حریق عمدی جنگل‌های گچساران سرانجام خاموش شد




گروه ایران زمین- ۴۰۰ نفر از نیروهای امدادی، مردمی، منابع طبیعی و بسیجی توانستند پس از ۵ روز تلاش شبانه روزی، حریق افتاده به جان جنگل‌های گچساران را خاموش کنند‌. این آتش‌سوزی که به احتمال بسیار قوی عمدی بوده است باعث شد تا ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق «خنگ بنار»، «کوه گوهر نارک» در این شهرستان طعمه حریق شود.
به‌گفته غلامحسین حکمتیان مدیرکل جنگل‌‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ۲ فروند بالگرد آب پاش نیروی هوا فضای سپاه پاسداران ویژه اطفای حریق عملیات اطفای حریق در جنگل‌های شهرستان گچساران را انجام دادند. او به ایرنا می‌گوید: «همچنین روز دوشنبه چهار فروند بالگرد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران بیش از ۲۰۰ نفر از امدادگران را به محل حادثه در ارتفاعات سخت گذر گچساران انتقال دادند.»
به‌گفته حکمتیان بیش از ۷۶ سورتی پرواز برای جابه‌جایی امدادگران به ارتفاعات محل آتش‌سوزی و مهار آتش در این شهرستان انجام شد. بیش از ۴۰۰ نفر از نیروهای مردمی، بسیج، منابع طبیعی و محیط زیست در اطفای حریق جنگل‌های زاگرسی گچساران نقش داشتند.
هم‌اکنون سه اکیپ امدادی در این مناطق حضور دارند تا در صورت فوران دوباره شعله‌های آتش اقدام به اطفای حریق کنند.
آتش‌سوزی‌ها در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور بودن آن همواره باعث می‌شود تا آتش جلوتر از نیروهای امدادی حرکت کند و باد موافق هم عرصه بیشتری را خاکستر کند. همین‌ مسأله لزوم پرواز بالگردها را در مناطق کوهستانی یادآوری می‌کند. حکمتیان می‌گوید: اعتبارات لازم جهت خرید تجهیزات از طرف استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای مبارزه با آتش‌سوزی‌ها بزودی اختصاص خواهد یافت. این آتش تابستان گذشته نیز 350 هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف شهرستان گچساران را طعمه حریق کرد.
با توجه به شواهدی که حاکی از عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها در گچساران است، «عزیز فیلی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از تشکیل کمیته حقیقت یاب برای شناسایی متخلفان احتمالی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران خبر می‌دهد. این کمیته متشکل از نمایندگان، فرمانداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، اطلاعات، دادستانی و محیط زیست است. گزارش‌ها نشان می‌دهد 90درصد جنگل سوزی‌ها در کشور انسانی است. گردشگران در این آتش‌سوزی‌ها ردپای پررنگی دارند اما بعضی از آتش‌سوزی‌ها عمدی و با هدف تصاحب اراضی ملی انجام می‌گیرد. باید منتظر نتیجه کمیته حقیقت‌یاب ماند تا معلوم شود ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های گچساران قربانی چه هدفی شده است!



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7357/11/544268/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها