منتخبان مجلس یازدهم امروز ترکیب هیأت رئیسه را مشخص می‌کنند

قالیباف نامزد اکثریت برای ریاست




گروه سیاسی/ زنگ آغاز مجلس یازدهم هم به صدا در آمد، مجلسی که ترکیب نمایندگان آن نسبت به دوره قبل حدود 81 درصد تغییر کرده و گرایش سیاسی آن تقریباً زیر و رو شده. برای مجلس یازدهم تا اینجا همه چیز زیر سایه کرونا طی شده؛ چه از انتخاباتش در دوم اسفند و چه رایزنی‌های بعدی منتخبان برای تعیین رئیس و چه حالا مراسم افتتاحیه. مراسمی که سعی شده بود با کمترین میزان میهمان و حتی خبرنگار برگزار شود. آن هم در شرایطی که منتخبان جدید نیز با فاصله نسبت به یکدیگر در صحن مجلس نشسته بودند و مسئولان تشریفات مجلس هم از حاضران می‌خواستند تا جای ممکن ضمن حفظ فاصله خود با دیگران از ماسک و دستکش استفاده کنند. همچنین یثربی مدیرکل تشریفات مجلس با چند بار حضور پشت تریبون مجلس از منتخبان خواست بر اساس پروتکل ستاد ملی مقابله با کرونا از ماسک و دستکش استفاده کنند. خبرگزاری خانه ملت هم گزارش داده که «منتخبان نیز پیش از حضور در جلسه از تونل ضدعفونی رد شده و دمای بدن آنها نیز با دستگاه تب‌سنج سنجیده شد.»
درخواست وزیر کشور از مجلس یازدهم
در ابتدای جلسه افتتاحیه دیروز حسین میرمحمدصادقی معاون قوانین مجلس دهم پشت تریبون قرار گرفت و ضمن ارائه توضیحاتی درباره شیوه کار هیأت رئیسه سنی مجلس یازدهم، اعضای این هیأت رئیسه را به این شرح معرفی کرد؛ سیدرضا تقوی به‌عنوان رئیس، مصطفی میرسلیم به‌عنوان نایب رئیس، روح‌الله نجابت به‌عنوان دبیر اول و محسن فتحی به‌عنوان دبیر دوم. بعد از استقرار هیأت رئیسه سنی در جایگاه اولین دستورکار جلسه، قرائت پیام رهبر معظم انقلاب بود. پس از آن هم معاون اجرایی مجلس و وزیر کشور گزارشی از نحوه انتخابات مجلس یازدهم ارائه کردند. غلامرضا نوری، معاون اجرایی مجلس با اشاره به فعالیت ۱۰ دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «مجلس شورای اسلامی ایران جزو ۱۰ پارلمان برتر جهان در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات است.» وزیر کشور نیز گزارشی از روند برگزاری انتخابات مجلس یازدهم ارائه کرد. رحمانی فضلی در خلال گزارش خود به موضوع اهمیت این دوره انتخابات پرداخت و گفت: این دوره از انتخابات به‌دلیل «اتفاقات آبان ماه، شهادت سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافری و نیز شیوع بیماری کرونا» از حساسیت بالایی برخوردار بود؛ اما به لطف خداوند متعال، رصد و پیش بینی‌های دقیق امنیتی در قالب اطلس امنیتی انتخابات و با به‌کارگیری ۱۷۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی، نظامی و بسیج، بدون کمترین مسأله امنیتی و در امنیت و آرامش کامل برگزار شد. وی برای برگزاری انتخابات به‌صورت کاملاً الکترونیکی در آینده ابراز امیدواری کرد و گفت: قوانین و مقررات فعلی برگزاری انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی حقیقتاً نیازمند بازنگری جدی است. امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که در مجلس است و رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه انتخابات خواهد بود، باشیم.
مجلس یازدهم نه «وکیل الدوله»
نه «معاندالدوله»
در ابتدای جلسه بنا بود که سید رضا تقوی به‌عنوان رئیس سنی مجلس نطق کند ولی وی نطق خود را پس از ارائه گزارش معاون اجرایی مجلس و با یادآوری دوباره مسئولان حاضر در جلسه قرائت کرد. تقوی در ابتدا در نطق خود یاد و خاطره مرحوم فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی دو منتخب مجلس یازدهم که به خاطر کرونا از دنیا رفتند را گرامی داشت. رئیس سنی مجلس یازدهم در ادامه برنامه‌های این دوره مجلس را تشریح کرد و گفت: ما به‌دنبال حاشیه‌سازی نمی‌رویم و به حاشیه‌سازان متذکر می‌شویم تلاش نکنند ما را به حاشیه ببرند، ما می‌خواهیم در زندگی مردم تأثیرگذار باشیم، اجازه دهید مجلس با همین ترکیب در رأس امور باشد، ما وکیل‌الدوله نیستیم، معاندالدوله هم نیستیم، بلکه می‌خواهیم برای حل مشکلات مردم با وحدت و همدلی پشت سر رهبر فرزانه، دست در دست هم دهیم و مشکلات مردم را حل کنیم. وی با بیان اینکه شاخص نمایندگان مجلس یازدهم عمل به قانون است، گفت: نمایندگان تعامل با سایر قوا را سرلوحه خود قرار دادند و صدالبته نقد منصفانه و انتقاد واقع بینانه، اصلاح امور را شتاب بیشتری می‌بخشد. تقوی با تأکید بر اینکه «نمایندگان مجلس یازدهم از حداکثر اختیاراتشان در حد قانون استفاده خواهند کرد»، گفت: مجلس یازدهم تصمیم دارد اصلاح را از خود شروع کند، باید تحقیق و تفحص، انتقاد، نظارت، جلوگیری از اسراف و مبارزه با اشرافی گری را از خود شروع کرده و سپس به دیگران بپردازیم.
غایبان و حاضران افتتاحیه مجلس
یکی از نکات مهم عدم حضور آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری بود که صندلی آنان خالی بود. اما به جز این علاوه بر رؤسای قوای قضائیه و مجریه، شخصیت‌های دیگری چون اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ،آیت‌الله محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس دهم، امیر موسوی فرمانده ارتش، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه، عباسعلی کدخدایی سخنگو و قائم مقام شورای نگهبان، سید حسن خمینی، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و سید محمود علوی وزیر اطلاعات، حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق نوری، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی و علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در این مراسم حضور داشتند.
تعیین تکلیف شعب 15 گانه
بررسی اعتبارنامه‌ها
منتخبان مجلس یازدهم به‌دلیل شیوع کرونا نتوانستند برای ادای احترام به مقام شامخ امام راحل به حرم بنیانگذار انقلاب بروند از این‌رو بعد از اعلام سید رضا تقوی رئیس سنی مجلس، نمایندگان جدید با حضور بر مزار شهدای گمنام تدفین شده در مجلس به مقام شامخ آنها ادای احترام کردند. در پایان جلسه علنی دیروز مجلس هم از منتخبان رأی استمزاجی گرفته و بنا شد که امروز پنجشنبه جلسه مجلس برگزار شود که دستور آن انتخابات هیأت رئیسه مجلس است. در جلسه دیروز همچنین اعضای شعب پانزده‌گانه مجلس برای بررسی اعتبارنامه منتخبان این مجلس به قید قرعه مشخص شدند. بعد ازظهر دیروز هم شعب 15 گانه رؤسای خود را انتخاب کردند که بر این اساس سید محمود نبویان، محمد باقری بناب، حسینعلی شهریاری، سید جواد ساداتی‌نژاد، مصطفی میرسلیم، غلامرضا تاجگردون، علیرضا منادی، علیرضا زاکانی، مجتبی ذوالنور، عبدالحسین روح‌الامینی، مجتبی یوسفی، ناصر موسوی لارگانی و سید رضا تقوی به ریاست شعب بررسی اعتبارنامه نمایندگان برگزیده شدند.
رایزنی‌های سیاسی در میانه جلسه افتتاحیه
از حواشی جلسه افتتاحیه دیروز پیگیری لابی‌ها و رایزنی‌ها برای انتخابات هیأت رئیسه بود. خبرآنلاین در این باره نوشت که علی نیکزاد یکی از نامزدهای نایب رئیسی مجلس محل رجوع برخی از نمایندگان بود و روز شلوغی را سپری کرد. بر این اساس ذوالنور هم از نمایندگان پر رفت و آمد جلسه دیروز بود. مورد دیگری که از این حواشی در رسانه‌ها منتشر شد به لابی فعال علیرضا زاکانی بر می‌گشت که به طور جدی در حال رایزنی با نمایندگان بود. رایزنی‌های معطوف به انتخاب رئیس مجلس بعد از اولین جلسه مجلس یازدهم هم ادامه یافت و برآوردها حکایت از آن دارد که شانس محمد باقر قالیباف برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس بیشتر از حمید رضا حاجی بابایی جدی‌ترین رقیب خود است. یکی از منتخبان مجلس به خبرنگار «ایران» گفت که به احتمال زیاد قالیباف بیشتر از 170 رأی را در سبد خود دارد. روز دوشنبه هم که دو جلسه با محوریت حاجی بابایی و قالیباف تشکیل شده بود حدود 170 منتخب در نشست قالیباف و حدود 80 منتخب هم در نشست حاجی بابایی شرکت داشتند.
نامزدهای فراکسیون اکثریت
عصر دیروز البته در نشست فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان فراکسیون اکثریت ترکیب نامزدهای هیأت رئیسه برای رقابت در جلسه امروز مشخص شد. محمد جواد جوکاردراین باره به ایرنا خبر داده که محمد باقر قالیباف، حمید رضا حاجی بابایی، سید مصطفی میرسلیم و حسن نوروزی نامزد ریاست شدند. کاندیداهای دو نایب رئیسی هم به شرح زیر است؛ عبدالرضا مصری، الیاس نادران، علی نیکزاد، سید رضا تقوی، علیرضا منادی، محمدرضا میرتاج الدینی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد مهدی زاهدی.
بعد از نطق نامزدهای ریاست و تشریح برنامه‌های خود رأی‌گیری انجام شد که بر اساس خبر خبرگزاری فارس، قالیباف 166 رأی، حاجی‌بابایی 57 رأی، میرسلیم 5 رأی و نوروزی 2 رأی از مجموع 240 منتخب حاضر در نشست فراکسیون را بدست آورند. بنا بر این محمدباقر قالیباف گزینه نهایی فراکسیون مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مجلس یازدهم برای ریاست مجلس شد.
در رأی‌گیری نامزدهای نواب رئیس هم به ترتیب، امیر حسین قاضی‌زاده 94، علی نیکزاد 93، عبدالرضا مصری 77، محمد مهدی زاهدی 56، الیاس نادران 53، علیرضا منادی 43 و محمدرضا میرتاج‌الدینی 21 رأی کسب کردند. بدین ترتیب قاضی‌زاده و نیکزاد هم گزینه‌های فراکسیون اکثریت برای نواب ریاست شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7357/2/544236/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها