بستر ظهور و بروز طبری‌ها را ببندید



«اکبر طبری با تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه موجب شد تا دفتر وی به عنوان کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود، تبدیل شود.» این جمله بخشی از کیفرخواست اکبر طبری از مدیران سابق دستگاه قضایی است که دیروز اولین جلسه دادگاه وی برگزار شد.
سید ابراهیم رئیسی در اولین روزهای کاری خود موضوع مبارزه با فساد را از درون دستگاه قضایی شروع کرد و انگشت را روی غده چرکینی گذاشت که بی توجهی و اهمال در برابر آن می‌رفت این غده چرکین همچون سرطانی بخش‌های دیگری را نیز آلوده سازد. بازداشت طبری اولین گام در پرونده بزرگ فساد درون دستگاه قضایی بود. دیروز هم اولین جلسه دادگاه برگزار شد و طبری به همراه 21 متهم دیگر این پرونده شرح اتهامات خود را شنیدند. در حقیقت برگزاری دادگاه را می‌توان گام دوم در این پرونده خواند و منتظر ماند متهمان در برابر اتهامات چه دفاعی از خود دارند و فرجام زیاده‌خواهی‌ها و قانون‌گریزی‌ها و سوء استفاده‌های آنها از موقعیت چه می‌شود.
 با این حال به نظر می‌رسد برای این پرونده گام سومی هم باید در راه باشد. شرح اتهامات طبری و تأکید نماینده دادستان بر اینکه وی اقدام به تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست کرده، حکایت از آن دارد که متهم ردیف اول در انجام اقدامات غیر قانونی خود، حاشیه امنی هم داشته یا برای خود این حاشیه امن را ساخته است. در حقیقت او به تنهایی قادر به سر و سامان دادن به این باند یا گروه مجرمانه نبوده و احتمالاً در این مسیر از همکاری‌ها و حمایت‌هایی نیز برخوردار بوده است. به هر روی باور این مسأله که یک مدیر به تنهایی توانسته اصطلاحاً بیخ گوش رئیس دستگاه قضا چنین باندی با این حجم از تخلفات تشکیل دهد، سخت است. مثلاً کمک به متواری شدن برخی متهمان پرونده‌های فساد و اعمال نفوذ در صدور حکم برخی متهمان نمی‌تواند ابتکارات یا اقدامات فردی متهم باشد و به نظر می‌رسد دیگرانی نیز از سفره فساد باند مجرمانه ارتزاق‌ می‌کرده‌اند و حالا بعد از گام‌های اول و دوم، در گام سوم باید در انتظار انجام تحقیقات و رسیدگی به پشت پرده‌های این پرونده بود. به تعبیر دیگر طبری چه بسا قله کوه یخی فساد در این پرونده بزرگ باشد که می‌طلبد در رسیدگی به آن تنها به این قله بسنده نکرد.
در کنار این، نکته قابل توجه دیگر اینکه شایسته است رئیس دستگاه قضایی به زمینه‌ها و بسترهای مناسب موجود برای بروز چنین پدیده‌ای توجه داشته باشد و نسبت به از بین بردن و ریشه‌کنی این زمینه‌ها هم اهتمام داشته باشد تا سودجویان و فرصت‌طلبان احتمالی اساساً امکانی برای تشکیل باندهای مجرمانه پیدا نکنند. این مهم البته مختص دستگاه قضایی نیست و قابل تعمیم به همه نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی است تا با اقدامات پیشدستانه و پیشگیرانه، راه بر هرگونه فرصت‌طلبی عده‌ای سودجو بسته شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7364/2/544977/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها