محیط‌ زیست از شهرداری یاسوج شکایت کرد

دفن زباله روی منابع آب شرب شهر





حمیرا حیدریان
خبرنگار
جانمایی اشتباه سایت دفن زباله در شهر یاسوج باعث شد نه تنها مصوبه 15 ساله ایجاد این سایت اجرایی نشود که سلامت آب شرب مرکز کهگیلویه و بویراحمد هم به خطر بیفتد. با وجود شکایت محیط زیست از شهرداری به‌دلیل احتمال بالای آلودگی آبی و زیست محیطی منطقه بکر دوپشته روم، شهرداری شهر همچنان اصرار به انجام طرح در این مکان دارد. آنچنان که از صحبت‌های شهردار یاسوج برمی‌آید این طرح به‌دلیل نبود اعتبار لازم اجرایی نشده و تلاش برای جذب سرمایه‌گذار ناموفق بوده است. جانمایی این پروژه در منطقه بکر دوپشته روم، مخالفت شدید محیط‌ زیست را پیش روی خود دارد.
با‌وجود هشدارهای محیط‌‌ زیست و کمبود اعتبار در اسفند ماه ۹۷ و با پیگیری‌های استاندار وقت، کلنگ کارخانه بازیافت و ساماندهی سایت دفن پسماند شهر یاسوج در محل دوپشته روم بر زمین زده شد؛ پروژه‌ای در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار که افزون بر ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن پیش‌بینی شده بود. البته مخالفت محیط‌ زیست با ساخت این سایت نتوانسته است خطر را از جان مردم یاسوج دور کند. چون در حال حاضر زباله‌های شهر یاسوج و حومه آن نه تنها در خود دوپشته که در تمامی مسیر جاده ترانزیتی یاسوج از بابامیدان تنگ کناره تا تنگاری تخلیه می‌شود. آلودگی این منطقه باعث شد تا اداره کل محیط‌ زیست و سازمان آب منطقه با هدف حفظ طبیعت و سلامت مردم، وارد عمل شده و پای شهرداری را برای دفن غیراصولی زباله‌ها به دادگاه باز کرده است.
«عبدل دیانتی» معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: «این پروژه مدت‌ها بود که با توجه به پیوست زیست محیطی رد شده بود. چرا که در بالادست سد «چاه قاسم» قرار گرفته و در پایین دست نیز چند حلقه چاه آب که تأمین‌کننده آب شرب منطقه است، وجود دارد. بنابراین با وجود این جانمایی اشتباه برای دفن زباله، احتمال نفوذ شیرابه‌ها به این دو منبع مهم و حیاتی می‌رود. به همین منظور و با توجه به مطالعات صورت گرفته که نشان از غیراصولی بودن پروژه داشت باید جلوی آن گرفته می‌شد.»
وی با بیان اینکه محیط‌ زیست و سازمان آب منطقه به‌عنوان شاکیان اقدام به شکایت از شهرداری در این زمینه کرده‌اند، افزود:  «در حال حاضر پرونده قضایی این پروژه در دادگستری مفتوح است و منتظر رأی نهایی هستیم. در جریان شکایت از شهرداری تاکنون 9 نفر از دهیاران و نیز مسئول خدمات شهرداری یاسوج به‌عنوان مسئولان این پروژه به دادگاه معرفی شده‌اند که تصمیم‌گیری در مورد آنان در جریان است.»
وی با اشاره به اینکه میزان دفن زباله‌های شهری یاسوج روزانه 200 تن برآورد شده است، بیان کرد: «شهرداری این میزان را 60 تن اعلام کرده بود در حالی که روزانه 200 تن زباله‌ تر و خشک به‌صورت غیراصولی دفن می‌شود. البته شهرداری در بخش تفکیک زباله‌های خشک، اقدام کرده و آنها را برای بازیافت ارسال می‌کند اما مشکل اصلی زباله‌های‌ تر و دفن غیراصولی آنها است. زباله‌های‌ تر به‌صورت سطحی و کاملاً غیراصولی دفن می‌شود که این موضوع عواقب بسیار ناخوشایند و خطرناکی را دارد.»
این مسئول در پاسخ به این سؤال که چرا پس از گذشت سال‌ها محیط‌ زیست به تازگی برای شکایت اقدام کرده است، اظهار داشت: در سال‌های گذشته نیز محیط‌ زیست به‌عنوان یک شاکی اقدام کرده بود اما متأسفانه چندان اثر نداشت تا اینکه اردیبهشت ماه امسال مجدد در این زمینه اقدام کرد که همان‌طور که اشاره کردم پرونده در دادگستری باز و در جریان است. دیانتی در پاسخ به این پرسش که آیا ارزیابی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شیرابه‌های این زباله‌ها به سد چاه قاسم یا حلقه‌های چاه آب منطقه نفوذ کرده است یا خیر؟ تصریح کرد: «با نمونه‌گیری که از آب سد چاه قاسم گرفته شده نشانه‌هایی از ورود میکروب از مدفوع انسان مشاهده شده است. ولی اینکه شیرابه‌ها وارد شده باشند خیر. اما آب سد چاه قاسم که برای آبیاری اراضی زراعی استفاده می‌شود آلوده است که همین عامل می‌تواند آلوده شدن محصولات کشاورزی را نیز در پی داشته باشد.»
وی همچنین در خصوص آلودگی حلقه‌های چاه آب شرب افزود: «این مسئولیت برعهده سازمان آب منطقه‌ای است. کارشناسان آن در حال بررسی و نمونه‌گیری هستند و هنوز نتایج را به ما اعلام نکرده‌اند اما ظاهراً و خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی از آلودگی به چشم نخورده است.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7367/11/545245/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها