‌به نام تاریخ




22 خرداد
هشتاد و چهارمین روز از سال هم به‌ نام بسیاری از هنرمندان ثبت شده است. آنهایی که به دنیا آمدند و آنهایی که رفتند و نامشان ماند.
تولدها
حسین سرشار: صدای خوش او به‌ نظر بی‌انتها می‌رسید. پر قدرت و وسیع. حسین سرشار که امروز هشتاد و ششمین سالروز تولد اوست هم موسیقیدان بود، هم خواننده اپرا و هم بازیگر و دوبلور. او اجراهای زیادی در اپراهای ایرانی و ایتالیایی داشت و در دوره دانشجویی در ایتالیا با مرتضی حنانه در دوبله فیلم‌های ایتالیایی همکاری می‌کرد. وقتی به ایران برگشت تالار رودکی تازه افتتاح شده بود و او به‌عنوان سولیست اول کارش را آنجا آغاز کرد اما آنچه از سرشار در ذهن مردم باقی مانده بازی اش در فیلم «اجاره نشین‌ها» است. سرشار مرگی تلخ داشت. او که بعد از تعطیلی اپرا در ایران افسرده و بیمار شده بود مدتی ناپدید شد و حتی آگهی گمشدنش را در روزنامه‌ها منتشر کردند. گفته می‌شد آلزایمر گرفته و بالاخره سال 74 خبر رسید که در تصادف با اتومبیل درگذشته است.
پروین سلیمانی: سلیمانی سال 1301 در چنین روزی به دنیا آمد. بازیگر سینما و تلویزیون که بازی ساده و روان و دلچسب او را بسیاری از مردم دوست داشتند. او سال 1323 کارش را در تئاتر آغاز کرد و 9 سال بعد وارد سینما شد. آن سوی آتش، باغ بلور، افسانه آه، دیگه چه خبر؟، سلطان و موش فیلم‌هایی است که سلیمانی در آنها بازی کرد. خاله سارا، تعطیلات نوروزی، آتیه، فکر پلید، تفنگ سرپر و مختارنامه هم از سریال‌هایی هستند که او در آنها نقش داشت. بیش از همه سریال «تعطیلات نوروزی» در ذهن مردم باقی مانده و خیلی‌ها تا سال‌ها او را به‌نام نقشش «طاهره خانم» صدا می‌کردند.
اصغر بیچاره: قدیمی‌ترین عکاس سینمای ایران اگر زنده بود امروز 93 ساله می‌شد. او از دوستان حسین سرشار و مرتضی حنانه در ایتالیا بود و با آنها همکاری می‌کرد. عکاسی را از سال 1323 آغاز کرد و در طول فعالیتش نمایشگاه‌های زیادی در ایران و خارج برگزار کرد. بزرگ‌ترین آرشیو عکس سینما و تئاتر ایران در خانه اصغر بیچاره بود و در موزه شخصی اش دوربین‌های قدیمی مانند دوربین ماشاءالله خان عکاس باشی را نگهداری می‌کرد. او در فیلم‌هایی هم به‌عنوان بازیگر حضور داشت.
سالروز تولد سعید شمس انصاری خوشنویس ایرانی و عبدالحی شماسی نمایشنامه نویس و فیلمنامه نویس هم امروز است.
درگذشت‌ها
حمید سبزواری: امروز مصادف با چهارمین سال درگذشت «شاعر انقلاب» است. او درباره بسیاری از حوادث بعد از انقلاب اشعاری دارد و شعر مشهور «امریکا، امریکا ننگ به نیرنگ تو» سروده اوست. نشان درجه یک فرهنگ و هنر و نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر از جوایز اوست ضمن اینکه سال 82 به‌عنوان چهره ماندگار معرفی شد.
رابرت هاوارد نویسنده امریکایی هم سال 1936 در چنین روزی درگذشت.
23 خرداد
مرور هشتادمین روز از سال با نام چهره‌های فرهنگی خاصی همراه می‌شود که حتی اگر درگذشته باشند کارهایشان همچنان در ذهن مردم زنده است.
تولدها
بابک بیات: بعید است آهنگی از ساخته‌های بابک بیات را به یاد نداشته باشید. آهنگسازی که موسیقی‌هایش در فیلم‌های مختلف و برای بسیاری از ترانه‌ها ماندگار است و همچنان پرطرفدار. او سال 1325 در همین روز به دنیا آمد از 19 سالگی زیرنظر ثمین و اولین باغچه بان موسیقی را یاد گرفت. آهنگسازی برای فیلم‌ها را از فیلم «غریبه» آغاز کرد و پس از انقلاب علاوه بر ساخت موسیقی بسیاری از آلبوم‌های صوتی مانند «سکوت سرشار از ناگفته‌هاست» و «چیدن سپیده دم» با صدای احمد شاملو، برای فیلم‌هایی چون مرگ یزدگرد، ریشه در خون، دست‌های آلوده، دو زن، قرمز، اتوبوس، کشتی آنجلیکا، پرده آخر و سام و نرگس آهنگ ساخت. موسیقی بسیاری از ترانه‌های خوانندگانی چون خشایار اعتمادی، محمد اصفهانی، نیما مسیحا، مانی رهنما و حامی از ساخته‌های بابک بیات است.
هادی منتظری: آهنگساز و نوازنده سازهای کمانچه و ویولن اهل کرمانشاه هم سال 1334 در این روز به دنیا آمد. او از کودکی نواختن ویولن را آغاز کرد و پس از آشنایی با محمدرضا لطفی ساز کمانچه را هم یاد گرفت. جواد معروفی، علی تجویدی، علی اصغر بهاری و محمدرضا شجریان از استادان او بودند. هادی منتظری نشان درجه یک هنر از وزارت فرهنگ دارد و با بسیاری از خوانندگان مانند محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، صدیق تعریف و علیرضا افتخاری همکاری کرده است.
محسن شاندیز عکاس پیشکسوت دوران دفاع مقدس، بابک دقیقی نویسنده و کارگردان تئاتر، حامد حبیبی شاعر و نویسنده کودکان و آگون شیله نقاش اتریشی هم در چنین روزی متولد شده‌اند.
درگذشت‌ها
فریدون دولتشاهی: دولتشاهی جرو نخستین مترجمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و با روزنامه‌ها هم همکاری می‌کرد. کتاب‌های «میگل»، خاطرات مارگرت تاچر و خاطرات گورباچف مهم‌ترین آثاری هستند که او ترجمه کرده است و بسیاری از ترجمه‌های او ابتدا به‌صورت پاورقی در روزنامه اطلاعات منتشر می‌شد و طرفداران زیادی داشت و پس از آن به‌صورت کتاب جمع‌آوری می‌شد. دولتشاهی سال 91 در چنین روزی درگذشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7367/16/545292/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها