ماه مهمانی خدا‏-12

وعده قطعی خدا


حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی
«وَعَدَ اللهُ الَّذِینَ آمَنُواْ مِنکمْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ اَمْناً یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکونَ بِی شَیْئاً وَمَن کفَرَ بَعْدَ ذَلِک فَأُوْلَئِک هُمُ الْفَاسِقُونَ» (نور، 55)
خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏‌اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان‌گونه که کسانی پیش از ایشان را جانشین کرد، و قطعاً دینی را که خداوند برای آنان پسندیده است، برای آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پی ترسشان، امنیت را جایگزین کند، تا (تنها) مرا بپرستند و چیزی را شریک من نگیرند، و هر کس بعد از این، کفر ورزد پس آنان همان فاسقانند.
بر اساس روایاتی که از امامان معصوم رسیده است، زمان تحقق این وعده الهی، زمان ظهور و حکومت حضرت مهدی‏ علیه السلام است.
در قرآن، به حکومت صالحان بر زمین تصریح شده است: «انّ الارض یرثها عبادی الصالحون» و سه مرتبه فرموده است: «لیُظهِره علی الدّین کلّه»، اسلام بر همه‏ ادیان پیروز خواهد شد.
«قُرطبی»، از مفسران اهل سنت در تفسیر خود، درباره‏ پیروزی کامل اسلام برجهان چند حدیث نقل می‏‌کند و می‏‌گوید: در زمین خانه‏‌ای نخواهد بود مگر آن که اسلام در آن خانه وارد خواهد شد.
پیامبر اکرم در آخرین حج خود در مسیر برگشت از مکه در غدیرخم، به فرمان خدا حضرت علی را جانشین خود قرار داد، آیه نازل شد: امروز دین را برای شما کامل کردم و نعمت را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین شما پسندیدم: «ورَضیتُ لکم الاسلام دیناً». در این آیه نیز، وعده خداوند پیروزی آن دینی است که خدا در غدیر پسندیده است: «دینهم الّذِی ارتضی لهم» و دینی که خدا پسندیده، دینی است که با مکتب اهل بیت معرفی شده است.
آری! اسلام، دین آینده‏ جهان است و آینده‏ تاریخ به سود مؤمنان و شکست کافران خواهد بود. دینی که از سیاست جدا نیست، بلکه سیاست و حکومتش برای حفظ دین است و هدفش از پیروزی و حکومت برجهان، استقرار دین الهی و نفی طاغوت‌ها و سلطه‌گران و برقراری امنیت کامل در سراسر جهان است.
در روایات، یکی از نام‌ها و اسامی مبارک حضرت مهدی، «بقیّة‌اللَّه» است و ما بر او به این نام سلام می‏‌کنیم: «السلام علیک یا بقیة‌اللَّه فی أرضه». به امام عصر (عجّل‌‏اللَّه‌تعالی‌‏
فرجه‌الشریف) «بقیّة‌اللَّه» می‏‌گویند، چون آن وجود شریف به خواست خداوند برای هدایت مردم، ذخیره و باقی نگهداشته شده است.
 وقتی آن حضرت در مکه ظهور فرمایند، آیه 86 سوره هود: «بَقِیَّتُ‌اللهِ خَیْرٌ لَّکمْ إِن کنتُم مُّؤْمِنِینَ» را تلاوت کرده و می‌‏فرمایند: من آن «بقیّة اللَّه»، ذخیره خدا در زمین هستم. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7340/16/542508/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها