کرونا ۱۵ درصد به تولید ناخالص داخلی کشور آسیب زد



وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بیماری کرونا ۱۵درصد به GDP کشور (تولید ناخالص داخلی) آسیب زد، گفت: برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد.
به‌گزارش ایرنا، فرهاد دژپسند در صحن علنی مجلس با تشریح شرایط اقتصادی کشور، با اشاره به تحریم صادرات نفت، افزود: حتی اگر صادرات نفت بدون تحریم و مشکل انجام شود، باز هم به همه منابع، دسترسی نخواهیم داشت، بنابراین امسال باید بودجه غیرنفتی را تجربه کنیم که ویژگی آن تکیه بر درآمدهای مالیاتی است. خزانه‌داری کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که صددرصد بودجه عمرانی پرداخت شود. همچنین باید تلاش کنیم که هزینه‌ها نیز مدیریت شود که البته راحت نیست زیرا برخی هزینه‌ها، ساختاری است. وی با تأکید بر پرهیز از استقراض از بانک مرکزی گفت: یک نگرانی وجود دارد که آیا دولت برای تأمین مالی به استقراض از بانک مرکزی روی می‌آورد یا نه؟ برنامه جامعی داریم که متوسل به این امر نشویم. پس از موضوع مالیات و واگذاری‌ها، یک اجازه‌ای را نیز برای تأمین مالی داریم که آن، استقراض از مردم و بخش خصوصی است.
بازار سرمایه؛ کریدور مناسب تأمین مالی
وزیر اقتصاد با اشاره به بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه در سال گذشته و چند ماه ابتدایی سال ۹۹ نشان داد که ظرفیت جدیدی در اقتصاد ایران برای تأمین مالی وجود دارد و کریدور مناسبی برای تأمین مالی اقتصاد و دولت است. دژپسند افزود: بر اساس بودجه، ۶۱ هزار میلیارد تومان از تأمین مالی دولت باید از طریق واگذاری باشد که بررسی‌ها نشان داد بهترین راه برای کمتر کردن حاشیه‌ها استفاده از بازار سرمایه است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه تلاش می‌کنیم که عرضه‌های اولیه بیشتر شده و تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه باشد که در این صورت، منابع بانک‌ها برای بنگاه‌های کوچک آزاد می‌شود؛ گفت: در سال جدید، ارزش معاملات بازار سرمایه بیش از ۱۰ هزار میلیارد بوده که نقش مهمی در جلوگیری از ورود این پول‌ها به سایر بازارها داشته است. دژپسند خاطرنشان کرد: اگر فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد این منابع به سوی بازارهای اختلال زا مانند ارز می‌رفت، اتفاق‌های نامطلوبی رخ می‌داد.
کاهش زمان اخذ مجوز از ۷۳ به ۳روز
وزیر اقتصاد با بیان اینکه محور دیگر جهش تولید، روانی و بهبود فضای کسب و کار است، گفت: برای شروع و تأسیس شرکت در بسیاری از کشورها کمتر از یک روز زمان نیاز بود اما در کشور ما حدود ۷۳ روز طول می‌کشید. دژپسند افزود: برای رفع این مشکل، پنجره واحد کسب و کار راه‌اندازی شده و زمان مورد نیاز از ۷۳ روز به ۳ روز کاهش یافت. یعنی امروز هر کسی که می‌خواهد شرکت تأسیس کند در کمتر از سه روز این کار صورت می‌گیرد. وی گفت: رتبه ما در سال ۲۰۱۴ در فضای کسب و کار ۱۵۴ بود که با اقدامات انجام شده به ۱۱۸ کاهش یافت و سپس به ۱۲۷ افزایش یافت.
لایحه جذب منابع سرمایه ایرانیان خارج از کشور تدوین می‌شود
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید تمامی تلاش‌ها را برای تأمین منابع مالی به کار گیریم که در همین زمینه در حال تدوین لایحه‌ای جهت جذب منابع سرمایه ایرانیان خارج از کشور هستیم. به‌گزارش تسنیم، دژپسند با تأکید بر اینکه باید به تولید و جهش تولید در شرایط فعلی توجه شود، گفت: اگر بخواهیم در بین اهداف اقتصادی یک هدف را به‌عنوان محور برگزینیم و سیاست‌ها و برنامه‌های دیگر را بر مبنای آن سازمان دهیم، لزوماً به رونق، جهش و رشد اقتصادی خواهیم رسید، زیرا انتخاب این هدف به‌دنبال خود حرکت‌هایی را دارد که می‌تواند زمینه‌ساز رفع مشکل بیکاری، مدیریت تورم و حتی تحقق خیلی از اهداف میانی همچون تحقق درآمدهای دولت باشد چون این اهداف در قبال توجه به این امر و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی برای آن اتفاق می‌افتد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7364/9/544908/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها