شهروند مجـــازی



یگانه خدامی

#ترامپ

دعـــــــوای توئیتـــــــــــــــر و رئیس‌جمهوری امریکا که از چند روز پیش شروع شده بود دیروز به اوج رسید. ‏ترامپ روز پنجشنبه یک فرمان اجرایی صادرکرد که مصونیت شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر را در مقابل پیگرد حقوقی بابت محتوای منتشرشده در آنها لغوکند چون به گفته او آنها خنثی نیستند و جانبداری سیاسی می‌کنند. این فرمان به این دلیل صادر شد که توئیتر روی٢ توئیت دونالد ترامپ درباره تقلب در رأی‌گیری برچسب درستی‌سنجی گذاشت و به مطالبی ارجاع داد که این ادعا را رد می‌کرد.
بعد از فرمان ترامپ، توئیتر دست به کار شد. رئیس‌جمهوری امریکا در واکنش به اعتراض مردم به قتل یک سیاهپوست در میناپولیس آنها را اراذل و اوباش خواند و در توئیتی تهدید کرد ارتش را می‌فرستد تا با گلوله با آنها مقابله کند. توئیتر به این دلیل که این توئیت تشویق به خشونت است دسترسی به آن را محدود کرد و در واقع کاربران نمی‌توانند توئیت ترامپ را ببینند. این اتفاق ساعت ۳ نیمه شب به وقت واشنگتن افتاد و دیروز همه منتظر بودند ببینند وقتی ترامپ از خواب بیدار می‌شود چه واکنشی به اقدام جدید توئیتر نشان می‌دهد: «‏توئیتر ساعت ۳:۳۰ صبح به وقت واشنگتن دی‌سی، توئیت ترامپ رو که ناقض قوانین توئیتر بوده و باعث ترویج خشونت می‌شده محدود کرده. کسی نمی‌تونه لایک کنه یا کامنت بذاره، فقط امکان کوت ریتوئیت بازه. فکر کن ترامپ صبح پاشه با این صحنه مواجه شه»، «‏اوه اوه توئیتر چه شاخ شده واسه ترامپ! رو توئیتش هشدار وحشیگری داده»، «‏جنگ جالبیه. توئیتر سفت جلوی ترامپ ایستاده و داره از تمامی ابزارش برای مقابله استفاده می‌کنه. زاکربرگ فیس‌بوک هم تو فاکس‌نیوز از تصمیمات ترامپ حمایت می‌کنه.»، «‏توئیتر دوتا از توئیت‌های ترامپ رو علامت زده و به فالووراش گفته قبل از اینکه حرفاشو باور کنید، حتماً صحت اونا رو مشخص کنید. گفته از این به بعد اگر کسی دروغی بگه و حرف نادرستی بزنه، این کارو براش انجام می‌دیم. اگه این‌کارو کنه فکر کنم از 10 توئیت ‎ترامپ ۹‌تاشونو باید علامت بزنه.»، «‏این دعواهای توئیتر و ترامپ، یک قربانی بسیار مهم دارد و آن چیزی نیست جز آزادی بیان»، «‏فکر کنم تو این قضیه کم کم ترامپ ناک اوت می‌شه»، «‏این همون چیزی هست که ‎ترامپ می‌خواد... کل کل کردن با ‎توئیتر و تهییج هوادارهاش... برای ‎توئیتر هم موجب بازارگرمی و افزایش بازدید‌کننده می‌شه... سیاست در عصر سرمایه ناب. در عمل ده‌ها برابر مخاطب‌های معمول توئیت‌های ‎ترامپ این توئیت رو خواهنــــــــد خواند.»

آتش به جان «کوه‌سیاه» بوشهر

با شروع گرما آتش‌سوزی در جنگل‌ها دوباره آغاز شده است. بعد از گچساران، «کوه‌سیاه» در رشته کوه زاگرس و در استان بوشهر دچار آتش‌سوزی شد و مراتع زیادی از بین رفتند. در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها و فیلم‌هایی از این آتش‌سوزی منتشر می‌شد و کسانی که اهل آن منطقه بودند از شرایطش می‌نوشتند و درخواست می‌کردند بالگرد اطفای حریق فرستاده شود: «‏مناطق حفاظت شده جنوب ایران در آتش می‌سوزند، کوه سیاه بوشهر و خاییز در بهبهان. محیطبان‌ها و مردم و حتی سربازها با دست خالی برای خاموش کردن آتش تلاش می‌کنند. یک آتشکوب یا هر تجهیزاتی. اینها سرمایه طبیعی این مردم است که دود می‌شود»، «‏آتش وحشتناک و گسترده، به جان منطقه حفاظت‌شده خاییز، حدفاصل بهبهان و دهدشت افتاده. کوه‌سیاه بوشــــــــــهر هم همچنان می‌سوزد. با دست خالی نمی‌توان به جنگ آتش رفت. ان.جی.اوها و جامعه محلی از نفس افتاده‌اند به فریادشان برسید.»، «‏مردم در کوه‌ســـــیاه در اســـــــتان ‎بوشـــهر تا پاسی ازشب خستگی‌ناپذیر با شاخ و برگ و بدون هیچ امکانات امنیتی وتجهیزات همچنان مشغول به کار خاموش کردن آتشند و منتظر توجهی از طرف مسئولان استان»، «‏آتش‌سوزی ‎کوه‌سیاه استان ‎بوشهر از سمت «بوشکان» خاموش شده اما از طرف منطقه «درنگ» و «شاه پسر مرد» هنوز ادامه دارد. نیروهای مردمی، منابع طبیعی و محیط زیست مشغول مهار آتش هستند.»، «زاگرس از هر طرف در حال سوختنه، وضعیت در سمت ‎بهبهان و ‎منطقه حفاظت شده خاییز بحرانی اعلام شد.  ‎زاگرس قشنگم»، «‏از دیشب مردم سرشون به آسمون منتظر بالگرد... هنوز خبری نیست. آتش داره میاد سمت شهر. اگه تهران هم بود همین قدر بی‌خیال بودن؟»، «‌‎کوه‌سیاه بوشکان در استان ‎بوشهر در آتش می‌سوزد. تا ۱۰۰هکتار خاکستر شده حداقل تا ظهر امروز گزارش شد. این سومین بار در 10 روز اخیر است که آتش به جان ‎کوه‌سیاه می‌افتد. گزارش شده است که این بار دلیل آتش‌سوزی صاعقه بوده. داستان هلیکوپتر و اطفای حریق با دست خالی هم به قوت خود باقی است»، «‏بعد از 28 ساعت میگن از هوانیروز سپاه فارس اومدن کمک. ولی هنوز آتش خاموش نشده. کوهستان سیاه‌کوه مأمن و خانه ده‌ها حیوونه بی‌پناهه.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7358/16/544344/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها