ادعای جنجالی صادق درودگر درباره مدیران سرخابی در 2 دهه پیش:

پول گرفتند و قید حق پخش را زدند





محمد محمدی سدهی
خبرنگار
موضوع پرداخت حق پخش فوتبال توسط سازمان صدا و سیما سال‌هاست که محل بحث و چالش است. موضوع مهمی که به رغم وعده‌ها و توافقات، هیچ گاه جامه عمل نپوشید. در این میان مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان چند روز پیش اعلام کرد که بعد از ۴۰ سال حق پخش ۳۰ درصدی در لایحه بودجه قرار گرفته و این موضوع نشان دهنده عزم جدی دولت برای پرداخت حق پخش است. اختلاف دولت با صدا و سیما بر سر لایحه بودجه سال ۹۹ و سهم رسانه ملی باعث شد تا یک بند قانونی برای نخستین بار در اسناد بالادستی به نفع ورزش حرفه‌ای گنجانده شود و صدا و سیما ملزم و مجبور به پرداخت بخشی از حق فوتبالی‌ها باشد؛ حقی که اصلی‌ترین درآمد باشگاه‌های فوتبال در تمام دنیا محسوب می‌شود. این موضوع در شرایط فعلی که باشگاه‌ها از حضور هواداران و بلیت فروشی هم محروم خواهند بود، ارزشی دوچندان برای بقای باشگاه‌ها خواهد داشت.
صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال به خبرنگار «ایران» گفت: «براساس قانونی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده، باید حق پخش پرداخت شود. این درست که وزارت ورزش با صدا و سیما توافقاتی داشته اما بنده به عنوان مسئول اقتصادی فدراسیون فوتبال و نماینده فدراسیون در مسائل اقتصادی باید بگویم که فوتبال نمی‌تواند دلگرم پرداخت حق پخش باشد. از نظر من پرداخت ۳۰ درصدی حق فوتبال توسط صدا و سیما درصد صحیحی نیست اما همین که قانونی برای حق پخش مصوب شد، یعنی یک گام جلو هستیم و در صورت عدم پرداخت این ۳۰ درصد می توانیم معترض باشیم.» او بیان داشت: «سال ۱۳۷۹ درخواست پرداخت حق پخش در مجلس شورای اسلامی مصوب شد اما در شورای نگهبان با این درخواست مخالفت شد. پس از آن، این درخواست به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و در زمان رأی‌گیری مدیران وقت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در مجمع حاضر شدند و در آنجا اعلام کردند که ما حق پخش نمی‌خواهیم! در آن زمان آقای ‌هاشمی رفسنجانی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده داشت و به او گفتند که وقتی این دو باشگاه که پایه‌های فوتبال ایران را تشکیل می‌دهند حق پخش نمی‌خواهند، چرا باید این قانون تصویب شود؟» درودگر ادامه داد: «مرحوم ‌هاشمی رفسنجانی قانع شده بود که حق پخش تصویب شود اما مدیران سرخابی مانع این موضوع شدند. البته شنیده شد که متأسفانه هر کدام از آن مدیران، مبلغی دریافت کرده بودند و با دریافت این مبلغ به عدم دریافت حق پخش رضایت دادند. در حال حاضر فدراسیون فوتبال پافشاری زیادی برای تصویب قانون حق پخش داشته و خوشبختانه این قانون مصوب شد. زمانی که این قانون تصویب شد، صدا وسیما و با وزارت ورزش جلساتی برگزار کردند اما نمایندگان فدراسیون را به این جلسات دعوت نکردند. نظر من این است که مبلغ آنچنانی به فوتبال نخواهد رسید.»
رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا حق پخش ۴۵۰ میلیون دلاری برای فوتبال ایران قیمت گذاری کرده و ما می‌توانیم با این رقم حق پخش مسابقات را بفروشیم اما صدا و سیما این مبلغ را نمی‌دهد. صدا و سیما می‌گوید که طبق قانون اساسی پخش مسابقات برعهده ماست. فوتبال امارات امسال ۱۵۰ میلیون دلار از طریق حق پخش درآمد داشته. آنها لیگ پرتماشاگری ندارند و این مبلغ با این وجود به فوتبال امارات پرداخت شد. ما یک سال دیگر هم صبر می کنیم تا ببینیم خروجی جلسات صدا و سیما با وزارت ورزش درخصوص حق پخش چه می‌شود.»
او در پاسخ به این سؤال که ۳۰ درصد مورد نظر چه مبلغی است، افزود: «درآمد واقعی را ای اف سی ارزش گذاری کرده و اگر صدا و سیما این مبلغ را قبول ندارد، باید حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان به فوتبال برسد. ما نمی‌توانیم درخصوص این ۳۰ درصد صحبت کنیم و باید منتظر بمانیم تا بررسی شود. این موضوع قابل بررسی است و می‌توان مثلاً تعداد بینندگان تلویزیونی را که پای یک مسابقه فوتبال نشسته‌اند مشخص کرد و براساس آن یک مبلغ به یک مسابقه اختصاص دهیم.» عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ درباره زیان تعطیلی فوتبال هم اظهار داشت: «طبیعی است اگر کارخانه کار نکند زیان می‌دهد، اگر شرکت‌ها تعطیل باشند زیان می‌دهند و اگر لیگ هم برگزار نشود زیان می‌دهیم و هر اتفاقی درباره تعطیلی رخ دهد، بهره‌وری کاهش می‌یابد. لیگ ما  ۹ هفته است که برگزار نمی‌شود و در صورت عدم برگزاری مسابقات، فوتبال ضرر می‌کند.»

بازتاب
درآمد بلیت‌فروشی پرسپولیس 5 میلیارد، استقلال 15 میلیارد!

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از پرسپولیس و استقلال با نکات عجیب و بعضاً شوک‌آوری همراه بوده است. در گزارشی که در برنامه ورزش و مردم درباره تحقیق و تفحص مجلس دهم از سرخابی‌ها در 10 سال گذشته داده شد، به این موضوع اشاره شد که درآمد بلیت‌فروشی پرسپولیس 5 میلیارد و استقلال 15 میلیارد بوده است که در نوع خود بسیار عجیب است!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7358/14/544347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها