شاخص بورس 7 رقمی شد

فتح ابرکانال 1000000 واحد




سیاوش رضایی
خبرنگار
شاخص کل بورس سرانجام در روز گذشته با عبور از ابرکانال یک میلیون واحدی، 7 رقمی شد. بدین ترتیب تنها در 5 روز کاری شاخص توانست از 900 هزار به یک میلیون واحد برسد. درحالی که شاخص نخستین روز کاری سال‌جاری را با عدد 508 هزار و 661 واحد آغاز کرده بود، تنها در 31 روز کاری توانست 5 ابرکانال را فتح کند.
دراین روز با رشد 42 هزار و 372 واحدی شاخص (معادل 4.33 درصد) که تمام رکوردهای رشد روزانه شاخص در تاریخ 50 ساله بورس را شکست، به عدد یک میلیون و 20 هزار و 295 واحد رسید. از ابتدای سال‌جاری تا دیروز شاخص کل با رشد 507 هزار و 395 واحدی، 98.9 درصد بازدهی به همراه داشته است. درحالی که بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تا دیروز 31 روز کاری داشته است، به‌صورت بازده میانگین بورس در هر روز 3.19 درصد است که با رشد روزانه 16 هزار و 367 واحدی شاخص ممکن شده است.
 روز گذشته با برتری تقاضا نسبت به عرضه بیش از 6میلیارد و 596میلیون سهم و حق‌تقدم دست به دست شد و ارزش معاملات بورس تهران در روز گذشته به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید. در بازار فرابورس ایران نیز ارزش معاملات به 4 هزار و 462 میلیارد تومان رسید که بدین ترتیب مجموع ارزش معاملات بازار سهام کشور به بیش از 14 هزار و 570 میلیارد تومان می‌رسد.
دراین روز همچنین ارزش بازار بورس تهران نیز با رکوردشکنی دوباره به 3830 هزار میلیارد تومان رسید. با افزوده ارزش بازار 725 هزار میلیارد تومانی فرابورس ایران این رقم به 4555 هزار میلیارد تومان می‌رسد که فاصله زیادی از حجم نقدینگی کل گرفته است.
روز گذشته که با بالاترین رشد روزانه شاخص بورس همراه بود، نمادهای فولاد با 2 هزار و 799 واحد، فارس با 2 هزار و 63 واحد، پارس با هزار و 988 واحد، فملی با هزار و 974 واحد و تاپیکو با هزار و 821 واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشتند.
در میان شاخص‌های صنعت نیز صنعت شیمیایی در صدر جدول رشد قرار داشت و پس از آن صنعت فلزات اساسی، بانک‌ها، سرمایه گذاری‌ها، چند رشته‌ای صنعت و محصولات فلزی رتبه‌های بعدی را از آن خود کردند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم دیروز یکدست سبز بودند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 11 هزار و 269واحد، کل (هموزن) 11 هزار و 251 واحد، قیمت (هموزن) 7 هزار و 465 واحد، آزاد شناور52 هزار و 668 واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب 31 هزار و 654 و 82 هزار و 956 واحد رشد کردند.
رشد 47.7 درصدی ارزش بازار در 31 روز
تنها در 14 روز کاری اردیبهشت ماه سال‌جاری ارزش بازار بورس تهران 47.7 درصد افزایش یافته است. در آخرین روز کاری فروردین ماه ارزش بازار بورس 2593 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم به 3830 هزار میلیارد تومان در روز گذشته رسیده است. اما با مقایسه ارزش بازار نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته شاهد رشد 106 درصدی این شاخص هستیم به طوری که ارزش بازار از 1857 هزارمیلیارد تومان به 3830 هزار میلیارد تومان رسیده است.
همچنین شاخص کل بورس نیز نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته با رشد 98.9 درصدی مواجه شده که حاکی از رشد نزدیک به دو برابری (1.98 برابری) آن است. این در شرایطی است که شاخص کل بورس در مقایسه با ابتدای سال گذشته 5.7 برابر (471درصد) شده است.
فتح ابرکانال‌ها در کم‌ترین زمان
گفتنی است پس از فتح کانال 500هزار واحدی در 6 اسفند سال گذشته در بورس تهران، شاخص در مدت 26روز کاری توانست در روز 23 فروردین امسال کانال 600 هزار واحدی را فتح کند. اما فتح ابرکانال‌های بعدی با سرعت بسیار بیشتری رخ داده است به‌طوری که تنها در 7روز کاری شاخص ابرکانال 700هزار واحدی را تسخیرکرد و 5 روز کاری طول کشید تا در روز 8اردیبهشت جاری از کانال 800 هزار واحد عبور کند. فتح کانال 900 هزار واحدی نیز تنها در 3روز کاری اتفاق افتاد و اکنون که شاخص ابرکانال یک میلیون واحدی را فتح کرده در یک بازه 5 روزه ممکن شده است.
رئیس سازمان بورس: برخی رشد شاخص را زیر سؤال می‌برند
درحالی برخی کارشناسان نسبت به تداوم روند صعودی شاخص بورس خوشبین نیستند که رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعتقاد دارد، هیچکس نمی‌تواند بگوید شاخص بورس بالا یا پایین‌تر از ارزش واقعی است.
حسن قالیباف اصل با بیان اینکه برخی سعی می‌کنند رشد بازار سرمایه را زیر سؤال ببرند، اظهار کرد: اینکه سرنوشت شاخص بورس چه می‌شود، به تحولات آینده بستگی دارد.
به‌گزارش ایسنا، معاون وزیر اقتصاد دیروز در نشست خبری «ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت» با بیان اینکه بازار سرمایه به مأمنی برای سرمایه‌گذاری مردم تبدیل شده است، گفت: این میزان پول به هر سمت دیگری برود باعث تورم در جامعه می‌شود. اما زمانی که وارد بازار سرمایه می‌شود باعث رونق خواهد شد.
وی ادامه داد: سهامدار عمده سهام را عرضه می‌کند و از پولی که جمع می‌کند می‌تواند پروژه‌ای جدید آغاز کند. این‌ روزها وقتی صحبت از رشد بازار سرمایه می‌شود، برخی سعی می‌کنند آن را زیر سؤال ببرند. سازمان بورس نمی‌تواند جلوی کسی را بگیرد، ناظر بر بازار نظارت می‌کند؛ ما سال‌ها تلاش کردیم سفره بازار سرمایه بزرگ شود و مسئولیت با خود سرمایه‌گذار است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اینکه سرنوشت شاخص بورس به تحولات آینده بستگی دارد، اظهار کرد: قیمت هر سهم براساس انتظارات مشخص می‌شود. درواقع عرضه و تقاضا در بازار قیمت را مشخص می‌کند. در حال حاضر باید به افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه به‌عنوان یک فرصت برای بنگاه‌های اقتصادی نگاه کرد.
قالیباف اصل با تأکید بر اینکه بازار سرمایه فرصت بی‌نظیری را برای رشد اقتصاد ایجاد کرده است، اظهار کرد: بنگاه‌ها باید از این فرصت استفاده کنند. اینکه برخی قیمت‌ها بی‌رویه بالا می‌رود، مسئولیتش با سرمایه‌گذار است که سهمی را ارزان نخرد.
وی با اشاره به شعار سال‌جاری عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان جهش تولید را برای امسال انتخاب کرده‌اند و اصل اولیه تولید تأمین مالی است که فرصت آن در حال حاضر در بازار فراهم بوده است. در واقع مسیر اصلی جهش تولید از بازار سرمایه است و من توصیه می‌کنم بنگاه‌ها و هلدینگ‌ها از این فرصت استفاده کنند.
صدور ۳۰ میلیون کد بورسی برای مشمولین سهام عدالت
قالیباف اصل در ادامه با بیان اینکه تعداد مشمولان سهام عدالت حدود ۵۰ میلیون نفر است، اظهار کرد: این به این معنی است که ۵۰ میلیون سهام‌دار جدید به بازار سرمایه اضافه می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: افرادی که غیرمستقیم سهام عدالت خود را مدیریت کنند به نوعی از طریق ۳۰ شرکت سرمایه‌گذار استانی وارد بورس می‌شوند زیرا این ۳۰ شرکت موظف هستند برای پذیرش در بورس یا فرابورس اقدام کنند و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذار استانی قابلیت معامله را پیدا می‌کند. در ادامه مراسم حسین فهیمی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت با بیان اینکه افرادی که قصد مدیریت مستقیم سهام خود را دارند باید در سامانه اعلام کنند، گفت: حدود ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند و تاکنون برای حدود ۳۵ میلیون نفر که مشخصات هویتی آنها از سوی ثبت احوال تأیید شده بود و شماره شبای آنها ثبت شده بود، کد بورسی صادر شده است.
10 خرداد آغاز خرید و فروش سهام عدالت
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: فرصت انتخاب گزینه آزادسازی سهام عدالت تمدید نمی‌شود.در نشست خبری ستاد راهبری آزاد‌سازی سهام عدالت رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: 20 روز تا پایان زمان انتخاب گزینه آزادسازی سهام عدالت در سایت سازمان فرصت باقی مانده است و این فرصت تمدید نمی‌شود.
علیرضا صالح افزود، بعد از 8 خرداد تکالیفی برعهده ما خواهد بود که بلافاصله باید انجام شود تا بتوانیم در تابستان تعیین تکلیف آزاد‌سازی یا مدیریت سهام توسط تشکل‌های استانی انجام شود‌.رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: تاکنون چندین جلسه برای نحوه مدیریت سهام افراد مشمول و خواهان آزاد‌سازی برگزار شده است.
وی گفت: از تاریخ ابلاغیه رهبر معظم انقلاب برای آزاد‌سازی سهام عدالت مردم به‌مدت یک ماه فرصت دارند که شیوه مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم سهام عدالت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه سهام عدالت انتخاب کنند که البته از آن تاریخ 10 روز گذشته و تنها 20 روز تا ساعت 24 هشتم خرداد ماه مانده که بعد از آن این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی‌شود.
صالح در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مشمولان سهام عدالت در چه تاریخی می‌توانند نسبت به فروش خود در بورس اقدام کنند، اظهار داشت: تا تاریخ هشتم خردادماه لیست مدیریت سهام عدالت با دو روش مستقیم و غیرمستقیم تعیین می‌شود.
وی افزود: هشتم خردادماه روز پنجشنبه است و تمام تلاش ما این است تا پایان ساعت کاری روز شنبه دهم خردادماه لیست کامل را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه دهیم.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید کرد: از این تاریخ به بعد درباره سایر امور مانند امکان فروش سهام، شورای عالی بورس تصمیم‌گیری می‌کند و زمانبندی‌ها مشخص خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7343/8/542766/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها