اخبــــار



رئیس سازمان رگولاتوری:
سرعت اینترنت هنوز به قبل کرونا نرسیده است

به‌گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با شیوع کرونا و افزایش مصرف اینترنت در کشور، میانگین سرعت اینترنت موبایل که پیش از این حدود ۱۱ مگابیت‌برثانیه بود، به پنج مگابیت‌برثانیه رسید و اکنون با اقداماتی که انجام شده به حدود ۹مگابیت‌برثانیه رسیده که هنوز هم بسرعت قبل نرسیده است.
به‌گزارش ایسنا، حسین فلاح جوشقانی گفت: یک بخشی از این اقدامات، نیاز به تقویت شبکه داشت و بخشی هم بحث دسترسی از طریق رادیو و باندهای فرکانسی بود. برای این کار باید تعداد BTS هایمان را دو برابر می‌کردیم، اما در کوتاه‌مدت امکان ندارد که ظرفیت BTS را چند برابر کنیم چرا که همین الان هم در تهران برای BTS زدن مشکل داریم، چون هم مردم مخالف هستند هم دریافت مجوزهای لازم سخت است. اما در نهایت با اقداماتی که انجام شد از جمله اشتراک‌گذاری فرکانس توانستیم سرعت را بهبود دهیم و تا حدود قبل برسانیم.
فلاح جوشقانی با اشاره به افت کیفیت در حوزه اینترنت ثابت، اظهار کرد: به‌دلیل افزایش ظرفیت و بخصوص برای اینکه بتوانیم بارشبکه موبایل را هم کم کنیم، ارائه بسته‌های رایگان هم باعث شد ترافیک بیشتر شود و افت کیفیت ایجاد شد. با اقداماتی از جمله افزایش ظرفیت انتقال در شبکه و کمک مخابرات در مراکز مختلف که تراکم ترافیکی بود، ظرفیت‌ها افزایش یافت و اکنون حوزه فیکس هم به قبل ازشرایط قبلی رسیده است. زمانی میانگین سرعت هشت مگابیت‌ برثانیه بود و الان به حدود هفت رسیده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: چنین مواردی قطعاً در رتبه ما در بین‌الملل تأثیر داشته و رتبه ما را در دنیا پایین آورده است. با اقداماتی که انجام گرفته هم ممکن است به قبل از شرایط کرونا نرسیم اما به چیزی که بوده بیشتر نزدیک خواهد شد.

عملکرد اپراتورها در محاسبه حجم اینترنت رصد می‌شود

مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری از رصد و نظارت دوره‌ای بر عملکرد اپراتورها در محاسبه حجم ترافیک بسته‌های اینترنت خبر داد و گفت: بسته‌های اینترنت باید به تأیید رگولاتوری برسد.
به‌ گزارش مهر، محمد امامی در خصوص اظهار نارضایتی کاربران از اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنت، گفت: رگولاتوری بررسی و نظارت دوره‌ای بر حجم ترافیک مصرفی کاربران اپراتورهای ثابت و همراه را در دستور کار قرار داده است. به این معنی که حجمی که در بسته اینترنت به مشترک فروخته می‌شود، در بازه‌های مشخص به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد تا بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام نرسد و همان حجمی که به مشترک فروخته شده، توسط وی مصرف شود. وی با تأکید بر اینکه نظارت بر عملکرد اپراتورها در فروش بسته‌های اینترنت، از سوی رگولاتوری پیگیری می‌شود، ادامه داد: علاوه بر این نظارت کلی، اگر کاربری در این زمینه شکایتی داشته باشد نیز، این شکایت به‌صورت موردی بررسی می‌شود. اما از آنجا که ممکن است موردی وجود داشته باشد اما کسی متوجه نشود، باید برنامه نظارتی در خصوص حجم بسته‌ها به‌صورت دوره‌ای صورت گیرد.
امامی خاطرنشان کرد: در این مدل نظارتی، مشخص خواهد شد که آیا تمامی اپراتورهای ثابت و همراه که در کشور فعالیت می‌کنند عملکرد مناسبی نسبت به بسته‌های اینترنتی که به کاربر می‌فروشند دارند یا خیر و آیا بسته‌ای که می‌فروشند همان حجمی است که فروختند یا کمتر است. این مقام مسئول در رگولاتوری افزود: بسته‌ای که کاربر خریداری می‌کند باید حجمی معادل مصرف اینترنت بین‌الملل کاربر یا دو برابر مصرف داخلی یا تلفیقی از این دو به‌صورت شناور باشد. به این معنی که زمانی که بسته‌ای با ۴۰ گیگابایت مصرف منصفانه برای کاربر فعال می‌شود، کاربر می‌تواند ۴۰ گیگ اینترنت بین‌الملل مصرف کند یا معادل ۸۰ گیگ، مصرف داخلی داشته باشد. اما اگر قرار است تلفیقی از این دو باشد، باید به‌صورت شناور به هر میزان مصرف اینترنت بین‌الملل، دو برابر مصرف داخلی داشته باشد.
امامی گفت: پس از اتمام مصرف منصفانه، در صورتی که هنوز بسته کاربر به اتمام نرسیده باشد، اپراتور باید سرعت پایه را برای کاربر برقرار کند و اگر سرویس را قطع کند، تخلف کرده و با آن برخورد می‌شود. وی در مورد ارائه برخی بسته‌های اینترنت با عنوان «نامحدود» توسط اپراتورها که دارای حجم مصرف و سرعت مشخص است، تأکید کرد: رگولاتوری با بسته‌های اینترنتی اغوا‌کننده و دارای ابهام برخورد می‌کند؛ اگر در بسته اینترنتی، چارچوب مصوبه رگولاتوری رعایت نشده باشد تخلف است و اپراتور باید نسبت به آن پاسخگو باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7343/13/542785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها