اخبار




در نشست «آسیب شناسی فرزندکشی» مطرح شد
قتل رومینا چندبعدی است

انجمن احیای ارزش‌ها، روز یکشنبه 18 خرداد نشست «آسیب‌شناسی فرزندکشی» را درباره ابعاد حقوقی و روانشناسی و جامعه‌شناسی قتل رومینا اشرفی، دختر 13 ساله تالشی با حضور سعید مدنی، پژوهشگر مسائل اجتماعی، مریم رسولیان روانپزشک، فرشید یزدانی مدیرعامل انجمن حمایت از حقوق کودکان، خسرو منصوریان مؤسس گروه احیا و با مدیریت الهه شعبانی برگزار کرد.
خسرو منصوریان که میزبانی این نشست را بر عهده داشت، جزئیات این قتل را دردناک خواند و گفت: ارتباط رومینا با مردی حدوداً 20 سال بزرگتر از خودش این پیام را می‌دهد که او به‌دنبال پدر می‌گشت و اگر از جانب پدر خودش مهر و حمایت کافی را می‌دید هرگز وارد این ارتباط نمی‌شد. سعید مدنی با اشاره به اینکه قتل‌های ناموسی منحصر به یک منطقه خاص نیست، افزود: در فرهنگ‌های قومی و عشیره‌ای میزان ارتکاب به این قتل‌ها بیشتر است. این پژوهشگر مسائل اجتماعی، ضمن جهانی شمردن مسأله قتل‌های ناموسی، به نقل از یونیسف اعلام کرد سالانه حدود پنج هزار قتل ناموسی در سراسر جهان رخ می‌دهد و در ایران 20 درصد از قتل‌هایی که هر سال ثبت می‌شود مربوط به قتل‌های ناموسی است. او به این نکته اشاره کرد که از 2500 قتل در ایران 350 مورد مربوط به قتل‌های ناموسی است. مدنی تأکید کرد برای بررسی پدیده‌هایی مانند قتل‌های ناموسی باید با نگاهی جامع به همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی این مسأله پرداخت. مریم رسولیان نیز ضمن چندوجهی دانستن قتل‌های ناموسی، دو مسأله شرف و ننگ را از مهم‌ترین عوامل رخ دادن این قتل‌ها برشمرد و فشار اجتماعی را در کنار خلأهای روانی عامل بروز ارتکاب قتل می‌داند. به‌ نظر او فرهنگ مردسالار و نگاه مالک‌مآبانه مرد بر بدن زن از جمله نکاتی است که در نهایت می‌تواند منجر به خشونت علیه زنان که یکی از وجوه آن قتل است، ختم شود. فرشید یزدانی زندگی رومینا را تراژدی کودکی در ایران نامید و اضافه کرد خشونت بیشتر از آنکه جنبه فردی داشته باشد، وجه سیستماتیک و ساختاری دارد. یزدانی از نظام آموزشی «تک گوی بزرگسال محور» انتقاد کرد و آن را از بطن خشونت‌زا نامید، چرا که با دوشقی کردن سیستم خصوصی و دولتی آموزش از کودکی خشونت را در کودکان دو سر این طیف نهادینه می‌کند.

اعلام شرایط اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی

سخنگوی وزارت کشور با اعلام تصویب آیین‌نامه جدید اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، به تشریح شرایط اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی پرداخت.
به‌گزارش ایسنا، سید سلمان سامانی اظهارکرد: این قانون شامل هر زن ایرانی می‌شود که با مرد غیرایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر ۱۸ سال است، همچنین شامل هر فردی می‌شود که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد. در این آیین‌نامه زن ایرانی زنی است که پیش از ولادت فرزند مطابق قوانین و مقررات ایران دارای تابعیت ایرانی باشد و با مرد خارجی ازدواج کرده باشد. ملاک ایرانی بودن مادر اسناد سجلی او است. وی خاطرنشان کرد: تعلق فرزند مشمول این قانون به مادر ایرانی به موجب گواهی معتبر بیمارستان یا گواهی هر یک از مراکز بهداشتی و درمانی ایرانی که فرزند در آنجا متولد شده و در صورت نبودن هر یک از این گواهی‌ها یا تولد طفل در خارج از کشور به موجب رأی مرجع قضایی (داخلی یا خارجی) احراز می‌شود. سخنگوی وزارت کشور درخصوص صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی گفت: صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی فرد مشمول قانون در صورت نداشتن مشکل امنیتی مشروط به تأیید و اعلام تابعیت ایرانی فرزند و درخواست کتبی وی برای اقامت در ایران بر اساس قوانین و مقررات مربوطه صورت می‌گیرد.
سامانی ادامه داد: برای شروع روند اعلام تابعیت، متقاضی موظف است درخواست کتبی یا الکترونیک خود را با اطلاعات کامل و ارائه مستندات به استانداری محل تولد یا اقامت مادر ایرانی فرزند ارائه کند. در این تقاضانامه نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی محل سکونت و محل کار، مشخصات و مدارک تابعیت پدر فرزند و مشخصات سجلی مادر فرزند و اطلاعات قابل ذکر هویتی فرزند بیان می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7367/5/545223/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها