عدس و پیاز رکوردداران تغییر قیمت



در اردیبهشت ماه امسال افت و خیز قیمت 475 قلم کالا و خدمت نرخ تورم 29.8 درصدی را به ثبت رساند. از میان اقلامی که سبد تورم کشور را تشکیل می‌دهد، مواد خوراکی و غذایی سهم و نقش بیشتری در سبد مصرفی خانوارهای کشور دارد و برهمین اساس تغییر قیمت این کالاها برای خانوارها قابل لمس است. براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، از متوسط قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت ماه سال‌جاری، عدس با رشد 37.4 درصدی و پیاز با افت 48.2 درصدی قیمت نسبت به ماه قبل رکوردداران تغییر قیمت هستند. عدس که در فروردین ماه امسال 14.5 هزار تومان قیمت داشت در اردیبهشت به بیش از 20 هزار تومان رسیده است. پس از آن، پرتقال با رشد 32.5 درصدی نسبت به فروردین در رتبه دوم قرار دارد قیمت این محصول نیز از حدود 8 هزار و 100 تومان فروردین به بیش از 10 هزار تومان رسیده است. سیب هم با افزایش قیمت از 8 هزار و 900 به 11.3 هزار تومان رشد 27.5 درصدی را به ثبت رسانده است. دراین ماه لوبیا چیتی با رشد 24.9 درصدی به هر کیلو 24.8 هزار تومان رسیده است. برنج خارجی نیز با رشد 16 درصدی جزو کالاهای با رشد بالا محسوب می‌شود. در اردیبهشت قیمت این محصول به 11.9 هزار تومان افزایش یافته است. این درحالی است که قیمت برنج ایرانی با رشد 4.5 درصدی به بیش از 25 هزار تومان رسیده است.
قیمت کدام کالاها کم شده است
درمقابل کالاهایی که در رشد قیمت صدرنشین بودند، برخی کالاها با افت قیمت مواجه شده‌اند دراین ماه پیاز با کاهش 48.2 درصدی از 8 هزار و 600 تومان به 4 هزار و 400 تومان رسیده است. خیار هم افت 18.9 درصدی را تجربه کرده و به 4 هزار و 500 تومان رسیده است. گوجه فرنگی نیز با افت 18.5 درصدی قیمت به نرخ 5 هزار و 200 تومان رسیده است. پس‌از این کالاها، سیب زمینی با افت 9.8 درصدی، مرغ با کاهش 4.9 درصدی، تخم مرغ با افت 1.9 درصدی و موز با کاهش 1.8 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
کاهش 10.7 درصدی تورم سالانه تولید
همچنین مرکز آمار ایران، گزارش شاخص قیمت تولیدکننده در ایران طی سال ١٣٩٨ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) را منتشر کرد که براین اساس، در سال گذشته شاخص تمام بخش‌های اصلی بجز بخش تولید برق در مقایسه با سال ١٣٩٧ افزایش داشته است. طبق این گزارش، شاخص قیمت تولیدکننده کل در سال ١٣٩٨ به ٤٧٤,٨ رسید که در مقایسه با سال ١٣٩٧، ١٢٧.٥ واحد افزایش داشته است. در بخش‌های اصلی تولیدکننده و ارائه دهنده کالاها و خدمات در سال ١٣٩٨، شاخص سالانه بخش کشاورزی معادل ٤٨٩.٠، معدن ٥٠٧.٦، صنعت (ساخت) ٥٤٢.٣، تولید برق ١٢١.٢ و بخش‌های خدمات ٣٨٢.٥ بوده است. تغییرات شاخص کل قیمت تولیدکننده نسبت به سال قبل (تورم سالانه) در سال ١٣٩٨ با ١٠,٧ واحد درصد کاهش نسبت به سال قبل از عدد ٤٧.٥ درصد در سال ١٣٩٧ به ٣٦.٧ درصد در سال ١٣٩٨ رسید. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان و ارائه دهندگان کالاها و خدمات، به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور، در سال ١٣٩٨ نسبت به سال ١٣٩٧، ٣٦.٧ درصد افزایش داشته است.
تورم سالانه مربوط به بخش کشاورزی معادل ٣٢.٨، بخش معدن ٤٥.١، بخش صنعت (ساخت) ٤١.٨، تولید برق ٤.٠- و بخش‌های خدمات ٢٩.٠ درصد در سال مورد بررسی بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7359/10/544428/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها