اولتیماتوم به اسرائیل روی خط قدس



زهره صفاری
خبرنگار
«برای سورپرایز بزرگ آماده باشید»، تهدیدی هراسناک زیرنویس تصویری شعله ور از پایتخت تجاری اسرائیل، پیامی بود که ساعاتی پیش‌از آغاز جهانی تظاهرات روز قدس، روی سایت‌های اسرائیلی نقش بست. گرچه سران رژیم صهیونیستی این حمله هکری را بسیار ناچیز خواندند اما آن‌طور که «المانیتور» به نقل از رسانه‌های رژیم صهیونیستی نوشته، بیش از هزار سایت سازمان‌های بزرگ و کوچک در اسرائیل این تهدید را دریافت کردند. هنوز هیچ کس مسئولیت این حمله بزرگ هکری را نپذیرفته اما به نظر می‌رسد پیام آن بخوبی به اشغالگران رسیده؛ «خطر بیخ گوش اسرائیل است.»
امسال روز جهانی قدس در خطر همه‌گیری ویروس کرونا از خانه‌ها و روی خط آنلاین توئیتر، فیس‌بوک و یوتیوب برگزار شد. برخی‌ها هم پرچم فلسطین را از پنجره‌های خانه‌هایشان به اهتزار درآوردند تا کرونا نیز نتواند سایه امنی برای اسرائیل دربرابر خشم جهانیان باشد. امسال با وجود همه محدودیت‌ها صدای اعتراض‌ها بلندتر از سال‌های گذشته به‌گوش اسرائیل و حامیانش رسید. چراکه تظاهرات مجازی نه نیاز به اجازه دولت داشت و نه حضور در خیابان‌ها و معترضان با گوشی‌های موبایل و رایانه‌هایشان به این گردهمایی بزرگ پیوستند تا آن را باشکوه‌تر از هر سال برگزار کنند.
سازمان حقوق بشر اسلامی با تأکید بر حمایت 100 کانون فعالان مدنی، یهودیان ضدصهیونیستم و گروه‌های حقوق بشری از برگزاری این همایش بزرگ جهانی با هشتگ «روز قدس 2020»(#AlQudsDay2020) در یوتیوب، توئیتر و فیس‌بوک خبر داد. همچنین استادان دانشگاه و رهبران سیاسی برجسته جهانی در بسیاری از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه، هند، پاکستان، چین و... نیز با حضوری میلیونی به این اعتراض گسترده پیوستند تا پایان آپارتاید اسرائیلی را فریاد بزنند. مردم عراق اما فارغ از تهدید کرونا در چندین شهر به خیابان‌ها آمده یا با رژه خودرویی، فریاد خشم خود را بر سر اسرائیل و هم پیمانانش آوار کردند.
 در همین حال به نوشته «ایرنا»، گروه‌های مقاومت فلسطین با انتشار بیانیه‌ای خواستار تشکیل جبهه ملی، عربی و اسلامی برای مقابله با جریان عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی شدند. این گروه‌ها در روزهایی که دولت متزلزل ائتلافی «نتانیاهو» با حمایت امریکا برای اجرای معامله قرن «دونالد ترامپ» تصمیم بر الحاق کرانه باختری و یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی دارد، اهمیت این اتحاد را بیش از گذشته اعلام کردند.
سیاست زور اسرائیل محکوم به شکست است
تحلیلگران «الجزیره» نیز معتقدند اگر فلسطینی‌ها بتوانند از ظرفیت‌های خود برای ارتباط با اروپا، امریکای لاتین، آفریقا و بسیاری از حامیان بین‌المللی‌شان استفاده کنند، سیاست زور و تجاوزکاری اسرائیل محکوم به شکست خواهد شد. شاید آنچه سران رژیم صهیونیستی از یاد برده‌اند ماهیت عربی و اسلامی فلسطین است که می‌تواند حمایت جامعه عرب را به همراه داشته باشد. نمونه آن موضع اخیر حمایتی عربستان در تشکیل دولت مستقل فلسطینی و مخالفت با طرح‌های اسرائیل در الحاق کرانه باختری است. از سوی دیگر بسیاری از کشورهای اسلامی زخم خورده غرب هستند و همبستگی آنها با فلسطین، خطر بزرگی برای صهیونیسم و حامیانش به شمار می‌روند. فلسطین حامیان دیگری نیز در میان یهودیان ضدصهیونیسم دارد که می‌توانند درست مانند سفیدپوست‌ها در دوران آپارتاید آفریقا، با همبستگی همه جانبه با فلسطین، اسرائیل را به زانو درآورند. فلسطین باید برای حفظ آرمان‌هایش خط مشی جدیدی را تعیین کند. تنها در این شرایط است که سیاست‌های خصمانه رژیم صهیونیستی، به‌جای ضربه به فلسطین، خود را از درون نابود می‌کند.

قطع روابط با اسرائیل و امریکا

رئیس جنبش آزادیبخش فلسطین روز پنجشنبه از قطع تعاملات توافق شده امنیتی فلسطین و اسرائیل خبر داد. گرچه بسیاری از تحلیلگران این اظهارات «محمود عباس» را مانند گذشته بلوفی سیاسی خواندند اما این بار «صائب عریقات» دبیر کل این جنبش با اعلام قطع روابط با سازمان سیای امریکا و اسرائیل، بر جدی بودن این تهدید صحه گذاشت. وی در گفت‌و‌گو با «رویترز» گفت: «اظهارات رئیس جمهوری امریکا، سبب قطع تعاملات امنیتی با سازمان سیا شد.» به نوشته «المانیتور»، «دنیس راس»، نماینده سابق امریکا در خاورمیانه، از آنجا که این سازمان پل ارتباطی امریکا و فلسطین است، آن را به زیان هر دو طرف خواند و گفت: «این شرایط سوءتفاهمات را بالا برده و تنش آفرین می‌شود.» از سوی دیگر قطع معاهدات امنیتی با اسرائیل که به نوشته «تایمز اسرائیل» هم از سوی نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و هم مقامات اسرائیلی تأیید شده است، نفوذ گروه‌های مقاومت به مناطق اشغالی را در پی داشته و خطرات تازه‌ای را پیش روی دولت ائتلافی قرار می‌دهد که می‌تواند «بنی گانتس» و حزب آبی و سفیدها را از تحقق الحاق منصرف کند. این در حالی است که «نیکولای ملادنوف»، فرستاده ویژه سازمان ملل در خاورمیانه نیز خواستار لغو اجرای طرح الحاق کرانه باختری شد: «اسرائیل باید تهدیدات خود را در این باره تمام کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7354/4/543925/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها