«یونیفل»، هدف جدید امریکا و اسرائیل علیه حزب الله




زهره صفاری/ شامگاه جمعه، سید حسن نصرالله در نطقی تلویزیونی به اسرائیل تاخت و خلع سلاح مقاومت را زمینه ساز آسیب‌پذیری لبنان دربرابر زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و همپیمانانش عنوان کرد. وی گفت: «آنها می‌خواهند مقاومت سلاحش را زمین بگذارد و کشور را بدون حمایت رها کند تا اسرائیل هر کاری می‌خواهد انجام دهد.»
این اظهارات رهبر مقاومت لبنان که پاسخی بر فشارهای اخیر امریکا و اسرائیل به سازمان ملل برای افزایش اختیارات نیروهای حافظ صلح مستقر در لبنان(یونیفل) بود، تنها چند روز پس‌از انتشار حرف‌های «دنی دنون»، فرستاده اسرائیل در سازمان ملل، واکنش مقاومت را در پی‌داشت. به‌گزارش «تایمز اسرائیل»، «دنون» در جلسه ویدئویی با دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه محدودیت اختیارات نیروهای یونیفل در جنوب لبنان، آنها را در کنترل گروه‌های مبارز بویژه مقاومت ناکام کرده است، خواستار تغییر دستور کار این گروه تا پیش از تمدید تابستانه مأموریت آنها شد و ادعا کرد: «حزب‌الله مانع از حضور یونیفل در مقرهای خود می‌شود. در واقع آنها هر روز محدودیت‌های بیشتری پیدا می‌کنند در حالی که با توجه به اهدافشان باید در آزادی کامل باشند. بسیاری مواقع نیروهای یونیفل اجازه بررسی مکان‌های مشکوک را ندارند. نمونه آن هم تونل‌های مخفی حزب‌الله است که به‌خاطر خصوصی بودن املاک هرگز اجازه ورود به آن را پیدا نکردند.»
یونیفل مشتمل بر بیش از 9 هزار و 400 نیروی زمینی و بالای 850 نیروی دریایی است و بودجه یکساله آن تا سال گذشته 474 میلیون دلار تخمین زده شده است. از همین رو با توجه به اینکه امریکا بخش زیادی از بودجه یونیفل را تأمین می‌کند اگر فعالیت‌های آن را در جهت منافع خود مؤثر نبیند، ممکن است پولی پرداخت نکند. این چیزی بود که «دنون» هم به طور ضمنی در سخنان خود به آن اشاره کرده بود.
حزب الله؛ هدف امریکا و اسرائیل
جنجال قدیمی امریکا و اسرائیل بر سر تغییر مأموریت «یونیفل» بعد از توئیت «کلی کرافت»، نماینده دائمی امریکا در سازمان‌ملل بار دیگر مانند زخم کهنه‌ای سرباز کرد. او در این توئیت ادعا کرده بود: «لبنان بحران سختی را پیش رو دارد بنابراین باید فرصت‌های اقتصادی را از دست نداده و به فساد پایان دهد. امریکا همراه لبنان خواهد ماند اما یونیفل در انجام مأموریت‌هایش ناکام مانده و حزب‌الله همچنان سلاح تهیه کرده و با عملیات‌هایش کشور را به خطر می‌اندازد.»
به نوشته «اسپوتنیک»، چارلز ابی نادر، کارشناس مسائل استراتژی و امنیتی لبنان می‌گوید: «فشار امریکا برای حمایت از اسرائیل و ضربه زدن به گروه‌های مبارز بویژه حزب‌الله است. واشنگتن به نوعی بازیگردان اسرائیل است و در عمل پشت اشغالگری‌های آن قرار دارد. حزب‌الله در طول سال‌ها در نقض قطعنامه 1701کاری انجام نداده اما اسرائیل همچنان با نفوذ به حریم هوایی لبنان و منطقه امتداد آبی، مرزها را ناامن می‌کند.»
به اعتقاد تحلیلگران سایت «الگمینر»، امریکا برای نیل به هدف خود دولت لبنان را تحت فشار قرار می‌دهد تا آنها با ایجاد اصلاحاتی در قطعنامه سازمان ملل، تحرکات یونیفل را گسترده‌تر کنند. این فشارها می‌تواند شامل تحریم تجهیزات و قطع آموزش‌های مشترک نظامی باشد. البته جدا از این فشارهای خارجی برخی سیاستمداران داخل لبنان نیز که همواره همسو با امریکا حرکت کرده‌اند، تلاش می‌کنند در راستای خواسته‌های واشنگتن قدم بر دارند. یکی از آنها «سعد حریری»، نخست‌وزیر سابق لبنان است که به صراحت خواستار محدودیت حزب‌الله شده است. این دشمنی‌های آشکار داخلی گرچه می‌تواند به سود امریکا و اسرائیل تمام شود اما نباید فراموش کرد پیش از این نیز با وجود تلاش‌های امریکا و هم پیمانانش، روسیه و فرانسه مانع از تغییر دستور کار یونیفل شدند، بنابراین ممکن است حافظان صلح سازمان ملل، تابستان امسال نیز با همین رویکرد ادامه دهند. ضمن آنکه در داخل لبنان نیز مردم این کشور به یاد دارند که در جنگ 33 روزه سلاح حزب‌الله بود که آنان را نجات داد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7343/4/542815/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها