در انجام تست‌های کرونا علامت سؤال‌هایی وجود دارد اما

همچنان قرار بر برگزاری لیگ است





گروه ورزش/ این روزها تب و تاب برگزاری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران بالا گرفته اما سرنوشت آن مشخص نیست. مهم‌ترین مسأله در حال حاضر تست‌های کروناست که باید برای تیم‌های مختلف شرایط یکسانی وجود داشته باشد و مقوله دیگر نظارت بر انجام تست‌هاست. محمد جواهری مدیرعامل گل گهر اعلام کرده تاکنون هیچ ناظری از فدراسیون فوتبال و فدراسیون پزشکی ورزشی در محل تست‌گیری این تیم حضور نداشته و وضعیت به گونه‌ای است که هر تیمی هر جا بخواهد، تست می‌دهد.» این درحالی است که چند روز قبل رضا سعیدی سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد که نظارت انجام تست‌های کرونا به صورت جدی از سوی افسران کنترل سلامت این فدراسیون که به صورت خاص در سراسر کشور آموزش دیده‌اند انجام می‌شود و هیچ گونه مماشاتی در این راستا صورت نخواهد گرفت.
نیاز به 4000 تست کرونا در لیگ برتر
رضا سعیدی در مورد اینکه آیا تست‌هایی که باشگاه‌ها انجام می‌دهند، مورد تأیید فدراسیون‌-پزشکی ورزشی قرار دارد، این پاسخ را داد: «تست‌هایی که انجام می‌شود، توسط آزمایشگاه‌هایی است که تست PCR انجام می‌دهند که قبلاً تأییدیه را از وزارت بهداشت گرفته‌اند. منتها در جلسه‌ روز گذشته (سه‌شنبه) قرار شد که ما 2 یا 3 آزمایشگاه که دقت بالاتری دارند را مشخص کنیم.» او در مورد اینکه تست‌ها گران هستند و به نظر می‌رسد یکی از دلایل باشگاه‌ها که می‌گویند مسابقات تعطیل شود همین‌ مسأله است، به رادیو ورزش گفت: «این درست است. برآوردی که کردیم، فقط در لیگ‌ برتر تا انتهای مسابقات 4 هزار تست لازم است. دیروز در جلسه قرار شد با وزارت بهداشت رایزنی کنیم تا باشگاه‌ها از تعرفه دولتی استفاده کنند.»
پیش‌بینی بیرانوند درباره تیم‌ها
در این شرایط، علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی پوش پرسپولیس در مورد نامه انصرافی 4 باشگاه لیگ‌برتری گفت: «این چهار تیم خیلی زود انصراف دادند و فکر می‌کنم یک هفته قبل از شروع بازی‌ها این تیم‌ها می‌شوند ۹ تا ۱۰ تیم!  مطمئنم دیگر تیم‌ها که می‌گویند ما مورد کرونایی نداریم، یک هفته قبل از مسابقات دارنده می‌شوند و آن موقع وقت برای قرنطینه دو هفته‌ای نیست.»
هیچ بحثی در مورد لغو کامل مسابقات نیست
بر اساس راهنمای گام دوم مبارزه با کووید-۱۹، در صورت وجود بیش از 5 نفر با علایم مثبت، فعالیت تیم مربوطه تا زمان بهبود مبتلایان و کسب گواهی سلامت، معلق خواهد شد. بنابراین موضوع مهم در این بخش، سرنوشت برگزاری مسابقات در صورت تعلیق تیم‌هایی است که تعداد مبتلایان آن‌ها به بیش از 5 مورد باشد و به‌طور حتم چنین اتفاقی، پرونده لیگ دستخوش تصمیمات متفاوتی خواهد کرد. با این حال، سخنگوی فدراسیون پزشکی-ورزشی در مورد اینکه آیا در جلسات صحبتی از تعطیلی مسابقات و لغو لیگ بوده، چنین پاسخ داد: « هنوز هیچ بحثی در مورد لغو کامل مسابقات و لیگ‌برتر نشده و تمام سعی مان را می‌کنیم؛ تا آنجا که بشود با سلامت کامل مسابقات را برگزار کنیم.»
واکنش معاون وزیر بهداشت به ابتلای چند بازیکن
ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص ابتلا بعضی از اعضای تیم‌های فوتبال به بیماری کرونا، چنین واکنشی داشت: «تست‌هایی که کشف شده دستاورد محسوب می‌شود، یعنی اینکه این بازیکنان در جامعه یا در تمرینات انفرادی خود مبتلا شده‌اند. دیروز با مسئولان مربوطه صحبت کردیم. ما یک پروتکل داده‌ایم که مطابق با پروتکل‌های بین‌المللی است و مثل پروتکل‌های کشورهایی که در سطح ما ابتلا داشته‌اند. مانند آلمان، ایتالیا و اسپانیا. آنها تمرینات‌شان را شروع کردند و بوندس لیگا هفته دومش را هم گذرانده است.»
حسینی: بازی‌ها تعطیل شود مدیران سود می‌کنند
سید جلال حسینی کاپیتان پرسپولیس درباره شروع تمرینات پرسپولیس درباره اینکه برخی باشگاه‌ها خواهان تعطیلی لیگ هستند، به ایسنا گفت: «فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید با استفاده از نظرات کارشناسان یک تصمیم قاطع بگیرند. نمی‌شود که یک روز بگویند بازی‌ها انجام می‌شود و یک روز بگویند تعطیل است. ما اصلاً نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی رخ بدهد. اینکه درباره شروع بازی‌ها هر روز یک خبر بشنویم کاری غیرحرفه‌ای است. اگر بازی‌ها تعطیل شود، مدیران سود می‌کنند و به زیان بازیکنان است.متأسفانه بیش‌تر تیم‌های شهرستانی برای دادن تست کرونا مشکل دارند. سازمان لیگ باید یک برنامه‌ریزی مشخص انجام بدهد. اگر قرار باشد هر کسی نظری بدهد و سازمان لیگ هم گوش کند که کار پیش نمی‌رود.»
جلالی: فوتبال باید زندگی با کرونا را یاد بگیرد
مجید جلالی سرمربی گل‌گهر، در ارتباط با مثبت شدن تست برخی از بازیکنان و اعضای این تیم به تسنیم، گفت: «این اتفاق باعث شد فعلاً تمرینات را شروع نکنیم. قرار است نتیجه قطعی تست مشخص شود. افرادی که وضعیت مشکوکی دارند در قرنطینه هستند تا به شرایط طبیعی برگردند.» او درباره اینکه برخی اعتقاد دارند با این شرایط برگزاری بازی‌ها ریسک بزرگی است، خاطرنشان کرد: «این یک بحث کارشناسی است ولی تمام دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که با تعطیل کردن و خانه‌نشینی چیزی درست نمی‌شود و ما باید با این بیماری کنار بیاییم و نکات بهداشتی را تا جایی که ممکن است رعایت کنیم. فوتبال هم به نوعی باید زندگی با کرونا را یاد بگیرد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7357/14/544198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها