تأکید روحانی بر حل مشکل متکدیان و معتادان متجاهر:

کمک به اقشار آسیب پذیر وظیفه بزرگ همگانی است




رئیس جمهوری با تأکید بر اهمیت همکاری دولت و مردم برای حل مشکلات به نقش گروه‌های مردم نهاد (سمن‌ها) برای کمک به نیازمندان اشاره کرد و گفت: سمن‌ها برای تأثیرگذاری در جامعه و برای جذب امکانات جامعه باید برند خود را معتبر کنند.
به‌گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر شنبه در دیدار فعالان اجتماعی، خیرین و مدیران سازمان‌های مردم نهاد خیریه در سالن شهید بهشتی اظهارداشت: امام مجتبی(ع) امام صلح بود امام صبر بود و امام احسان و نیکوکاری بود. به گفته وی، ائمه در شهامت و شجاعت ایثار و فداکاری همه مثل هم بودند. اما در یک مقطع تاریخی برای امام حسین(ع) شرایطی پیش آمد که مظهر ایثار و فداکاری و ثارالله شد. همه ائمه هدی دارای مظلومیت فراوان بودند اما در زندگی امیرالمؤمنین ما اوج مظلومیت را مشاهده می‌کنیم.
 رئیس جمهوری گفت: الان نمی‌دانم آیا یک کشور یا جامعه‌ای داریم که هیچ مشکلی نداشته باشد یعنی در آن جامعه فقیر نباشد گرسنه نباشد معلول که بالای سرش سرپرست باشد وجود نداشته باشد بعید می‌دانم. همه جا اینها هست حتی کشورهایی که خیلی پولدار هستند وضع اقتصادی خوبی دارند می‌بینید که حتی کنار فرودگاه بین‌المللی‌شان یک عده در حلبی آباد زندگی می‌کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه مشکلات کشور را باید حل کرد و در این مسیر یک بخشی وظیفه دولت است و بخشی هم وظیفه مردم، ادامه داد: مردم البته پایه اصلی هستند یعنی اگر ملتی در یک موضوعی به حرکت دربیاید قدرتش از دولت به مراتب بیشتر است پس در امر خیر و در امر کمک به دیگران اولین قدم این است که مردم را آگاه کنیم و همه وظیفه کمک داریم و به آنها بگوییم که کمک آنها مؤثر است ولو اینکه کم باشد.
روحانی افزود: البته یک سری معضلات هست که به نظر من در ظاهر جامعه ما نباید نمود داشته باشد و مقابله با آن وظیفه دولت‌هاست یعنی ما مثلاً سر چهارراه می‌رویم یک بچه‌ای هست آنجا به‌عنوان تکدی ایستاده حالا دو نفر سه نفر یا پنج نفر شش نفر یا حالا به‌صورت باند هستند رئیس دارند تشکیلات دارند برای خودشان. اینها کار دولت است که با آن مبارزه کند. ممکن است این بچه نیازمند باشد از روی نیازمندی رفته توی جمعی که او هدایت می‌کند اینها وارد باند شده‌اند یا نه حالا آمده سر خیابان و این شدنی است.
رئیس‌جمهوری گفت: تبریز چنین ادعایی دارد و من هم در تبریز ندیدم هرچه رفتم که تکدی در تبریز دیده شود هم خودشان می‌گویند نیست هم ما الان از مسئولان می‌پرسیم می‌گویند نیست هم خود من هم تبریز رفتم دقت کردم یعنی توی خیابان‌ها که می‌رفتم کاملاً حواسم بود که ببینم این درست است یکی نظافت این شهر یکی نبودن متکدیان است این برای یک شهر خیلی افتخار است.
روحانی با اشاره به‌گزارش‌های اجتماعی در تبریز گفت: شنیده‌ام که در آنجا معتاد متجاهر نیست و این خیلی مهم است. ممکن است یک فردی در جامعه‌ای معتاد باشد، اما مهم است که متجاهر آن در خیابان نباشد و نمود نداشته باشد البته باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که فرد به سمت اعتیاد پیش نرود ولی اگر چنین اتفاقی رخ داد؛ او را نجات دهیم. رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه تهران و کل کشور هم باید مانند تبریز قدرت جمع‌آوری معتادان و متکدیان متجاهر از خیابان‌ها را داشته باشند، گفت: وزیر کشور می‌دانند من روی این موضوع از قدیم حساس هستم و به مسئولان می‌گفتم، نگذاریم در خیابان متکدیان حضور و نمود داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه برند سمن‌ها و خیرین باید معتبر بماند، افزود: وقتی یک خیریه یا مرکز نگهداری سالمندان با یک نام تأسیس می‌شود باید به گونه‌ای باشد که همه به آن اعتماد کنند. آن مرکز جایگاهی می‌شود که هر فردی می‌خواهد نذری بدهد به آنجا می‌برد؛ ایجاد اعتماد بسیار مهم است.
روحانی یادآورشد: هم معتقدیم و هم می‌دانیم کاری که مردم می‌توانند انجام بدهند به مردم واگذار کنید آنها بهتر از مسئولان انجام می‌دهند. اگر خانه سالمند را به یک خیر بدهیم اداره کند بهتر از ما اداره می‌کند مردم همیشه بهتر از دولت کار را اداره می‌کنند طبیعی است برای اینکه ذوق، اندیشه و داوطلب است.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: کار دولتی با کار مردمی متفاوت است تا جایی که ممکن است کار را به مردم بدهیم دولت باید کمک، نظارت و حمایت کند این‌ها کار دولت است. اینکه در گندم خودکفا هستیم اگر دولت می‌خواست این کار را بکند نمی‌توانستیم خودکفا بشیم. کشاورزان کار و تلاش می‌کنند.
روحانی یکی از مصداق‌هایی که نیاز است خیرین ورود کنند را ساخت خوابگاه برای دانشجویان و همراهان بیماران در بیمارستان‌ها دانست و گفت: در خارج از کشور بیمارستان‌هایی است که در درون خودشان هتل هم دارند. حالا ما اگر در داخل بیمارستان نداریم، بیرون از بیمارستان یک مکانی را برای این همراهان درست کنیم.
رئیس جمهوری ادامه داد: اینکه یک شخصی که خودش یک مدتی کارتن خواب بوده، بیاید و ما به وی کمک کنیم که مدیریت آن بخش را به عهده بگیرد. البته نمونه‌هایی در بهزیستی داریم، کسی که همان‌جا بزرگ شده، خود وی مدیر آن قسمت شده است. اینها بهتر لمس می‌کنند و بهتر درک می‌کنند و بهتر می‌توانند اداره کنند. اگر می‌خواهیم معتادان را اداره کنیم، در میان معتادانی که عده‌ زیادی پاک شده‌اند و برای یک مدتی هم مشخص است که بازگشت برای آنها نیست، اینها بیایند و مسئول بشوند. زیرا اینها بهتر درک می‌کنند شرایط آن معتاد چگونه است تا شخص غریبه‌ای که اصلاً نبوده و نمی‌داند که اعتیاد چیست و می‌خواهد بیاید اینها را سرپرستی کند. این نکته مهمی است که ما باید دنبال کنیم.
روحانی با اشاره به مواجهه ایران با بیماری کرونا هم گفت: یکی از رهبران یکی از کشورها که چند روز پیش با من صحبت می‌کرد، می‌گفت ما دچار حیرت هستیم که شما با این تحریم شدید چگونه توانستید این چند ماه با این فشار کرونا کشور را اداره کنید؟رهبر دیگری که جزو همسایگان ما است، تعبیری کرد و گفت هر وقت من به یاد کرونا و به یاد شما می‌افتم، به یاد ایرانی می‌افتم که در این فشار شدید تحریم است چگونه می‌خواهد کشور را اداره کند؟


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7343/1/542839/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها