با بهانه جویی‌های امریکا

قطعنامه آتش بس جهانی تصویب نشد




وصال روحانی/ جدید‌ترین تلاش‌ها برای برقراری یک آتش‌بس جهانی در بحبوحه شیوع کرونا در سطح جهان مانند کوشش‌های قبلی با شکست مواجه شده و این بار امریکا است که به بهانه نوع توصیف سازمان بهداشت جهانی در قطعنامه آتش‌بس مانع تحقق این رویداد شده است.
به گزارش روزنامه «گاردین» امریکا در حالی جمعه شب مانع صدور این قطعنامه شد که شورای امنیت سازمان ملل هفت هفته است روی اصول و ویرایش این طرح و چگونگی اجرای آن کار می‌کند. ابتکار اولیه برای برقراری آتش‌بس توسط آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل صورت گرفت اما امریکا مدعی است در بیانیه جدید صادر شده بیش از حد روی اسم و نقش سازمان بهداشت جهانی در راه مبارزه با کرونا تأکید شده است. این در حالی است که دونالد ترامپ همین سازمان را متهم به قصور فراوان در راه سرکوب این بیماری مهلک کرده است. به ادعای ترامپ که البته اسناد محکمه پسندی پشت آن نیست سازمان بهداشت جهانی با همدستی چین با پنهان نگه‌داشتن اطلاعات ذیقیمت اولیه‌اش درباره بسط کرونا، دنیا را به شرایط اسفبار ماه‌های اخیرش در تقابل با این اپیدمی رهنمون کرده است.
چین که در تدوین و نشر ابلاغیه‌های قبلی برخی مخالف خوانی‌ها را از خود بروز داده بود، با بیانیه فعلی مشکلی ندارد و معتقد است سهم بایسته‌ای به «سازمان بهداشت جهانی» در این پروسه داده شده است. روسیه هم اعتقاد دارد بیانیه زمانی کامل و صلح و عدل موقعی جاری می‌شود که امریکا تحریم‌های وسیعش روی کشورهایی همچون ایران را به‌کلی لغو یا معلق کند تا آنها بتوانند با امکانات بیشتری به تقابل با کرونا بپردازند. به‌نظر می‌رسد امریکا به جز مورد آخر بقیه موارد را پذیرفته باشد اما روز گذشته موضع ترامپ تغییر یافت و اعلام شد امریکا از نوع اشاره به نقش سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌های بهداشتی جهان در قطعنامه تازه سازمان ملل راضی نیست و آن را خلاف واقعیت می‌داند. یک مقام نزدیک به پروسه مذاکرات گفت: «شاید هم امریکا بپذیرد این قطعنامه اجرایی شود اما مشخص است، به‌گفت‌وگوها و توجیه‌های بیشتری در این ارتباط نیاز است». این مقام افزود: «در وضعیت فعلی سازمان ملل باید نسخه‌ای غیر فراگیر از آتش‌بس مورد نظرش را در سطح دنیا جاری سازد یا امریکا را متقاعد به پذیرش قطعنامه فعلی کند که مورد دوم کار بسیار سختی خواهد بود.»
به گزارش «فرانس پرس»، کارشناسان می‌گویند هرچند این قطعنامه سمبلیک و آتش‌بس واقعی دور از دسترس است اما تأمین آن یک‌«پز» مناسب برای روحیه‌بخشیدن به مردم رنجور شده براثر کرونا در سطح دنیا بود و به‌یک فتح‌باب در روزهای تاریک اخیر تبدیل می‌شد. قرار است مذاکرات مربوط به قصد احیا و در نهایت تصویب این قطعنامه این هفته ادامه یابد و شورای امنیت راه‌ها و گریزگاه‌های تازه‌ای را برای قانع کردن امریکا دنبال کند اما توقف تازه در اجرای یک آتش بس فراگیر سند قاطعی در زمینه ناتوان بودن «سازمان ملل» در اجرای اهدافش و ایجاد دنیایی است که مصلحت و سلامتی انسان‌ها در آن حرف اول را بزند و حق وتو که سال‌ها است شامل حال قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت شده، همچنان بسیاری از امور حق و الزام‌های دوست را پشت دیوار بلند تصویب متوقف نگه داشته است. نیکولاس دوریوری سفیر فرانسه در سازمان ملل دیروز گفت: «ما به تلاش‌‌مان برای تصویب قطعنامه ادامه خواهیم داد، البته به شرطی که به ما امکان و مجال این‌کار را بدهند.»
جالب‌تر و تلخ‌تر اینکه هفته جاری مصادف با هفتادوپنجمین سال پایان جنگ جهانی دوم است و در چنین مناسبت مهمی امریکا مانع برقراری ولو صوری یک آتش‌بس فرآگیر در سطح دنیا به بهانه‌های واهی شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7343/4/542813/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها