بریده جریده


 تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

فوت عارف، شاعر ملی

در ضمن تلگرافات دیروز خبر تأسف‌آوری دیده می‌شد این خبر فوت شاعر خوش‌ذوق و قریحه ایران «عارف» را اطلاع می‌داد.
فوت عارف ضایعه بزرگی است برای عالم علم و ادب، عارف تنها جنبه شاعری و سخن سرایی نداشت، عارف علاوه از جنبه فضل و کمال، علم و معرفت یک پارچه احساسات بود، تمام اشعار او پر از احساسات و مهیج وطن‌پرستی، غرور ملی، شهامت و شجاعت اخلاقی بود از تمام گفته‌های شیرین او روح وطن‌پرستی و تشویق مردم به دوست داشتن مملکت و ارتقای وطن ظاهر بود.
عارف در روزگارهای تاریک و در ایامی که هرج و مرج مملکت را فرا گرفته و اجانب نفوذ پیدا کرده بودند خدماتی از حیث تنویر افکار مردم و تحریک احساسات ملی به وسیله تصانیف و اشعار دلپذیر خود انجام داده است. روی هم رفته عارف یک مرد وطن پرست، با عاطفه و به قدری احساساتی بود که از اندک پیشامدی ملول می شد، متأثر می‌گردید، عصبانی می‌شد و به همین جهت دوست می‌داشت همیشه تنها و منزوی باشد چنانچه سال‌ها بود در همدان گوشه عزلت اختیار کرده و منزوی بود.عارف از چندی به این طرف با کسالت‌های شدید دست به گریبان شده بود تا بالاخره شب دوشنبه دوم بهمن از این دنیای مادی بدرود حیات گفت. جنازه این شاعر وطن‌پرست با تجلیلات شایانی که در خور این شاعر حساس بوده در همدان تشییع گردید.
حکومت و رؤسای ادارات و بقات مختلف در مراسم تشییع شرکت جسته و عارف را هم آغوش بوعلی سینا و در بقعه آن فیلسوف بزرگ ایران جا داده‌اند. عارف رفت و به سرای جاودانی منزل کرد ولی هرگز نمرده و نخواهد مرد.
روزنامه اطلاعات- شنبه 4 بهمن 1312

احصائیه نفوس طهران

اخیراً از طرف سرویس معارف و احصائیه بلدیه طهران سرشماری و احصائیه نفوس شهر طهران در سال 1311 با قطعی بزرگ و مرغوب در حدود 200 صفحه به انضمام گراورها و گرافیک های جالب توجه منتشر شده است. احصائیه سرشماری مزبور سومین احصائیه ای است که از طرف بلدیه طهران منتشر گردیده و بخوبی مشاهده می‌شود که مزایای مهمی نسبت به احصائیه‌های گذشته از لحاظ تکمیل اطلاعات و ذکر ارقام و مقایسه‌ها و گرافیک ها دارا است.یک مقدمه جالب توجه از بنای شهر طهران و طرز عمل سرشماری از سال 1262 هجری به بعد و شرح جامعی راجع به موقعیت جغرافیایی و آثار جویه و آب و هوای طهران و سایر اطلاعات لازمه در احصائیه مزبور قبل از ذکر ارقام و نقشه جات درج شده و سپس به ذکر ارقام احصائیه نفوس شهر طهران در سال 1311 که بر اثر سرشماری که از طرف بلدیه به عمل آمده است پرداخته و بعداً تغییرات وارده از لحاظ موالید و متوفیات و ازدواج و طلاق و جداول مقایسه تعداد نفوس در چهار دوره که سرشماری به عمل آمده مذکور افتاده است.
در هر قسمت از احصائیه اطلاعات مبسوطی طبع شده که علاوه بر نشان دادن زحمت و دقتی که در تحصیل و تدوین آنها به عمل آمده معرف یک سلسله ترقیاتی است که از لحاظ اصلاحات بلدی با مقایسه نسبت به احصائیه‌های گذشته در پایتخت ظاهر شده است.در قسمت موقعیت جغرافیایی احصائیه عرض و طول شهر طهران و وسعت و ابعاد آن و در قسمت آثار جویه ارتفاع شهر و فشار هوا و درجه حرارت و حتی ایام صاف و ابر هوا هم درج شده و در قسمت‌های دیگر تعداد نفوس در سنوات 1262 و 1266 و 1270 و سال 1301 و سال 1311 و طرز عمل سرشماری اخیر و احصائیه ابنیه و عمارات عمومی و احصائیه نفوس سال 1311 به نسبت جمعیت در نواحی ده گانه شهرو  به نسبت سکنه داخل و خارج خندق و نسبت به طبقات جمعیت و نسبت به درجات سن و حالت و به نسبت‌های تجرد و تأهل و بیوه بودن نفوس و توالد و تناسل و تعدد زوجات و ملل متنوعه و با سواد و بی سواد در هر یک از نواحی ده گانه و اتباع خارجی و عجزه و ناقص الاعضاها تمامی به تفصیل با ذکر ارقام مشخصه درج شده است روی هم رفته این احصائیه از هر حیث جامع و مفید و بهترین معرف زحمات مؤسسه بلدیه در سرشماری و تهیه آن می‌باشد.
ذیلاً تعداد نفوس سال 1311 طهران را به نسبت نواحی ده گانه و خانوار در خارج و داخل حریم خندق درج می‌نماییم.

ناحیه    خانوار    تعداد نفوس
ارک    638    1460
دولت    8308    30687
حسن آباد    4890    18312
سنگلج    10490    41524
قنات آباد    8172    32166
محمدیه    8280    31584
شرق    6316    26766
بازار    10785    39409
عودلاجان    9688    35714
شهرنو    2933    7517
افراد غیر بلدی به طریق تجمع در 8 دستگاه    45000
جمع    70500    310139

 روزنامه کوشش - سه شنبه 25 بهمن 1312

اصغر قاتل به دام افتاد
دستگیری جانی قسی‌القلب

از چندی به این‌طرف قتل‌های متعددی به‌طرز فجیع در اطراف طهران وقوع می‌پیوست که هر شنونده و بیننده را متحیر و مبهوت و هر قسی‌القلبی را به رقت می‌آورد و حتی قاتل و مرتکب به ارتکاب قتل اکتفا ننموده پس‌ از قتل سر مقتول را به‌کلی از بدن جدا و چشم‌های بعضی از آنها را با آلتی برنده بیرون آورده، اجساد را عریان و در خرابه‌های دور از شهر مدفون یا درچاه‌های عمیقی انداخته و سر مقتولین را در نقاط دیگر زیر خاک پنهان می‌نموده. به قسمی مرتکب، این عملیات را ماهرانه انجام می‌داده است که کوچک‌ترین آثار و اماراتی هم برای تعقیب‌کنندگان و مأموران کشف جنایات باقی نمی‌گذارد.
بدیهی است به‌همان اندازه که اشخاص جانی و مرتکبین سعی در استتار عملیات خود نموده و کوشش می‌نمایند که حتی کوچک‌ترین آثاری را برای مأموران کشف باقی نگذارند، به همان اندازه هم اشتباه در این خصوص می‌نمایند. چه جرم و جنایت به خودی خود علائم و آثاری را دار است که جهت مجرم و جانی مجهول است ولی جهت آنهایی که سیر عملی آنها و مشی کارشان در کشف جرایم و جنایات است مثل صفحات گشاده کتابی است که از بدو رؤیت کلیه عمل و وضع آن معلوم و محرز است چه آنکه همین قاتل با وجود زبردستی که داشته است پس از دو روز کشف جنایت شترخان دستگیر شده بود ولی به‌واسطه نبودن دلایل مکفی مرخص شد و دلایل موجوده که در دست مأموران مربوطه بود اطباء آن را به‌واسطه حدسیات بی‌ربط خود معدوم کردند. بالاخره روز پنجشنبه ۱۰ اسفند ماه یک ساعت قبل از ظهر موفق به دستگیری قاتل با‌ آلات جرم و برگه می‌شوند.
اسم: علی اصغرـ سن:41 سال
روزنامه کوشش - جمعه18 اسفند 1312






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7383/16/547126/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها