محمدعلی انصاری: نوشیدن جام زهر از اقدامات انقلابی امام بود

مردم در روزهای 13، 14 و 15 خرداد به حرم مراجعه نکنند



دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی جزئیات مراسم ویژه سی‌ویکمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی را در نشست خبری با خبرنگاران تشریح کرد. او با بیان اینکه از حضور مردم در حرم و استماع سخنان رهبر انقلاب اسلامی روز 14 خرداد در حرم محرومیم، اعلام کرد: رهبر معظم انقلاب در روز 14 خرداد به‌صورت زنده و رسمی از طریق صداوسیما و فضای مجازی و همزمان از طریق بلندگوی مساجد با مردم ایران صحبت می‌کنند.
به‌گزارش جماران، محمدعلی انصاری با بیان اینکه فراگیری کرونا سبب شد بر مبنای توصیه‌های پزشکی و به تبعیت از سیره امام که بسیار مقید به توصیه‌ها و دستورات پزشکی بودند، مراسم 14 خرداد را در حرم مطهر ملغی کنیم، از رسانه‌ها خواست خلأ برگزار نشدن مراسم را با طراحی‌ها و تولیدات مناسبت پر کنند و در عین حال تأکید کرد: خواهش می‌کنم مردم در روزهای 13، 14 و 15 خرداد به حرم مراجعه نکنند. ما به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌توانیم از مردم پذیرایی کنیم. به‌گفته او در مناطقی که از نظر همه‌گیری کرونا سفید اعلام شده‌اند اجتماعات با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا و رعایت پروتکل‌ها برنامه‌هایی برگزار می‌شود.
محمدعلی انصاری با اشاره به تلاش برخی قدرت‌های بین‌المللی برای جلوگیری از معرفی امام به‌عنوان یک رهبر انقلابی و الهام بخش و بر عکس ارائه تصویر تندرو و توسعه طلب از امام و انقلاب از سوی آنها به نقد دو نگاه پیرامون انقلابی بودن امام پرداخت. وی با بیان اینکه عده‌ای انقلابی بودن امام و جامعه را یک امر گذرا و مقطعی می‌دانند و عده‌ای دیگر انقلابی گری را مترادف با شعار دادن، بر هم زدن نظم اجتماعات می‌دانند؛ هر دو گروه را بر اشتباه دانست و گفت: در چند سال اخیر رهبر انقلاب اسلامی در مناسبت‌های مختلف روی بحث انقلابی بودن جامعه، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، مسئولان و تصمیمات تأکید فراوان دارند. پس هویت نظام اسلامی ما به همان انقلابی بودن است و جالب است که تمام تصمیمات کلیدی امام نشأت گرفته از روحیه انقلابی است و همه سیاستمداران و تحلیلگران هم تمام این تصمیمات را به‌عنوان تصمیمات انقلابی امام بیان می‌کنند. انصاری تصمیم انقلابی امام به اعلام مبارزه با نظام شاهنشاهی، قاطعیت امام در جنگ، مبارزه امام و پرده برداشتن از چهره منافقین را از جمله اقدامات انقلابی امام خمینی(ره) دانست و تأکید کرد: فرمان انقلابی این نیست که امام شمشیر بردارد و همه را با شمشیر بکشد. فرمان انقلابی این است که امام قطعنامه را بپذیرد و بگوید من جام زهر را نوشیدم. عده‌‌ای می‌گویند این جام زهر چه بوده است؟ من با قاطعیت می‌گویم هرکسی بخواهد نوشیدن جام زهر را تفسیر سیاسی کند، تفسیر واقعیت جام زهر نیست. امام با تحلیل عمیق از شرایط کشور و جنگ و اجماعی که علیه کشور به وجود آمد تصمیم به پذیرش قطعنامه گرفت؛ البته پس از دریافت گزارش و مشورت مسئولان.
دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) سپس افزود: انقلابی‌گری به معنای پرخاشگری و بی‌احترامی به حریم دیگران نیست. انقلابی بودن به معنای واقعی یعنی شجاع تر، مردمی تر، عالم‌تر و اخلاقی‌تر بودن. اگر این چند چیز در یک جامعه و افراد آن پیدا شد، آن جامعه انقلابی و انقلابی‌تر می‌شود.
او در ادامه افزود: به بهانه اینکه می‌خواهیم انقلاب را خالص کنیم، آنقدر دایره را تنگ نکنیم. چه چیزی اتفاق افتاده که نسبت به صلاحیت افراد این همه تردید داریم؟ این راز توفیق امام بود که وقتی کسی می‌خواست به امام گزارشات مفصل بدهد می‌فرمود گزارش‌ها را به مردم بدهید و اصلاً بنا نداشت در مسائل جزئی یا مربوط به مسئولان دخالت کند. اصل بر اعتماد به آنان بود. در عین حال امام بر همه امور اشراف داشتند. بر اساس اعلام ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی توزیع 4 میلیون بسته مواد پروتئینی در سراسر کشور، امضای موافقتنامه برای ایجاد حداقل 188 هزار شغل برای آسیب دیدگان از کرونا و تهیه مسکن برای 3500 خانواده‌ای که دارای دو معلول هستند نیز از جمله اقداماتی است که در سی و یکمین سالگرد ارتحال امام از سوی ستاد اجرایی فرمان امام انجام خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7359/2/544489/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها