم از بازار سرمایه از کجا میاد. دلار ۲۵ تومنی دوست دارن؟! اوکی حله.»، «‌‌‎طبیعتا شاخص ‎بورس تا رسیدن به ۸۰۰ هزار همین‌طور به ریزش ادامه میده کسانی که در زمان ورود شاخص بالای ۸۰۰ هزار بوده حداکثر ۱۵ درصد سرمایشون میره و کسایی هم که از قبل بودن ضرر نمیکنن پس زیاد نگران نباشید»، «‏من به‌عنوان یک کودک نوپا که تازه داره الفبای بازار سرمایه و ‎بورس رو یاد میگیره برام سؤاله که چرا با یک تکون کوچک همه تون برای فروش صف می‌کشید؟! خب قربون قد و بالات دندون به جیگر بذار که بعد همون سهم رو تو صف خرید نخری!»، «‏این روحیه صف‌محوری ایرانیا هم خیلی خوبه، صبح صف فروش بود و هر طرف ناله، ظهر صف خرید شد و زوزه‌ من گرگ وال استریتم.»، «‏شاخص منفی امروز بازار ‎بورس فایده بزرگی داشت اینکه براحتی میشد سهم‌های پرطرفدار و سودده را از سهم‌های بیخود رشد کرده و آماده سقوط شناسایی کرد»، «‏همیشه لذت روزای خوب با حضور روزای تلخ و سیاه(البته قرمز)شیرین‌تر میشه
شاید این اتفاق باعث بشه بفهمیم ماهیت بازار همیشه خوب نیست و گاهی خیلی ظالم و انتقام جو میشه. به هرحال هر شرایطی چه خوب چه بد گذراست مهم اینه که یاد بگیریم هیجاناتمون رو کنترل کنیم»، «‏الان خیل عظیمی با کاهش شاخص ‎بورس و ‎فرابورس آماده توئیت زدن جمله معروف ‎«دیدید گفتم» هستند.»، «‏از تمام سهامدارانی که رفتن صف فروش سهماشون‌ بپرسید تفاوت قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله چیه؟! مطمئنم ۷۰ درصدشون‌ نمیدونن»، «‏وقتی بازار صف خرید هست مردم میشن بهترین تحلیلگران و تا صف فروش میشه همین مردم میشن هیجانی، کم علم و مورد تمسخر قرار می‌گیرن. بازار فقط با پول همین مردم به اینجا رسیده و باید از این مردم استقبال کنیم و رو آموزش و فرهنگسازی مردم خیلی بیشتر کار کنیم»، «بورس وارد مرحله‌ تصحیح قیمت شده و هنوز با ریزش فاصله دارد.»، «‏تا ‎بورس مثبته همه گرگ بازارن و حاضرن همه جور ریسکی بکنن. تا یکم شل میشه یادشون میاد پول جهیزیه دخترشون بوده و دارن بدبخت میشن»، «بورس همیشه سود نمیده حالا چند روز دیگه می‌فهمید چی به چیه. اینهمه دارو ندارتون رو نفروشید بیارید تو بورس»، «بورس یک روی خوب دارد و یک روی بد. روی خوب آن مشارکت شرعی سرمایه‌های کوچک در گرداندن چرخه تولید کشور است و سودی که به دست می‌آید طیب وطاهر اما روی بد آن، درآمد از طریق ‎نوسانگیری است یعنی سودی که افراد حرفه ای از ضرر دیگران و افراد ناوارد به دست می‌آورند. این سود سرشار خوردن ندارد»، «‏الآن که ‎بورس منفی شده، خیلی‌ها که به امید سودهای کلان و بدون آموزش و سواد لازم اومده بودن دارن زمین و زمان رو فحش میدن. شما که فرق «شاخص کل» رو با «شاخص هم وزن» نمی‌دونی انتظار چی‌داری واقعاً؟!»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7340/16/542504/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها