با ثبت بین‌المللی نشان جغرافیایی

سوهان قم جهانی شد






شیما جهانبخش
خبرنگار
 سوهان قم در روزهای اخیر به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های کشور در فهرست سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ثبت شده و تولید‌کنندگان امیدوارند با این اتفاق صادرات این محصول رونق بیشتری بگیرد. هر چند با وجود فعالیت 800 کارگاه سوهان‌پزی و تولید روزانه بیش از25 تن سوهان در  قم هنوز صادرات این محصول آن طور که باید رونق نگرفته و بنا بر آمارها ۶۰درصد سوهان تولیدی به مصرف داخلی می‌رسد.
«اسرافیل شعاعی»، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در گفت‌و‌گو با «ایران» از ثبت جهانی نشان جغرافیایی سوهان قم خبر داد و اظهار داشت: ثبت ملی سوهان قم در سال‌های گذشته انجام شده بود اما با توجه به اهمیت موضوع به‌دنبال ثبت بین‌المللی آن بودیم. با تلاش معاونت صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی قم و استاندار مالکیت معنوی این محصول از آن قم است.
وی با بیان اینکه در جهت صیانت از نام، اصالت و حقوق مالکیت فکری محصولات در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، نشان جغرافیایی محصولات در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ثبت می‌شود، ادامه داد: در سال‌های اخیر بارها تولید‌کنندگان سوهان بی‌کیفیت دیگر استان‌ها و حتی کشورهای دیگر تلاش داشتند این محصول را به‌ نام خود ثبت کنند اما با ثبت جهانی سوهان قم دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند ادعایی روی سوهان داشته باشد.
شعایی با اشاره به پیگیری‌های اعضای خوشه سوهان استان قم افزود: در حال حاضر بیش از 800 واحد تولید و توزیع سوهان با اشتغال بالغ بر 4 هزار نفر در استان فعالیت می‌کنند. البته در نظر داریم فعالان این صنعت را در منطقه‌ای مشخص گرد هم آورده تا بتوانیم نظارت کاملی بر کیفیت سوهان داشته باشیم. در این زمینه 80 قطعه زمین در شهرک صنعتی قم 3 (شهاب) در نظر گرفته شده و در آینده‌ای نزدیک به صاحبان کارگاه‌ها تحویل می‌شود. او اظهار داشت: این رویداد مهم در افزایش ارزش افزوده، سهولت در صادرات و واردات، نظم بخشی و ارتقای کیفیت سوهان و ماندگاری محصولات در بازارهای صادراتی و ارز‌آوری اثرگذار خواهد بود. در حال حاضر بیش از 90 کشور عضو سازمان مالکیت معنوی هستند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نظر داریم به 85 کشور عضو صادرات محصول داشته باشیم.
طرحی برای کاهش قند سوهان
شعاعی با اشاره به تولید روزانه 25هزار تن سوهان در استان تصریح کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان، اقداماتی برای افزایش ماندگاری سوهان انجام شده و در صورت نتیجه بخشی لازم این ظرفیت علمی به تمام تولیدکنندگان سوهان اعلام می‌شود. طرح‌ کاهش قند سوهان و جایگزینی گلوکز یکی دیگر از طرح‌هایی است که پیگیر آن هستیم. همچنین با حضور در نمایشگاه‌های مختلف تلاش کرده‌ایم با روش‌های بسته‌بندی روز دنیا آشنا شویم تا بتوانیم حضور قوی تری در بازارهای جهانی داشته باشیم.
وی ادامه داد: این اقدام علاوه بر افزایش ارزش افزوده، سهولت در صادرات و واردات، سبب رقابتی شدن بازار و افزایش کیفی محصولات و به‌دنبال آن ماندگاری محصولات در بازارهای صادراتی و تبلیغ آنها و ارز‌آوری بیشتر برای کشور خواهد شد. در چند ماه گذشته به علت شیوع بیماری کرونا صادرات سوهان استان به صفر رسیده؛ حتی فروش در بازارهای داخلی نیز کاهش چشمگیری داشته است که امیدواریم با رونق صادرات این محصول در آینده بتوانیم این ضرر را جبران کنیم.
این مقام مسئول تأکید کرد: پس از اجرای این برنامه به‌ منظور اینکه شرکت‌های مدیریت صادرات از زبان و ادبیات بازارهای بین‌المللی برخوردار باشند تا بتوانند با حضور در آنها شرایط مناسب‌تری را فراهم کنند، این مسیر هموارتر شد. خوشبختانه با ایجاد نخستین شرکت مدیریت صادرات در حوزه سوهان موفق شدیم در نمایشگاه‌های مهمی مانند نمایشگاه ترکیه، عراق، امارات متحده عربی و عمان شرکت کنیم و از این راه شرایط صادرات سوهان به شکلی مطلوب‌تر فراهم شد.
سهم اندک ایران در بازار جهانی
«امیر پوریزدی»، رئیس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم نیز دراین زمینه اظهار داشت: سوهان قم به‌عنوان یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های کشور در فهرست سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ثبت شد و از این پس تمام کشور‌ها سوهان را با نام ایران می‌شناسند.
‌پوریزدی مدل صادرات این محصول را مناسب ندانست و افزود: صادرات این محصول عمدتاً توسط خود تجار عراقی حاضر در ایران صورت می‌گیرد و واحدهای تولیدی به‌صورت مستقیم اقدام به صادرات نمی‌کنند. این در حالی است که طبق بررسی‌های صورت گرفته کشورهای منطقه تمایل مناسبی به مصرف شیرینی و شکلات‌های بدون کاکائو دارند. متأسفانه سوهان در سیستم کدگذاری گمرک، کد اختصاصی نداشته و زیرمجموعه کد شیرینی و شکلات‌های بدون کاکائو مانند گز، انواع شیرینی‌های سنتی و انواع بیسکویت قرار می‌گیرد. اما اکنون با ثبت جهانی این محصول باید نسبت به توسعه صادرات آن توجه بیشتری داشت. وی ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات، قطر، عمان، کویت و... تمایل زیادی برای واردات این محصول دارند. این در حالی است که صادرات شیرینی و شکلات ایران سهم ناچیزی از بازار این کشورها را به خود اختصاص داده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7367/11/545244/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها