آیا روسیه به نجات کرانه غربی می‌آید؟


‌داوود کُتاب
‌‌مترجم: وصال روحانی
امیدهای فلسطین برای جلوگیری از تلاش رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کردن کرانه غربی ونوار غزه به خاک غصب شده خود بیشتر متمرکز بر کمک‌های سه کشور و سازمان بوده است: اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه که از دیر باز نسبت به فلسطینی‌ها نظری مساعد و از سر حمایت داشته‌اند.
با این حال مخالف‌خوانی‌های امریکا که همیشه از اسرائیل و بسط غیرقانونی خاک آن حمایت کرده، سبب شده تلاش فلسطین و حامیانش برای عقیم کردن تحرکات اسرائیل در منطقه کم‌اثر بماند و هیچ یک از اضلاع پر تعداد سیاستگذاری در خاورمیانه به یک نقطه و نتیجه واحد برای کم کردن از تنش‌ها نرسند. دیدار اخیر نمایندگان ارشد چهار کشور و سازمان فوق نیز برای تعیین تکلیف مسأله فوق و مشخص شدن جغرافیایی که مورد تأیید تمامی طرفین ماجرا باشد، بی‌نتیجه ماند و این امر پس از اصرار بیمارگونه «آوی برکویتز» نماینده امریکا در مذاکرات بر مهم‌تر بودن ایده‌های این کشور در این باب شکل‌گرفت. با این اوصاف نگاه‌ها اینک به مسکو دوخته شده و به این نکته که آیا روس ها قادرند بدون تأثیرپذیری از نقشه‌های مشترک اسرائیل و امریکا طرح‌های آنان برای اشغال کامل کرانه غربی یا بیرون راندن تمامی فلسطینی‌ها از این منطقه را خنثی سازند. ریاض مالکی وزیر خارجه فلسطین تأکید کرده است که کشور متبوعش حاضر است از روسیه به‌عنوان سخنگوی خود در مذاکرات مربوط به برقراری آرامش در منطقه بهره‌ گیرد و حتی حاضر است یکی دو نماینده زبده خود را برای رسیدن به برنامه‌ها و اهدافی دقیق‌‌تر در این ارتباط به مسکو گسیل دارد. وی افزوده است: «ما به ولادیمیرپوتین به‌عنوان فردی که می‌تواند در مذاکرات تنش‌زدایی نقش مهمی را ایفا کند، چشم امید دوخته‌ایم. روسیه این اعتبار و توان را دارد که نقش‌های سرشار از نیرنگ اسرائیل را برای ضمیمه کردن بخش عمده‌ای از کرانه غربی به‌خاک غصب شده خود بی‌اثر سازد و نسبت به این موضوع هم به اندازه کافی حساس و علاقه‌مند است.» برخی می‌گویند دیدار‌های متعدد پوتین و بنیامین نتانیاهو طی سال‌های اخیر نشانگر این نکته است که روس‌ها معتقد به حذف کامل اسرائیل از فرآیندهای خاورمیانه نیستند. اما واقعیت امر این است که دولت مسکو همیشه مقابل طرح‌های آمیخته با جنون رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کردن کرانه غربی به صدها کیلومتر خاک اشغال شده خود ایستادگی و آن را منتفی کرده است. افر زالزبرگ تحلیلگر «گروه بین‌المللی بحران» نیز می‌گوید روس‌ها در ماه‌های اخیر چند دیدار مفصل با سران کاخ سفید و مردان شاخص رام‌الله داشته و طی آن کوشیده‌اند روند ضمیمه کردن بخشی از نوار غزه به خاک اشغال شده توسط اسرائیل را متوقف سازند. محمود عباس رئیس دولت فلسطین با چنین پیش زمینه‌ای تصریح کرده است که روس‌ها باید حتماً یک پای مذاکراتی باشند که پیرامون نقشه‌های تازه رژیم صهیونیستی برای نوار غزه و کرانه غربی بر پا خواهد شد.
در چنین فضایی، فلسطینی‌ها هم باید به‌وحدت رویه‌ای بیش‌از گذشته برای پس‌زدن اسرائیل نائل شوند زیرا هم اینک برخی اعضای شورای انقلابی «فتح» معتقدند ریاض مالکی یک سیاستمدار قوی و منصف برای متوقف کردن اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه به شمار نمی‌آید. سالوا حیب از جنبش فتح می‎گوید: «مالکی با حرف‌ها و اقدامات غیر قاطعانه خود، عملاً به اسرائیل برای جمع کردن مجدد نیروهایش وقت بیشتری داده و به‌گونه‌ای عادی‌سازی روابط با این رژیم را تشویق کرده و این امری بسیار مذموم است.»
*‌ منبع: Al Monitor.com



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7364/4/544931/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها