بررسی شرایط استقلال در گفت‌وگوی «ایران» با علی لطیفی و مهدی پاشازاده، دو پیشکسوت آبی‌ها

خلأ علم و تجربه برای عبور از بحران




محمد محمدی سدهی / تساوی یک – یک استقلال مقابل سایپا در دومین بازی بعد از تعطیلی 4 ماهه لیگ با انتقاد هواداران و پیشکسوتان باشگاه روبه‌رو شد و آبی‌ها را وارد یک بحران جدید کرد. شاگردان فرهاد مجیدی در این دو بازی 5 امتیاز از دست دادند و حالا با لشکری از بازیکنان مصدوم باید به فکر جبران در مسابقات پیش رو باشند. برای بررسی شرایط فعلی استقلال، خبرنگار «ایران» با علی لطیفی و مهدی پاشازاده، 2 بازیکن سال‌های گذشته این تیم که تجربه مربیگری هم دارند، گفت‌وگویی انجام داد.
لطیفی: برخی از پیشکسوتان حقیقت را می‌دانند اما سکوت می‌کنند
علی لطیفی صحبت‌هایش را با اشاره به مسائل مدیریتی شروع کرد: «سیستم مدیریتی استقلال و کل فوتبال ما معیوب است. ما با جابجایی افراد نمی‌توانیم شیوه مدیریت باشگاه را تغییر دهیم. اینها یک نفر هستند که از یک سیستم معیوب مدیریتی پیروی می‌کنند. در مورد آندره استراماچونی برخی از مدیران باشگاه به استقلال خیانت کردند، آنها موقعیت خود را در خطر دیدند و به این دلیل او را در کمال نامردی فراری دادند. متأسفانه برخی از پیشکسوتان حقیقت را می‌دانند اما سکوت می‌کنند! زمانی که فرهاد بازی را به گل گهر باخت، گفتم که تا امروز هواداران و پیشکسوتان اعتقاد داشتند که فرهاد مجیدی نیاز به زمان داشته اما از این به بعد این زمان در اختیار فرهاد نخواهد بود. در دوران استراماچونی استقلال در فاز دفاعی مشکل داشت و این مشکل هم اکنون هم در این تیم وجود دارد و با آمدن مجیدی برطرف نشد.»
این پیشکسوت استقلال در ادامه با اشاره به خصوصیات اخلاقی فرهاد مجیدی و مجید نامجومطلق، افزود: «فرهاد مجیدی بسیار محبوب و دوست داشتنی است و مجید نامجومطلق هم چنین شرایطی دارد و مثل مجید نامجو مطلق در ایران نداریم اما هر دوی این عزیزان یک خصوصیات اخلاقی شبیه به هم دارند و هر دو «درونگرا» هستند. افراد این چنینی زمانی که با مشکلات مواجه می‌شوند عکس‌العمل چندانی به این مشکلات ندارند اما در یک زمان غیرمعقول به یکباره فوران می‌کنند. همانند کاری که مجیدی در اینستاگرام خود انجام داد و تمامی افرادی که دنبال می‌کرد را آنفالو کرد.» او ادامه داد: «هیچ مربی‌ای تا زمان آمدن به تیم نمی‌تواند تغییرات تاکتیکی ایجاد کند و این در مورد استقلال و فرهاد مجیدی هم وجود داشت. او دست به سیستم تیم نزد و با روش استراماچونی بازی می‌کرد. این کار فرهاد مجیدی هوشمندانه بود. استقلال در مسیر موفقیت بود اما رفتن استراماچونی باعث شد تا هم بازیکنان دلسرد شوند و هم هواداران چرا که علاقه قلبی بین بازیکنان و هواداران با استراماچونی وجود داشت.»
مهاجم سال‌های پیش استقلال بیان داشت: «مجیدی از پایه شروع نکرد و به یکباره سرمربی استقلال شد. مجیدی بی تجربه بود و استقلال تیمی برای آزمون و خطا نبود. مثلاً اخراج او از نیمکت تیم در بازی با فولاد خوزستان باید در لیگ یک اتفاق می‌افتاد تا تجربه‌ای برای او می‌شد. البته زود است از نظر فنی در مورد او اظهار نظر کنیم و باید از فرهاد حمایت کرد. فرهاد باید صبورتر باشد و عاقلانه‌تر برخورد کند. یک مربی در این شرایط نه «آنفالو» می‌کرد، نه اخراج می‌شد و نه... بلکه با صبوری کار خود را انجام می‌داد. آینده مربیگری او به چند بازی پیش رو بستگی دارد.»
پاشازاده: مربیگری تنها شیک بودن نیست
مهدی پاشازاده، مدافع سابق آبی‌ها درخصوص شرایط استقلال گفت: «استقلال وارد یک بحران فنی شده است. تا کمتر از یک ماه پیش صحبت از قهرمانی بود اما حالا حتی کسب سهیمه لیگ قهرمانان هم برای این تیم سخت شده است. مصدومیت‌ها گریبانگیر همه تیم‌هاست و همه چنین شرایطی دارند اما وضعیت استقلال از این نظر هم وخیم است. 4 ماه لیگ تعطیل بود و باید دید در این 4 ماه بازیکنان چگونه کار کردند.»
او درخصوص تصمیمات احساسی فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال بیان داشت: «مربیگری با دوران بازیگری کاملاً متفاوت است و زمین تا آسمان فرق می‌کند. زمانی که برای گذراندن دوران مربیگری به آلمان رفته بودم، مدرس‌مان در حضور 30 نفر از بازیکنان نامدار آن زمان یک خط کشید و گفت که هر زمان توانستید از این خط عبور کنید و دوران بازیگری‌تان را فراموش کنید، می‌توانید مربی شوید. در کار مربیگری بحث بحران وجود دارد و تمامی تیم‌ها با این بحران مواجه می‌شوند و کادر فنی باید تجربه عبور از بحران را داشته باشد. بزرگترین مشکل کادر فنی استقلال این است که تجربه عبور از بحران را ندارد.»
پاشازاده اظهار داشت: «مربیگری تنها شیک بودن و لب خط ایستادن نیست، اینکه علم مربیگری را داشته باشی و در مواقع حساس از مربیان دیگر مشاوره بگیری، مهم است. الان روز عمل است و امیدوارم که همه دست به دست هم بدهند تا استقلال از بحران به وجود آمده عبور کند. کادر فنی نباید با انتقادات، شخصی برخورد کند و باید کادر فنی از افراد دیگری هم مشاوره بگیرد. ما می‌گوییم اشتباه داوری و این اشتباهات برای تمامی تیم‌ها وجود دارد اما اینکه یک نفر بهترین خط دفاع را تحویل بگیرد و در این دو هفته گل‌هایی بخورد و بدترین خط دفاع شود این برمی‌گردد به مشکلات فنی. البته نمی‌توان این را به حساب کادر فنی تیم گذاشت اما به هر حال تمامی بازیکنان زیر نظر کادر فنی هستند و چه بسا اگر استقلال این دو بازی را با پیروزی پشت سر می‌گذاشت، این پیروزی‌ها به حساب کادر فنی هم گذاشته می‌شد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7383/18/547137/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها